Go to Home Page Go to Blog

بودجه هنگفت و پلتفرم هوشمندانه تبلیغات، سکوی پرتاب آمازون

 

آمازون که از فروش آنلاین کتاب آغاز کرد و سپس با تنوع همگون محصولات خود را افزایش داد در تمامی مناطق دنیا به قدرتمند خرده‌فروش اینترنتی تبدیل گشته است. فروش قابل‌توجه داشته باشد. این شرکت در سال 2015 توانست، از شرکت خرده‌فروشی وال مارت فاصله بگیرد و به‌عنوان دهمین برند باارزش جهان در سال 2017 برسد. رمز موفقیت آمازون به‌عنوان بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین استفاده زیرکانه از بودجه تبلیغاتی عظیم و سیستم لجستیکی بسیار گسترده و البته تفکرات مدیریتی جف بزوس است. در مورد روند موفقیت آمازون با سروش‌سیما همراه شوید.

 

جف بزوس، عاشق خلاقیت، جزئی‌نگری و استارت‌آپ:

جف بزوس امروز پولدارترین فرد جهان است و بالاخره در سال 2017، توانست بیل گیتس را پشت سر بگذارد و ثروت خود را به بیش از 100 میلیارد دلار برساند. او فرد باهوشی است که از همان ابتدا فعالیتش، شکست خوردن را درراه جدید و استارتاپ را به ادامه دادن در کارهای قدیمی ترجیح می‌داد.

 

جف بزوس در سال 1964 در شهر البوکرکی در ایالت نیومکزیکو به دنیا آمد. او هوش سرشاری داشت و در کودکی عاشق علوم فناوری جدید بود. در دوره نوجوانی همراه با پدربزرگ مادری خود که مدیر فروش بازنشسته منطقه‌ای کمیسیون انرژی اتمی آمریکا بود در تگزاس زمین‌داری می‌کرد. ترکیب هوش بالا و اشتیاقش به کار توانست از او قدرتمندترین مردان کسب‌وکارهای امروز را بسازد. در دبیرستان همیشه نمونه بود و در دانشگاه رشته برق و دانش کامپیوتر از دانشگاه پرینستون فارغ‌التحصیل شد باتجربه کاری بسیار جذب دنیای اینترنت شد و در سال ۱۹۹۴ شغل خود را به‌عنوان مدیر صندوق سرمایه‌گذاری درWall Street رها کرد و در سیاتل خرده‌فروشی آنلاین Amazon.com را تأسیس کرد. وی که تا پیش از آن هیچ تجربه‌ای درباره خرده‌فروشی نداشت، تصمیم گرفت تا این سایت را به بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی دنیا تبدیل کند. آمازون تنها پس از گذشت یک سال، مجموعه متنوعی شامل بیش از یک‌میلیون عنوان کتاب را عرضه کرد که در نوع خود بزرگ‌ترین نمایندگی فروش کتاب دنیا به شخصیت او به‌عنوان یک مدیر ویژه است. او سخت‌گیر است و می‌خواهید در مورد جزئی‌ترین اتفاقی که در شرکتش می‌افتد اطلاع داشته باشد. جف بزوس شخصیت صبوری دارد و به همه اطمینان می‌دهد روشش درست است، در ابتدا روند رشد آمازون کند بود اما بانفوذ بیش‌تر اینترنت، آمازون به نماد خرید آنلاین در امریکا تبدیل شد.

نوآوری‌های آمازون

1 کتاب‌خوان‌های کیندل

شرکت آمازون در سال ۲۰۰۷ کتاب‌خوان الکترونیکی خود را بانام کیندل به بازار عرضه کرد. این کتاب‌خوان به کاربران اجازه می‌دهند که بتوانند کتاب‌های موردعلاقه‌ی خود را بخرند، دانلود کنند و توسط این وسیله بخوانند. جف بزوس در سال ۲۰۱۱ شرکت آمازون را با ارائه‌ی تبلت‌هایی به نام کیندل فایر (Kindle Fire) وارد بازار تبلت کرد و در سپتامبر همان سال کیندل فایرهای اچ‌دی را به بازار عرضه کرد.

 

 

2 AMAZON GO

amazon go، ورود آمازون به خرده‌فروشی‌های آفلاین بود. این سرویس که اولین بار در سال 2016 برای کارمندان آمازون افتتاح شد. هایپری است که بعد از برداشتن کالا توسط مشتری و به‌محض خارج شدن او از فروشگاه، هزینه خرید از حساب کاربری او کم می‌شود. به‌این‌ترتیب دیگر نیازی ماندن به‌صف صندوق‌های طولانی صورت‌حساب نیست. از ابتدای سال 2017 این فروشگاه مورداستفاده عموم قرار گرفت.

