Go to Home Page Go to Blog

آئودی، پیشرو همیشگی در تکنولوژی و استراتژی‌‌های تبلیغاتی

آئودی برند اتومبیل‌سازی تمام‌عیار است، این شرکت نه‌تنها می‌خواهد لاکچری باشد، بلکه همیشه فوق‌العاده کاربردی، ایمن و پیشرو بودن در تکنولوژی خود را اثبات کرده است، رویه‌های جدید در همکاری‌های استراتژیک با پورشه، سونی و اپل و جدال علنی با بی ام و موارد دیگر در متفاوت بودن آئودی در دنیای خودروسازی هستند. آئودی بااحساس مردم به‌خوبی ارتباط برقرار می‌کند و برای آن‌ها تبلیغات‌های فوق‌العاده ملموس و همراه بازندگی روزانه آن‌ها می‌سازد. در زیر عوامل تأثیرگذاری و موفقیت آئودی را بررسی می‌کنیم.

داستان برند

این شرکت خودروسازی آلمانی که در ایالت بایرن آلمان و شهراینگولشتات مستقر می‌باشد توسط آگوست هورش، در سال ۱۸۹۹ تأسیس گردید. اولین خط تولید آئودی تنها ۱۵ کارگر داشت و در سال ۱۹۰۱ اولین خودروی خود را با همکاری آن‌ها و به نام هورش کمپانی وارد بازار کرد، سال ۱۹۰۹ آگوست هورش شرکت خودروسازی آئودی را تأسیس و از سال ۱۹۲۰ از سمت ریاست کناره‌گیری کرده و به‌عنوان عضوی از هیئت‌مدیره شرکت باقی ماند. در همین زمان شرکت آئودی برای ارتش آلمان در جنگ جهانی اول جنگ‌افزار جنگی تولید می کرد.

سال ۱۹۳۰ شروع به تولید خودروهایی کوچک کرد و در این زمان ۹٫۱۷٪ درصد از بازار خودروی آلمان را، در اختیار خود داشت. در سال ۱۹۵۹، ۱۰۰ درصد از سهامش توسط مرسدس خریداری شد و سپس در سال ۱۹۶۴، نیمی از این سهام توسط فولکس‌واگن خریداری شد، بعدها فولکس‌واگن ترجیح داد شرکتی را با همان نام، راه‌اندازی کند و اقدام به تولید و عرضه چند مدل جدید از آئودی کرد که مدل‌هایی چون آئودی ۶۰، آئودی ۷۵، آئودی ۸۰ و آئودی ۹۰ به این دوره زمانی اختصاص دارند. سال ۱۹۶۹ آئودی به شرکت ان‌اس‌یو پیوست و برای مدت کوتاهی، به ان‌اس‌یو آئودی تغییر نام داد.

این شرکت همچنین دارای خودروهایی با بالاترین قدرت موتور نیز هست. در اواخر سال ۱۹۹۸، شرکت آئودی، برند ایتالیایی لامبورگینی را به قیمت ۱۱۰ میلیون دلار خرید. علاوه بر این، آئودی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای اسپورت جهان به شمار می‌آید. اوج فروش آئودی در سال ۲۰۱۰ میلادی تعداد ۱۰۹۲۴۰۰ خودرو در سراسر جهان فروخت که تنها ۲۲۸۰۰۰ آن در چین بود آئودی با رشد فروش ۱۲ درصدی در خاورمیانه نیز در این سال بسیار موفق بود. برند مادر آئودی فولکس‌واگن است، وقتی در پی بحران آلایندگی فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۵ افشا شد، ۴ درصد در انگلستان و حدود ۶٫۴ درصد در انگلستان رشد کرد. در سال ۲۰۱۶ نیز برند آئودی در رتبه اول خودروسازی‌های جهان جا گرفت.

از دیگر نقاط قوت این شرکت می‌توان به تولید گسترده خودروهای برقی در سال‌های گذشته، اشاره نمود در این راستا برای تأمین پروژه‌های خودروهای برقی خود که اولین عرضه شاسی‌بلند آئودی ای-ترون آغاز می‌شود، کلیه هزینه‌های خود را ۱۲ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۲ کاهش دهد.

 

مشتریان هدف آئودی

برند آئودی یک برند لاکچری است و مشتریان این شرکت عمدتاً اقشار مرفه جامعه و مدیران جوان هستند. خودروهای آئودی دارای تکنولوژی فوق‌العاده و ظاهری زیبا و مهندسی‌شده همراه باظرافت هستند، به همین دلیل در میان اقشار جوان بسیار محبوب‌اند.

جالب است که شرکت آئودی چون مشتریان خاص دارد، برای هر یک از مشتریان خود خبرنامه ارسال می‌کند و آن‌ها را در جریان محصولات و تکنولوژی روز خود و تغییرات قیمت می‌گذارد. این امر موجب احساس نزدیکی دوطرفه به‌ویژه از میان مشتریان تحصیل‌کرده شده است.

