Go to Home Page Go to Blog
Influencer marketing

 اینفلوئنسرمارکتینگ راهبرد ویژه در بازاریابی درونگرا در حوزه B2B

در این مقاله از سایت شرکت تبلیغاتی سروش سیما می خواهیم به بررسی موضوع بسیار مهمی که جدیدا در زمینه مارکتینگ و بازاریابی اهمیت بیشتری پیدا کرده می پردازیم. اینفلوئنسرمارکتینگ بحثی است که باید به آن توجه ویژه ای کرد ودر این مقاله می توانید به گوشه ای از نکات آن پی ببرید. جهت دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان آژانس تبلیغاتی ما در زمینه ها مختلف از تبلیغات تلوزیونی گرفته تا طراحی برنامه توسعه و کسب و کار، تبلیغات محیطی و بیلبورد، طراحی کمپین تبلیغاتی، انجام برندینگ و … می‌توانید با شماره های شرکت تماس بگیرید.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی توسط  افراد تاثیرگذار، روشی از است که علی رغم آنکه در سال های اخیر بسیار در ایران شنیده میشو دسابقه طولانی دارد، مفهوم تاثیرگذاری بر مصرف کننده، مفهوم جدیدی در دنیای بازاریابی نیست. از قدیم حضور چهره های مشهور فرهنگی و ورزشی در رسانه های سنتی توسط برندها بسیار رایج بوده است.  اما آنچه بازاریابی توسط افراد تاثیر گذار یا اینفلوئنسرها رایک روش بسیار رایج کرده توسط تمامی بیزنس های بزرگ و کوچک کرده  است،  بستر آنلاین و نفوذ شبکه های اجتماعی در سال های اخیر بوده است.

برای اولین بار، در  سال 2006، بعد از اینکه یوتیوب توسط گوگل خریداری شد، گسترش و نفوذ این شبکه در بین مردم دنیا در مقیاس جهانی باعث شد افراد زیادی  شروع به انتشار ویدئوهای مختلف در یوتیوب کنند آنها به طور مرتب و متعدد، ویدئوهای خود ساخته در زمینه آموزش، صداگذاری و تقلید از خواننده ها ایجاد کردند. با شروع  به کار و نفوذ شبکه های اجتماعی  محبوب دیگر به ویژه اینستاگرام و توئیتر، اینفلوئنسر مارکتینگ به یک روش بسیار موثر برای معرفی  محصولات و سرویس ها چه در حوزه B2B   B2C  تبدیل شد، امروزه اینفلوئنسرمارکتینگ با فرهنگ مصرف کننده عجین شده، کاربران در شبکه های مجازی روزانه تعداد زیادی از اینفلوئنسرها را با اشتیاق دنبال می کنند، با آنها گفت و گو میکنند و از پیشنهادات جدید آنها استقبال میکنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی توسط افراد تاثیرگذار به چه معناست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ،  فرآیند شناسایی، تحقیق ، تعامل و  در نهایت استفاده  از حمایت اشخاصی است که تاثیر بسیار بالایی بر مردم درباره شناساندن محصول،برند و خدمات شما ایجاد میکنند.

بازاریابی تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ ، قدرت این را  دارد که تاثیر بسیار بالایی در هر یک از فرآیندهای بازاریابی از جمله  روابط عمومی، دیجیتال مارکتینگ، فروش و بازاریابی شبکه های اجتماعی بزارد زیرا اساس آن بر مبنای قدرت ارتباطات است.

در تئوری منطقی دانش مصرف کننده،  مصرف کنندگان بیش از آنچه که آن‌ها به پیام‌ها از برندها اطمینان دارند، به یکدیگر اعتماد می‌کنند. در نتیجه اگر افراد تاثیر گذار در سطح جامعه به نمایندگی از شرکت تبلیغ کنند، نه تنها هزینه‌های آن کاهش می‌یابد، بلکه متقاعد کردن آن به طور همزمان انجام می‌شود. از آنجا   که هزینه های تبلیغات در حال افزایش است،  در برخی موارد کاهش در اثربخشی در رسانه های مختلف به  ویژه در حوزه ی B2B ، شرکت‌ها  را محتاط تر در انتخاب روش های بازاریابی میکند. حجم خالص اطلاعات وپیام هایی  که در دنیای تجارت رو به رو هستند, طاقت‌فرسا و اغلب خسته‌کننده است. ایجاد تجربیات جالب با محتوای تعاملی یک راه برای برجسته کردن, تمایز و بهینه‌سازی برای اثربخشی است.

اینفلئونسرمارکتینگ راه حل ویژه در بازاریابی درونگرا:

بر اساس گزارش Linqia، 85 درصد از بازاریابان از بازاریابی تأثیرگذار استفاده می کنند و 90٪ از آنها واقعا موثر بوده اند. بنابراین تعجب آور نیست که شرکت ها مایل به افزایش بودجه خود برای بازاریابی تاثیرگذار هستند. در جدیدترین گزارش HubSpot (یک شرک توسعه دهنده نرم‌افزار برای بازاریابی رسانه های اجتماعی، مدیریت محتوا، تجزیه و تحلیل وب و بهینه سازی موتور جستجو) 76٪ از بازارهای  B2B و B2C به عنوان رویکرد بازاریابی درونگرا اینفلوئنسرمارکتینگ را در نظر گرفته اند.