 

3 AMAZON DASH BUTTON

آمازون به‌تازگی Amazon Dash Button را راه‌اندازی کرده است؛ ابزاری ساده که به شبکه‌ی وای فای منزلتان متصل می‌شود و به شما اجازه می‌دهد با لمس یک دکمه اقلام معمول منزل خود (پودر شستشو، کیسه‌ی زباله، خوراکی و غیره) را مجدداً سفارش دهید.

 

 

4 آمازون پرایم؛ قلب آمازون

سرویس آمازون پرایم، نماد صبر برای رسیدن به درآمدزایی انقلابی است. در سال 2005 که آمازون در رکود نسبی به سر می‌برد جف بزوس با خونسردی اعلام کرد که سال‌ها لازم است تا مشتریان ما عاشق آمازون پرایم شوند. او گفت اگر رضایت مشتریانمان را جلب کنیم، بازار سهام نیز در طولانی‌مدت رضایت ما را جلب خواهد کرد. هدف آن از طریق آمازون پرایم برای مشتریانش این جمله جف بزوس است، اگر به مشتریان بفهمانیم درصورتی‌که عضو پرایم آمازون نیستید، پس در زندگی‌تان انسان مسئولیت‌پذیری نیستید.

این سرویس تنها با دریافت 99 دلار در سال، به مشتریان تخفیف‌ها و دلیوری دو روز ارسال رایگان انجام می‌دهد. پرایم آن‌قدر محبوب است که هر مشتری آن به‌طور میانگین 1300 دلار از آمازون خرید می‌کنند؛ و در سال 2017، 50 درصد خانواده‌های آمریکایی از پرایم استفاده می‌کنند.

 

5 وب آمازون AWS5

وب آمازون در حال حاضر قدرتمندترین سرویس کلاد در دنیا است که 34 درصد از سهم بازار را در دست گرفته است. رقبای آن، شرکت‌های قدرتمندی چون مایکروسافت، گوگل و آی‌بی ام هستند. این شرکت که از سال 2006 که شروع به کار کرد، توانست هر سال رشد 50 درصدی را تجربه کند. موفقیت این سرویس انتخاب درست جف بزوس از مهندسان طراح خود است و هوش او که در سال 2003 پذیرفت بر روی سرمایه‌گذاری کند تا یکی از منابع مهم درآمدزایی آمازون باشد.

سیستم لجستیک گسترده و مؤثر، رمز موفقیت آمازون

در دهه‌ای که اینترنت سراسر از فروشگاه‌های آنلاین محلی است، آمازون با سیستم لجستیک قوی و کارآمد توانست اولین باشد. آمازون در سال ۲ روز ارسال رایگان را برای تمامی مشترکان پرایم خود در نظر گرفته و همچنین سرویس ارسال رایگان ۲ ساعته را دارد. آمازون در حال حاضر بیش از ۱۸۰ انبار، ۲۸ مرکز دسته‌بندی، ۵۹ مرکز ارسال بسته‌ها و ۶۵ منطقه معین برای ارسال‌های رایگان دو ساعته در اختیار دارد. از ۳۵۱ هزار کارمند آمازون، بیش از ۹۰ هزار نفر از آنها در مراکز بسته‌بندی و ارسال این شرکت مشغول کار هستند.

پلن‌های زیرکانه و بودجه‌های هنگفت تبلیغاتی

تبلیغات آمازون در سال‌های اولیه بسیار ناچیز بود و تنها تبلیغ موثر تبلیغ دهان‌به‌دهان مشتریان و بیان تجربه‌های خوشایند آن‌ها در رسانه‌ها بوده است.

موفقیت‌های اخیر آمازون که جف بزوس را به سرعت از بیل گیتس ثروتمند‌تر کرد مدیون سرمایه‌ گذاری بسیار عظیم بر روی برنامه تبلیغات و بازاریابی دیجیتال اوست. این شرکت تنها در سال 2015، 2/7 میلیارد دلار از درآمد خود یعنی 6/37% درصد از درآمد خود را به بودجه‌های تبلیغاتی خود اختصاص داد و بدین ترتیب روز به روز سهم بیش‌تری از بازار را گرفتد. الگوی آن به جای خرج کردن بر روی تبلیغات مستقیم، ایجاد پلتفرم تبلیغاتی برای شرکت‌های دیگر است. این شرکت برای آژانس‌ها و برندهای تبلیغاتی دیگر سرویس‌های ویژه همراه با ارائه تخفیف و طرح‌های مدون ارائه می‌کند و بدین ترتیب آژانس‌های تبلیغاتی از پلت فرم های فروش تبلیغات آمازون به شرکت‎‌های دیگر سرویس می‌دهند و مبلغ سرویس‌های آمازون می‌شوند.

