Go to Home Page Go to Blog

برند و برندینگ چیست و مراحل انجام برندسازی چگونه است؟

در طول سالیان گذشته همواره بین کسانی که در بازار فعالیت می کرده اند رقابتی برای فروش بیشتر و تصاحب بخش بزرگتری از بازار وجود داشته و این ارقابت در طول زمان باعث به وجود آمدن روش های جدید برای معرفی محصولات شده است طوری که هر چه پیش می رویم با تغییرات زندگی ما نحوه ی فروش و حضور در بازار هم برای بسیاری از کسب و کار ها تفاوت پیدا کرده و نحوه ی معرفی و تبلیغات محصولات نیز متفاوت شده ولی اصول و مفاهیم ارائه محصول و تصاحب بازار چیزی است که هیچ گاه تغییر نکرده، اگر چه حتی روش های انجام آن ها تغییر کند. یکی از اصول اساسی بازار که همواره مطرح بوده و نه تنها از اهمیت ان کم نشده که اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده ایجاد برند برای محصولات است. در واقع در دوره ای که همه ی ما با هجمه ی تبلیغات شدید محصولات مختلف روبرو هستیم موضوعی باعث موفقیت یک محصول نسبت به دیگری می شود میزان ارزش برند آن است. کارکرد برند به این شکل است ما در برندینگ می خواهیم روندی را طی کنیم که در نهایت به ایجاد نوعی رابطه ی وفاداری و طرفداری ختم می شود که در نتیجه در شرایط حتی نابرابر مخاطبان، خرید از ما را به دیگران ترجیح می دهند. ذکر این نکته ضروری است که در اصل مفهوم برندینگ و برندسازی متفاوت است. برندسازی به مجموعه فعالیت هایی که جهت شناخته شدن برند انجام می گیرد گفته می شود در حالی که برندینگ مفهومی بزرگتر است و به معنای همه ی کار ها از ایجاد و ساخت یک برند تا ایجاد یک شخصیت برای برند و استراتژی برند و در نهایت تبلیغات و شاناسندن برند به مخاطبان می باشد. در این نوشته به منظور جلوگیری از اشتباه هر گاه از کلمه برندسازی استفاده کنیم منظورمان همان برندینگ خواهد بود.

برند و برندینگ برندسازی

برند چیست؟

کسی که می خواهد محصولی را وارد بازار کند چه این محصول یک کالا باشد چه خدماتی خاص باشد و یا حتی اطلاعات به خوبی از اهمیت داشتن برند خاص خود آگاه است. با ایجاد برندی قوی نیاز شما به تبلیغات بسیار کم می شود به طوری که دیگر نیاز ندارید مثل رقبای خود به تبلیغ محصولات خود بپردازید و تنها هزینه تبلیغات برند برای شما وجود دارد، مشتریانی پیدا می کنید که حاضرند در شرایط نابرابر مثلا قیمت بیشتر باز هم شما را انتخاب کنند مثلا در شرایط بد اقتصادی محصولات دارای برند می توانند علیرغم قیمت زیاد فروش خود را داشته باشند و در شرایط بهتر بخش بیشتری از بازار را در دست داشته باشند، میزان فروش و کسب درآمد شما به شکلی در می آید که تقریبا از مقدار مشخصی کمتر نخواهد شد و … پس موضوع داشتن برند و برندینگ مسئله ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.

در کنار موارد بالا گسترش کار و ایجاد بازار های جدید و منابع درآمدی جدید نیز برای شما راحت خواهد بود زیرا اگر شما برند موفقی که از مقبولیت بالایی برخوردار است را در اختیار داشته باشید به راحتی می توانید وارد حوزه های کاری جدید شوید و در همان شروع کار به پشتوانه ی اعتبار قبلی خود بخشی از بازار را از آن خود کنید، اتفاقی که بسیاری از شرکت ها برای رخ دادن آن زمان زیادی را صرف می کنند و هزینه های زیادی را متحمل می شوند. برای مطالعه مطالب بیشتر درباره ی برند به صفحه ی ویکیپدیا آن مراجعه کنید.