استفاده از یک رویکرد  بازاریابی درون گرا آگاهی را افزایش، مخاطبان را پرورش می دهد و در طول زمان رسانه های متعلق به آنها را تقویت می کند. اثرات بازاریابی تأثیرگذار بر روی بازاریابی درونگرا عبارتند از:

  • تبلیغات دهان به دهان
  • افزایش شمار نظرات کارشناسی بر محصول
  • نفوذ اجتماعی

همه ی فاکتورهای بالا، د ر بدست آوردن رضایت، اعتماد  وفاداری مشتری بسیار ضروری است . پتانسیل هدف گیری و ایجاد ارتباطات از روش های بازاریابی تأثیرگذار، بازدهی بالاتری را به همراه دارد و ارتباطات با  مشتریان را به طور فزاینده ای  موثر میسازد.

تحقیقات زیادی انجام شده است تا نشان دهد اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از بهترین ROI های هر طرح بازاریابی است. براساس مطالعه انجام شده توسط SocialChorus، اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند تا ۱۶ برابر رسانه های اختصاص داده شده یا رسانه هایی که بابت آنها هزینه پرداخت شده را جذب کند.

انتظار میرود بازاریابی  تاثیرگذار تا سال 2020 به 8 میلیارد دلار برسد، اما مسیر رشد بازاریابی تأثیرگذار تنها به مارک های مصرف کننده محدود نمی شود.

گسترش اینفلوئنسرمارکتینگ در شرکت های حوزه B2B  :

اگر چه در ابتدا بازاریابی تاثیرگذار در بین بیزنس های  B2C به طور عمده  به کار گرفته شد، اما امروزه بیزنس های بسیاری در حوزه  B2B نیزاقدام به استفاده از اینفلوئنسرها میکنند.مطالعات جدید نشان میدهد،  75% از خریداران  حتی در حوزه B2B  از اطلاعات شبکه های اجتماعی تاثیر میپذیرند، در حالی که متدهای بازاریابی برونگرا در حوزه B2B  از  روند ارتباط  افراد  در سازمان ها تاثیر میپذیرد

برندهای b2b به طور فزاینده‌ای در بازاریابی تعاملی بازاریابی برای تعامل با تاثیر گذاران صنعت و محتوای مشترک که با محتوای نشان تجاری بسته‌بندی می‌شود, سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نقطه عطف اینفلوئنسر مارکتینگ درنتایج بدست آمده است آنهاست،49 درصد از شرکت‌های B2B هنوز در حال تجربه بازاریابی influencer هستند ، اثربخشی بازاریابی B2B غیرقابل‌انکار است . برخی از برنامه‌های بازاریابی Influencer برای تولید بازدهی ۱۱ برابر بیشتر از سایر اشکال بازاریابی شناخته شده‌اند .

دو مثال زیر نمونه های بارزی از استفاده از اینفلوئنسرمارکتینگ توسط شرکت های حوزه B2B   هستند که با نفوز لینکدین در جوامع حرفه ای سراسر دنیا موثرتر شده اند.

sap یک رهبر بازار در نرم‌افزار های صنایع  با هزاران مشتری شرکتی است . آنها با استفاده از اینفلوئنسرها یی که مدیران ارشد شرکت‌ها و کارشناسان صنعت هستند شروع  به دعوت به رویدادها و  به آن‌ها کمک می‌کند تا تعامل اجتماعی و آگاهی از برند را افزایش دهند.

در یکی از رویداده‌ای اخیر sap در آلمان اطلاعاتی را در مورد موضوعاتی مانند یادگیری ماشین , تجزیه و تحلیل داده‌ها و iot  از متخصصین دعوت کرد . نتایج تاثیر گذاری بر روی  این رویداد برای چند روز در آلمان برگزار شد و اینفلوئنسرمارکتینگ ۱۰ % از تمام رسانه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند .

Introhive یک شرکت در حوزهCRM، یک راهکار برای حل مشکلات مشتری مداری شرکت ها ایجاد کرد، آنها کتابی  در این حوزه منتشر کردند و آن  سپس با دعوت از متخصصان حوزه ی بازاریابی و مشتری مداری، اقدام به برگذاری کنفرانسی در این حوزه  و معرفی کتاب کردند. برای دعوت به این کنفرانس از اینفلوئنسرهای حوزه علم مدیریت و بازاریابی استفاده شد و

با استفاده از تولید محتوا در وبلاگ ها، صفحات فرود و اینفلوئنسرها آنها موفق شدند در اولین ماه نسبت به کل طول عمر گزارش‌ها ی قبلی  نزدیک به ۵۰ % ازطریق خوانندگان وبلاگ ها و  ۸۵ درصد از طریق کاربران توییتر  در دانلود این کتاب در  playbook  بدست آورند. بدین ترتیب توجه زیادی از مدیران شرکت ها به سمت  Introhive جلب شد.

منابع:

https://digitalmarketinginstitute.com/blog/the-growing-trend-of-b2b-influencer-marketing-10-brands-doing-it-right-corp

http://www.traackr.com/influencer-marketing