از جمله این طرح‌ها پلتفرمی بود که در ژوئن 2015 برای شرکت‌ها ایجاد، به این صورت است که هر برند امکان آپلود سریع ارتباط با مشتری را برای مطابقت با سلیقه مخاطبان فراهم می‌کند و به او برای جستجوی سرنخ‌های مشتری جدید، ایجاد و حفظ ارتباط مستحکم به مشتری و انتقال موثر پیام‌های تبلیغاتی کمک می‌‌کند. بخش تبلیغات آمازون، چابک ترین بخش بدنه عظیم آن است. مدیر مالی آمازون برایان اولساوسکی، تیم تبلیغات آمازون را موفق‌ترین بخش می‌داند و رشد فروش پلت‌فرم‌های آن را 42% سالانه اعلام کرد.

برنامه‌ریزی دقیق بازاریابی آمازون

آمازون غول فروش آنلاین به‌درستی تمام نیازهای روزانه مردم را می‌داند و می‌داند آن‌ها از کجا خرید می‌کنند. آن‌ها اهداف بازاریابی چون مقایسه، تفاوت رفتار، تنوع متون، بازاریابی و هدف‌گذاری جمعیتی و جغرافیائی، سن و جنسیت و… مدنظر قرار می‌دهد.300 میلیون کاربر آنلاین فقط در خود سایت آمازون شگفت‌انگیز است. این شرکت مشتریان خود را رصد می‌کند و با داده‌های مشتریان خود پلتفرم‌های جدید برای وفادارسازی و فروش بیشتر به آن‌ها ایجاد می‌کند. آمازون از طریق بازاریابی آنلاین و فردبه‌فرد 360 میلیون مشتری خود را هدف قرار می‌دهد. او هرسال تدابیر ویژه‌ای برای کاهش زمان اتلافی خرید برای مشتریان پرمشغله خود در نظر می‌گیرد.

 

 

ارتباط با مشتری فوق‌العاده رضایت‌بخش آمازون

چشم‌انداز آمازون تنها یک شعار یا رؤیا نیست، بلکه کار مستمر و جلب رضایت همیشگی است. جف بزوس شخصیت سخت‌گیری در حین کار است، چشم‌انداز این کمپانی را این‌چنین بنا نهاد:

تلاش خستگی‌ناپذیر برای جلب رضایت مصرف‌کنندگان، با ارائه قیمت‌های پایین، سهولت و حق انتخاب گسترده در بین کالاهای مختلف.

به‌طورقطع آمازون بیش‌ترین میزان وفاداری و رضایت مشتریان را در تمامی شرکت‌های دنیا دارد؛ زیرا این شرکت در تمامی ارتباطات آنلاین و آفلاین با مشتری به او ارزش می‌دهد و خواستار، ارتقای خواسته‌های مشتری به‌طور مداوم است. سیستم مدیریت ارتباط با مشتری آمازون کلیه اطلاعات و صورت‌حساب‌های مشتری و حتی سرچ‌های او در سایت خود و سایت‌های دیگر را رصد کرده و بهترین پیشنهاد را به او می‌دهد. شاخص رضایت مشتری آمازون 88 از 100 بود که بیشترین شاخص در شرکت‌هاست. از جمله تدابیر آمازون که موجب افزایش محبوبیت او شده است. این است که آمازون به مشتری حق انتخاب بسیاری می‌دهد. سرویس‌های دلیوری متنوع همراه با تحویل به موقع و گزارش لحظه‌به‌لحظه که کالای آن‌ها کجاست. تعهد عمیق خود را به مشتری نشان می‌دهد.

 

گفته جف بزوس طی جمله‌ای معروف در رابطه با مدیریت ارتباط با مشتری می‌گوید: اگر آن‌طور که باید مشتریان را راضی نگه‌داشته و تجربه خوبی از خرید برای آن‌ها به وجود بیاورید، آن‌ها از برند شما به‌خوبی یادکرده و شمارا به دیگران معرفی می‌کنند. تبلیغات دهان‌به‌دهان بسیار اثرگذار هستند.

سیاست‌های قیمت‌گذاری آمازون:

انتخاب اول آمازون حاشیه سود بالاست و ترویج فروش است. این سیاست قیمت‌گذاری از اول در آمازون وجود داشت. آمازون از طریق قیمت‌گذاری پایین با محصولات پرفروش توانسته روزبه‌روز فروش خود بی افزاید و از آن‌طرف محصولاتی که در بازار استقبال کمتری دارد باقیمت بیش‌تر می‌فروشد. مشتریان تا حجم خرید مشخصی سیستم ارسال رایگان دریافت می‌کنند. آمازون با اتخاذ این سیاست قیمت‌گذاری توانسته است، دیگر پلتفرم‌های فروش آنلاین را بافاصله بسیار زیاد پشت سر بگذارد. به‌گونه‌ای که میانگین دوره فروش محصولات در آمازون 33 روز اما در سایت‌های فروش دیگر 70 روز است