برندینگ یا برندسازی چیست؟

به تمام فعالیت هایی که از ابتدا جهت ایجاد یک برند انجام می دهیم تا جایی که سعی می کنیم این برند را به مخاطبان خود معرفی کنیم و محبوبیت آن را افزایش دهیم برندسازی گفته می شود. در این مسیر هر چه مراحل اول را با وسواس و دقت بیشتر پشت سر بگذاریم در ادامه کار بسیار راحت تری خواهیم داشت در واقع ساخت یک برند و ایجاد شخصیت برای آن به مراتب از تبلیغ و معرفی آن راحت تر است طوری که اگر بتوانید گام های ابتدایی را محکم بردارید برای تبلیغات برند هزینه ی کمتری صرف خواهد شد. نکته ی بسیار با اهمیت در زمینه برندسازی این است که بدانیم فرایند ایجاد و تبلیغ یک برند کاری بسیار تخصصی و مهم است. اگر در انجام هر یک از مراحل آن کار را به روش اشتباه انجام دهید نه تنها باعث موفقیت برند نمی شوید بلکه به برند خود لطمه هم وارد می کنید و برای جبران آن باید هزینه های زیادی پرداخت کنید. قبل از انجام هر کاری مشاوره با متخصصان این حوزه و آژانس های تبلیغاتی را فراموش نکنید.

مراحل انجام برندسازی

1 شخصیت شناسی برند

احساس ما به همه ی برند ها یکسان نیست و تصورات متفاوتی نسبت به هرکدام داریم. دلیل این موضوع این است که هر برندی در حقیقت شخصیت خاص خود را دارد و این شخصیت و روح برند است که با ما ارتباط برقرار می کند. به همین خاطر اولین و مهم ترین مرحله برای برندسازی شناخت شخصیت برند و محصول مورد نظرمان است. هر برندی مانند انسان دارای فاکتور های مشخصی برای معرفی و تجسم است که با آن ها در ذهن افراد شناخته می شود و باید این فاکتور ها را بشناسیم و بر اساس آن ها اقدام به ایجاد شخصیت برای برندمان کنیم.

2 تحلیل وضعیت رقبا و بازار محصول

دانستن این نکته ضروری است که هر برند در هنگام ورود به بازار دارای رقبایی بالقوه است و هر کدام از این رقبا بخشی از بازار را در دست دارند که می خواهیم سهم خود را از آن ها بگیریم. تحلیل شرایط رقبا و نحوه ی فعالیت آن ها در بازار و همچنین تحلیل شرایط حاکم بر بازار و ظرفیت پذیرش محصول نکته ای بسیار مهم است که در موفقیت یا عدم موفقیت یک برند نقش اساسی دارد. از این روز یکی از مراحل مهم در برندسازی تحلیل بازار و رقبا است.

3 تحلیل نقاط قوت و ضعف محصول

بعد از آنکه رقبا و بازار را تحلیل کردیم در قدم بعد باید به تحلیل و بررسی محصول خودمان بپردازیم. در این مرحله با شناختی که از ظرفیت های بازار داریم و نکاتی که از محصولات رقبا می دانیم به خوبی می توانیم نقاط قوت و ضعف محصول خودمان را بشناسیم و بدانیم چه مواردی می تواند موجب محبوبیت و مقبولیت محصول ما بشود و چه مواردی می تواند مانع این مشئله باشد. به این ترتیب می توانیم با برنامه ریزی صحیح در جهت رفع نواقص محصول حرکت کنیم و حضوری قدرتمند داشته باشیم.

4 طراحی المان های بصری (لوگو بروشور بسته بندی و …)

حالا زمان آن است که به ظاهر برندمان بپردازیم. المان های بصری همان چیزی است که در ابتدا مخاطبان را به خود جلب می کند و آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر 3 مرحله قبلی یعنی شخصیت شناسی برند، تحلیل رقبا و بازار و تحلیل نقاط و قوت و ضعف محصول را به خوبی انجام داده باشید حالا می توانید با توجه به اصول طراحی گرافیکی شامل رنگ، اندازه، فونت و … اقدام به طراحی المان های گرافیکی (لوگو، شعار تبلیغاتی، محصولات چاپی و …) کنید.