شعار اصلی آئودی رهبری با تکنولوژی است که پیشتاز بودن آن را از دو جهت برجسته می‌کند.

مفهوم لوگوی آئودی

لوگوی آئودی ۴ دایره کاملاً ساده و درهم‌تنیده هستند که نشان از ترکیب ۴ شرکت خودروساز آلمانی دارند.

۱     آگوست هورش پایه‌گذار

۲   دومین شریک آئودی، واندر که در ابتدا به ساخت دوچرخه مشغول بود و سپس تولید موتورسیکلت را راه‌اندازی کرد.

۳  سومین، کارخانه دو آئودی بوده است.

۴ و چهارمین، قطعه ساز آئودی، دی کی دبلیوبوده که برخی قطعاتش را خود تولید کرده است.

 

همکاری  آئودی با سایر برندها

یکی از راهکارهای جالب آئودی برای دیده شدن بیشتر برندش، همکاری و استفاده از جایگاه برند سونی است. آئودی همیشه یک جایگاه ویژه در صفحه اصلی پلی استیشن سونی جایگاه ویژه دارد، این ترفند درواقع گره زدن طرفداران پلی‌استیشن با آئودی است که بر محبوبیت برند آئودی اضافه کرد.

آئودی در سال ۲۰۱۶، طی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت علی‌بابا، غول تجارت الکترونیک جهان خواستار همکاری شد و سپس به دنبال طراحی سرویس‌های مرتبط با اخبار ترافیک لحظه‌ای و نقشه‌های سه‌بعدی شد تا خدمات دیجیتالی خود را در سطحی وسیعی از بازار خودروی جهان عرضه کند.

همچنین ازجمله اقدامات تولید نرم‌افزاری برای گوششی های آیفون است که بازهم یک گام مؤثر در هم‌راستایی با برندهای لاکچری جهان بود.

تبلیغات‌های فوق‌العاده و خلاقانه آئودی

آئودی همیشه عاشق تبلیغات تلویزیونی بوده است و در سال طلایی ۲۰۱۰ که رشد فروش آن ۱۲٫۵% بوده است. تبلیغات تلویزیونی به نام پلیش سبز با بازی جیسون استاتهام یادآور تعقیب گریزها در فیلم پدرخوانده بود.

آئودی همیشه با مردم هم ذات پنداری می‌کند، تبلیغاتی که اخیراً برای دفاع از حقوق زنان و برابری آن‌ها معرفی شد و آئودی اعلام کرد که در شرکت خود به زنان برابر مردان حقوق می‌دهد و یا برآورده کردن آرزوی یک پسربچه برای فوتبالیست شدن در روستایی در عمان، تنها نمونه‌هایی از بینش وسیع آئودی برای جذب مردم است. ساختن چنین کلیپ‌های تلویزیونی ازجمله راهکارهای بازاریابی برند آئودی در رسانه پرمخاطبی مانند تلویزیون بوده است که البته در حال حاضر، با پیشرفت‌هایی که فضای دیجیتال داشته است در حال کم‌رنگ شدن است.

عوامل موفقیت آئودی

1 نوآوری فوق‌العاده

آئودی در طراحی و نوآوری پیشرو بازار است و به همین دلیل قلب طبقه تحصیل‌کرده مرفه جامعه نفوذ کرده است. همه محصولات آئودی دارای طراحی فوقالعاده زیبا هستند.

2 رقابت‌طلبی

آئودی تعداد زیادی از خودروهای خود را برای مسابقات فرمول ۱ ساخت تا عرصه مسابقات هم شمار زیادی پیروزی به دست آورد.

3 کارایی

این خودروساز معروف به کار آیی در طرحی محصولات است. اولین خودرویی که توانست رکورد فوق‌العاده سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت بر روی زمین را بزند شرکت آئودی بود. اولین شرکتی بود که یک خودروی رالی مجهز به فورویل درایو دائمی را معرفی کرد.

4 ایمنی

آئودی مطابق شعار خود گام‌های زیادی در راستای ایمن‌سازی اتومبیل‌ها برداشت و اولین شرکتی بود که یک خودروی رالی مجهز به فورویل درایو دائمی را معرفی کرد.

5 جلوتر از زمان گام برداشتن

آئودی به همراه غول بزرگ خودروسازی پورشه به دنبال پیوندی استراتژیک شروع به همکاری باهم کردند، آن‌ها به دنبال تولید خودروهای نسل آینده به هوشمند سازی و الکتریکی کردن خودروها پرداختند. این کار سبب کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه و کاهش ریسک و کاهش هزینه‌های تمام‌شده شد درحالی‌که هرکدام جدا اقدام به این کار می‌کردند، هزینه‌ها ۳۰ درصد افزایش میافت.

