Go to Home Page Go to Blog

ایلان ماسک، کاریزماتیک فضایی

ایلان ماسک یکی از رویاپردازترین کارآفرینان حال حاضر جهان است که با هوش بالای فنی و مالی خود توانست 3 شرکت با ارزشی بیش از 1 میلیارد به نام پی پال، اسپیس ایکس و تسلا موتور را ایجاد کند. خلاقیت به همراه زکاوت و سخت کوشی از او شخصیت محبوبی ساخت است. بسیاری شخصیت او را همانند استیو جابز می‌شمارند، سروش سیما در این مقاله به بررسی زندگی او و موشکافی شخصیتش می‌پردازد:

داستان زندگی ایلان ماسک

ایلان ماسک در سال 1971 در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. پرش مهندس برق بود و همین عامل سبب شد که زمینه برای علاقه به تکنولوژی برای او فراهم شود. ماسک در سن ۱۰ سالگی و پس از آشنایی با کامپیوتر Commodore VIC-20 متوجه شد که به کامپیوتر و برنامه‌نویسی علاقه دارد. او سپس به‌صورت خودآموز به یادگیری برنامه‌نویسی روی آورد و در سن ۱۲ سالگی اولین بازی ویدئویی خود را که با زبان بیسیک نوشته‌شده بود علاوه بر علاقه‌ی فراوان به تکنولوژی و برنامه‌نویسی، ماسک از همان کودکی یک تاجر بالقوه نیز بود. او با ایده‌های تجاری جذاب خود، چندین بار برادر، خواهر و پسرعموهایش را به کارهایی مانند «فروش تخم‌مرغ عید پاک» در محله‌شان گماشته بود و از این طریق به‌نوعی از آن‌ها برای کسب درآمد استفاده می‌کرد.

عشق او به تکنولوژی از کودکی او را وادار می‌کرد صرفه‌جویی کند و با جمع‌کردن پول‌توجیبی برای خود یک کامپیوتر شخصی بخرد. شرایط نوجوانی او در آفریقای جنوبی ناپایدار بود، در دهه 70، آپارتایدها در دولت بودند، علی‌رغم اینکه‌ام مخالف آن‌ها بود بازهم مورد آزار سیاه‌پوستان قرار می‌گرفت. در 17 سالگی برای اینکه سربازی نرود مجبور به مهاجرت شد تا در کانادا زندگی بهتری داشته باشد، او دقیقاً مانند یک شطرنج‌باز افکار خود را تنظیم می‌کرد، حرکات آینده زندگی خود را با طور دقیق و ریسک سنجانه پیش‌بینی می‌کرد و سپس در کانادا زندگی مستقلی از سر گرفت و در دبیرستان اقتصاد خواند، با شرایط سخت اقتصادی و دوری از خانواده همچنان در رویاهای خود غرق بود، سپس از دانشگاه پنسیلوانیا بورسیه اقتصاد گرفت و بعد از لیسانس به‌سرعت در استنفورد به دنبال علاقه ذاتیش یعنی فیزیک رفت، تحصیل در استنفورد برای او فوق‌العاده بود، استنفورد در قلب تکنولوژی جهان، یعنی سیلیکون ولی زندگی کرد، پس تجارت تکنولوژی جهان او را در خود عاشقانه غرق کرد.

حباب دات کام و فرصت طلبی ایلان ماسک

ایلان ماسک، با هوشمندی تمام فهمید باید استنفورد را رها کندو فرصت آموختن از سیلیکون ولی را 1 ثانیه از دست ندهد.اولین پروژه‌ در دهه 90، دهه به‌اصطلاح حباب.com بسیاری از جوانانان باهوش به فکر کسب درآمد از اینترنت بودند، اما ایلان ماسک دنبال میلیونر شدن نبود، او به دنبال تحقق رؤیاهای فضایش وزندگی در مریخ بود، ایلان ماسک در سن 24 سالگی، به همراه برادرش و سرمایه‌ای که از طرف پدر به آن‌ها داده بود، شرکت نرم‌افزاری و اینترنتی Zip2 با 28 هزار دلار تأسیس کرد. آن‌ها خدمات اینترنتی به نام «City Guid» به روزنامه‌های صنعت چاپ ارائه می‌دادند؛ و با برند روزنامه‌های چون نیویورک‌تایمز و شیکاگو تریبیون همکاری موفقیت‌آمیزی داشتند. بعد از یک رشد عالی ایلان ماسک به همراه هیئت‌مدیره این شرکت را فروختند.