5 تعریف چشم انداز و هدف

در این مرحله از یک سو برند خود را با شناخت کافی از محصولات و شخصیت محصولمان ایجاد کرده ایم و از سوی دیگر تحلیل صحیحی از وضعیت بازار و رقبا داریم که در نتیجه حالا می توانیم هدف و چشم انداز مشخصی را در جهت تصاحب سهم مشخصی از بازار تعیین کنیم و در جهت رسیدن به اهداف گام های موثری را با استفاده از اصول مارکتینگ و فروش برداریم.

6 شروع پروسه تبلیغات و لانچ محصول

بعد از تعریف چشم انداز و حرکت در مسیر رسیدن به اهداف مشخص شده باید از ابزار خود برای بهترین استفاده را ببریم. در این مرحله به نوعی مهم ترین ابزار در جهت شناساندن محصول و تصاحب بازار و سهم تعیین شده تبلیغات است.

از سوی دیگر نوع کمپین تبلیغاتی و تعامل با مخاطبان، نحوه ی رقابت تبلیغاتی با دیگر محصولات و حضور در بازار رقباتی در طول سالیان گذشته تغییرات بسیار زیادی داشته و مسئله ای نیست که بتوان بدون دانش و تجربه کافی در این مسیر حرکت کرد. تبلیغات بخش ها و شاخه های مختلفی دارد و حضور در هر کدام از این بخش ها تخصص خود را می طلبد در نتیجه متخصصین تبلیغات با علم و ابزراهایی که در اختیار دارند می توانند کمک کنند که مخاطبان تعریف شده به صورت متمرکز و هدفمند با سرعت بیشتر و به صورتی موثرتر آنچه را که باید بشناسند. ما در سروش سیما می توانیم شما را در اجرای انواع کمپین های تبلیغاتی شامل تبلیغات در صدا و سیما، تبلیغات در مجلات و روزنامه ها، تبلیغات بیلبورد های شهری، ساخت انواع تیزر و بنر های گرافیکی و خلاق و … یاری کنیم و نتایج به دست آمده از تبلیغات را به حداکثر میزان خود برسانیم.

7 چرخه اصلاح و بهینه سازی

بعد از طی کردن تمام مراحل قبلی و رسیدن به سهم مشخصی از بازار حالا زمان نگهداری از سهم فعلی و برنامه ریزی برای گسترش آن است. در بازار رقابتی فعلی نباید تصور شود صاحبان بقیه محصولات به سهم خود قانع هستند یا محصول جدیدی نمی تواند بازار را در دست خود بگیرد. مسیر موفقیت نیز همواره به اطلاح و بهینه سازی نیاز دارد تا نقاط قوت بهبود پیدا کنند و نقاط ضعف شناسایی و اطلاح شوند. این پروسه هیچگاه توقف نخواهد شد و به این ترتیب چرخه اصلاح و بهینه سازی که شامل تکرار مراحل 3 به بعد است مدام باید انجام شود.

آژانس تبلیغاتی سروش سیما یکی از پرسابقه ترین و موفق ترین شرکت های تبلیغاتی در کشورمان است که تاکنون پروژه های موفق زیادی را با همکاری بانک ها و موسسات مطرح کشور به سرانجام رسانده. شرکت های زیادی شناخته شدن و برند بودن خود را با کمک متخصصان ما طی سال های گذشته کسب کرده اند و حالا با دو ویژگی مهم تجربه ی بسیار زیاد و علم به روز می توانیم به شما در رسیدن به اهداف بازاریابی و فروش خود کمک کنیم. برای دریافت مشاوره رایگان از متخصصان حرفه ای سروش سیما می توانید با شماره های ما تماس بگیرید و یا شماره ی تماس خود را از طریق فرم سمت راست سایت برای ما ارسال نمایید تا در سریع ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.