روپرت استدلر (Rupert Stadler) مدیرعامل آئودی در این خصوص اظهار داشت:

نخبگان دو کمپانی برای شکل دادن آینده‌ی این صنعت گرد هم خواهند آمد. ما منافع مشترک بسیاری باهم داریم اما بالاتر از آن به دنبال ارائه‌ی بهترین‌ها به مشتریان خود هستیم.

کانسپت Aicon نیز که توسط شرکت آئودی در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت رونمایی شد، تفسیر این شرکت از خودروهای خود در آینده، حذف کامل راننده و صرفاً سوار کردن افرادی به‌عنوان تماشاگر و مسافر محض تعبیر می‌شود. وقتی شما به درون این خودرو می‌نگرید، هیچ نشانی از ابزاری برای کنترل آنچه در خارج از خودرو اتفاق می‌افتد نمی‌بینید. این محصول، یک خودروی خودران سطح ۵ است. کانسپت Aicon اشاره‌ای دیگر به جلوتر از زمان حرکت کردن آئودی است.

جدال هوشمندانه آئودی با بی ام وی

آئودی در یک تقابل و رقابت تنگاتنگ بسر می‌برند. رقابت آن‌ها تنها در طراحی و کیفیت خودروهایی که می‌سازند نیست. بلکه در شعارها و تبلیغات خود همدیگر را به جنگ می‌طلبند و سروصدای زیادی بر پا می‌کنند. از سال ۲۰۰۷ این رقابت پر سر صدابر روی بیلبوردها شروع شد. آئودی با جسارت تمام به یکی از شعارهای تبلیغاتی که بر روی بیلبوردهای بی ام و نوشته‌شده بود پاسخ داد و شعار بی ام و را به چالش کشید. ۱۰ سال بعد دوباره این رقابت جان تازه‌ای گرفت، بی ام و یک بیلبورد را در نزدیکی نمایندگی‌های رسمی آئودی نصب کرد و به دنبال رقابت سریالی بود. بر روی این بیلبورد با حروف بزرگ نوشته‌شده است که هیچ‌وقت برای تغییر دیر نیست و خریداران را در آخرین لحظه از خرید خودروهای آئودی و دیگر برندهای خودروسازی منحرف می‌کند.

اما آئودی که همیشه سودای رقابت‌طلبی ‌بی‌ام و را داشت، به‌سرعت یک بیلبورد در کنار بیلبورد بی ام و نصب کرد. این تبلیغات خلاقانه با ترکیب لوگو آئودی و اضافه کردن دو حرف به اول و آخر و که یادآور کلمه LOL و به معنای خنده زیاد است، قدرت‌نمایی بی ام و را به تمسخر گرفت و زیر آن نوشته هرگز برندی را که پیروز است تغییر نمی‌دهیم.

 

این شعار که برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ مطرح شد و بعدها، آینه تمام نمای خود آئودی شد. آئودی بعدازاین شعار اولین نسل از هشتاد سری B1 را در سال ۱۹۷۲ روانه بازار کرد. بعدها آئودی همیشه در به کاربران تکنولوژی‌ها اول بود. به کاربری موتور پنج سیلندر (در سال ۱۹۷۶)، استفاده از توربو شارژر (در سال ۱۹۷۹) و چهارچرخ محرک (کواترو) در سال ۱۹۸۰؛ و…

کمپین خلاقانه آئودی در اینستاگرام

از مهم‌ترین طرح‌های آئودی حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی آئودی مدام با اخبار و تصاویر جذاب به‌روز می‌شوند. آئودی در اینستاگرام خود مردم را تشویق به طبیعت‌گردی می‌کند و باکمال هوشمندی با اینستاگرام هم‌افزایی می‌کند و با کمک آژانس تبلیغاتی در کشور سوئد به نام Åkestam Holst، یک سایت کوچک راه انداخت که در آن عکس‌هایی که مردم به مناطق بکر سوئد می‌رفتند را جمع‌آوری کرد و بر اساس تعداد سفر رتبه‌بندی کرد و با ابتکار جالب و با هشتگ #Catchtheunseen مردم را تشویق به مناطق کمتر دیده‌شده می‌کرد.

پس از آپلود کردن عکسی با این هشتگ و همچنین اشاره کردن به برند آئودی به‌صورت @AudiSweden در توضیح تصویر، این الگوریتم قادر به پیدا کردن نزدیک‌ترین عکس تگ شده به آن تشخیص فاصله از آن منطقه می‌کرد. برنده این مسابقه شخصی بود که عکس را از دورترین فاصله تهیه می‌کرد و اقدام به انتشار با این هشتگ کرد.

این کمپین فوق‌العاده یکی از بزرگ‌ترین کمپین‌های تاریخ در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود چراکه آئودی توانست با ۵۰۰۰۰۰۰ کاربر اینستاگرام ارتباط برقرار کند.