ایلان ماسک فهمید بانک‌ها همانند یک لاک‌پشت به‌کندی حرکت می‌کندند و با سوارشدن بر خرگوش پرسرعت اینترنت تبادلات مالی سریع ترانجام دهد، بنابراین از طریق ایمیل به‌راحتی می‌توانستند تبادل مالی کنند، در همین راستا در سال 1999 ایلان ماسک با سرمایه 10 میلیون دلاری، شرکت X.com را راه به اندازد که یک سال بعد و با ادغام با Confinity به سرویس درگاه الکترونیکی به PayPal تبدیل شد. پس اینکه شرکت اینترنتی و قدرتمند ای بی را به مبلغ 1.5 میلیارد دلار خرید و ایلان ماسک صاحب 165 میلیون دلار شد تا پس‌ازآن به دنبال پروزه‌های رؤیایی خود، یعنی پروژه‌های فضایی برود. سال 2001 آغازی برای پروژه‌های فضایی خود بود تا برای پروژه‌های فضایی خود، تعدادی موشک قاره‌پیما بخرند، اما با تمسخر روس‌ها روبرو شدند و از این کار دست کشیدند.

 

رویاهای ماسک با اسپیس ایکس به حقیقت پیوست

ایلان ماسک به همراه مایک گریفین که تجربه کار در ناسا را داشت، تصمیم گرفت خودش شرکتی برای تولید موشک‌های ارزان‌قیمت تأسیس کند و این‌گونه بود که سومین شرکت ماسک بانام «Space Exploration Technologies Corporation» یا به‌اختصار SpaceX، تأسیس شد.

او با زیرکی و علم بالا، سود فوق‌العاده‌ای از این شرکت کسب کرد و توانست با تأسیس جز ثروتمندترین کارآفرینان دنیا شود، آنچه ستایش‌ها را برمی‌انگیزد توانایی مهندسی نرم‌افزار و طراحی ماژولار فوق‌العاده‌ای بود که این موشک‌ها داشتند و با ارزان‌ترین مواد اولیه توانستند کاربردی‌ترین موشک‌ها را بسازند و به حاشیه سود 70 درصدی برسند. اسپیس ایکس با سرمایه‌گذاری شخصی انجام شد.

اسپیس ایکس با رشد فزایی توانست در سال 2008 با عقد قراردادی 1.6 میلیارد دلاری، وظیفه ارسال محوله‌های متعدد را به ایستگاه‌های فضایی ببرد. موشک اسپیس ایکس، به نام فالگون اولین موشکی است که در سال 2008 توانست ماهواره را در مدار زمین قرار دهد، از سال 2012، فضاپیمای دراگون این شرکت به‌عنوان یک شرکت خصوصی ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شدند.

 

سیاست‌های موفقیت تسلا

تسلاموتور محصول همکاری مارتین ابرهارد و مارک ترپنینگ در سال 2003 شروع به ساخت خودروهای برقی کرده است. بعدها در سال 2004 ماسک به‌عنوان طراح به آن‌ها پیوست وکم کم نقش او پررنگ شد.

ماسک با در اختیار داشتن حدود ۲۸.۹ میلیون سهم در تسلا، ۲۲ درصد سهام این شرکت را به خود اختصاص داده است و تنها حقوق 1 دلار درسال از این شرکت دریافت می‌کند

سیاست‌های تسلا برای موفقیت بسیار ساده و کارآمد است، زیر ایلان ماسک به‌خوبی می‌دانست صنعت خودرو بسیار پر چالش است و ممکن دچار شکست اقتصادی شود. البته که خودروهای برقی مزیت محسوب می‌شدند اما لازم بود پیش‌بینی‌های لازم در صورت چالش انجام شود.

سیاست‌های ایلان ماسک برای موفقیت تسلا به شرح زیر است:

1 فناوری قدرتمند

تمامی محصولات تسلا آن‌قدر قدرتمند و بر مبنای تکنولوژی هستند که شرکت‌های خودروسازی دیگر قطعات خود را از آن تهیه مرسدس بنز از ماشین قدرت تسلا استفاده می‌کند. جنرال موتورز حتی یک گروه کاری ایجاد کرده است که حرکات بعدی تسلا را دنبال کنند. خودروهای او با آلایندگی صفر هستند.

اما بزرگ‌ترین دستاورد فناوری تسلاموتورز در ادغام اجزا بسیار به یک محصول برتر است به‌طوری‌که سدان اس تسلا به‌عنوان خودروی برتر سال بارها برگزیده‌شده است.

2  فرصت‌طلب

ایلان ماسک یک نابغه ذاتی ارزیابی فرصت‌هاست و به‌خوبی می‌داند که در کدام موقعیت کدامین مهره را حرکت دهد، سال ۲۰۱۰ یک وام ۴۰۰ میلیون دلاری از دولت آمریکا توانست بگیرد هنگامی‌که انرژی پاک از سیاست‌های حمایتی دولت بود. وامی که قبل از آن و بعدازآن به‌هیچ‌وجه رخ نداده بود.

3 هدف قرار دادن هوشمندانه بخش کوچکی از بازار

تسلا موتورز زمانی کار را شروع کرد که خودروهای برقی سهم کمی ذر بازار داشتند، بنابراین امکان تحقیق و توسعه برای زمان بسیاری برای آن‌ها بود و توانستند سهم خود را ب با رقبای کم ه راحتی گسترش در سال وارد بازار خودروهای لوکس شوند.

4 توزیع یکپارچه:

ایلان ماسک هرگز به سیستم توزیع سنتی اکتفا نکرد، سیستم یکپارچگی عمودی را در پیش گرفت و توانست به بازارهای مختلفی نفوز کند.

شخصیت محبوب ایلان ماسک با جذابیت‌های کاریزماتیک

ایلان ماسک شخصیت متفاوتی دارد، او به همه موارد مثبت برای رشد شخصیتی و موفقیتی بسیار اهمیت می‍دهد.

شخصیت ایلان ماسک آن‌قدر ویژه است که در سال 2003 وقتی جان فاورو فیلم مرد آهنی 2 را ساخت، شخصیت تونی شخصیت تونی استارک (میلیاردر نابغه‌ی داستان مرد آهنی، با بازی رابرت دامنی جونی‌تر) از ایلان ماسک الهام گرفته‌شده است. ایلان ماسک حتی در این فیلم حضور کوتاهی در نقش خودش نیز داشته است.

او آینده ایکس باکس را فرستادن در سال 2024، انسان‌ها را به مریخ می‌فرستند و معتقد است که مریخ، سیاره‌ای که احتمالاً زیستگاه بعدی انسان‌ها خواهد بود.

اگر هم چیزها آن‌طور که فکرش را می‌کنیم پیش نرود، مریخ مکان مناسبی برای مردن است. مرگ اجتناب‌ناپذیر است و ماسک انتخاب خودش را کرده است، او مردن در مریخ را به زمین ترجیح می‌دهد.

عمل‌گرایی ایلان ماسک

ایلان ماسک بسیار جاه‌طلب و رؤیایی و بلندپرواز است، رؤیاهای او با عمل‌گرایی فوق‌العاده و اطمینان خاطر برای درستی انجام کار است که معنی پیدا می‌کند.

در اواخر سال ۲۰۱۲ او به اسپیس دات کام گفت که اسپیس اکس می‌خواهد به برنامه‌ای برای برپایی یک مجموعه‌ی ۸۰۰۰۰ نفری انسانی خودمختار در سیاره‌ی مریخ کمک کند. در ماه دسامبر او به مجله‌ی اسمیتسونیان گفت: «دغدغه‌ی من مسائل اقتصادی نیست. بلکه دغدغه‌ی من حل مشکلات آینده‌ی بشریت است.»

هوش فوق العاده و اهمیت تبادل تجربیات

ایلان ماسک سریع یاد می‌گیرد و مهم‌تر از آنکه افرادی را دور خود جمع کرده که هوش بالایی دارند و بااستعداد فوق‌العاده تجربیات خود را به هم منتقل می‌کنند و مجموعه از تخصص‌های مختلف گرد هم آمده‌اندایلان ماسک در این مورد استعداد کارکنان چنین اظهارنظری دارد:

تعدد افراد نمی‌تواند جایگزین استعداد دررسیدن به پاسخ‌های درست شود (دونفری که چیزی نمی‌دانند، بهتر از یک نفر نیستند) این افزایش افراد سرعت پیشرفت را پایین می‌آورد و هزینه‌ها را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

کارکنان ایلان ماسک با استعدادترین افراد سیلیکون ولی هستند؛ بنابراین با سرعت فزاینده در حال رشد هستند، چراکه اهمیت هم‌افزایی نیروی انسانی را در شرکت خود دریافتند. ایلان ماسک ساعت‌های طولانی در کنار کارکناش می‌ماند و با خوش اخلاقی، از آنان حمایت می‌کند. ماسک در همدردی و همدلی منحصربه‌فرد است. او انسان را به‌عنوان یک کل و مجموعه کامل در نظر می‌گرفت بدون آنکه بخواهد نیازها و خواسته‌های آنان را بداند.

تفکرات ایلان ماسک، در مورد صرفه‌جویی در وقت

ایلان ماسک به بهره‌برداری زمان معروف است، او هرگز زمانش را تلف نمی‌کند برای مثال برگزاری بسیاری از جلسات را غیرضروری می‌داند؛ بنابراین زمانی که بتوان در زد و سؤال پرسید، ملاقات داشتن زیاد معنا ندارد.

بین ۸۰ تا ۱۰۰ ساعت در هفته کار می‌کند و همیشه تلفنش در دسترس همگی است و در عرض 5 دقیقه ناهار می‌خورد.

نظر ایلان ماسک در موردانتقاد

ایلان ماسک می‌گوید: شما همیشه می‌خواهید درباره بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید بیش‌ازاندازه دقیق باشید. هر چیزی که به نظرتان ایراد دارد را پیدا و برطرف کنید. به دنبال گرفتن فیدبک‌های منفی باشید به‌خصوص از طرف دوستانتان

انتقاد می‌تواند تلخ و آزاردهنده باشد؛ به‌ویژه اگر تمام زندگی خود را فدای کاری کرده باشید و تمام توانتان را معطوف حرفه یا ایده‌تان؛ اما در پایان کار انتقاد می‌تواند بسیار شیرین هم باشد چون در درازمدت قطعاً فواید بسیاری به دنبال خواهد داشت. انتقاد به شما کمک می‌کند تا بهتر شوید و همه‌چیز را از بیرون ببینید چون بیشتر ما عادت داریم این موضوع را فراموش کنیم. ولی خیلی از بزرگان روی این مسئله تأکیددارند که برای بزرگ بودن باید از بیرون به قضایا نگاه کرد. این کار باعث می‌شود تا روزبه‌روز بهتر شوید و پیشرفت کنید

علاقه ایلان ماسک به مطالعه

ایلان ماسک از کودکی علاقه فراوانی به مطالعه زیاد داشت، تقریباً هر چیزی که به دستش می‌رسد می‌خواند و یاد می‌گرفت کتاب خواندن کمک می‌کند تا دایره مهارت شما گسترش پیدا کند؛ دانشتان افزایش یابد و باهوش‌تر شوید. شاید از عادت کتاب خواندن ایلان ماسک مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان آموخت یادگیری مداوم است. هیچ‌وقت نباید از یادگیری دست برداشت.

نظریه ایلان ماسک در مورد شکست

به عقیده او شکست یکی از گزینه‌های پیش روست، نباید از آن غافل ماند و اما نباید بگذاریم سد راهمان شود او شرکت ایکس باکس را با این پیش‌شرط شروع کرد که اگر 100 میلیارد دلار خرج کنیم و به موفقیتی نرسیم دست از کار می‌کشیم و آن‌جا پایان راه خواهد بود. ولی بعد از دو تلاش ناموفق و صرف حدود 60 میلیون دلار؛ مرتبه سوم به نتیجه‌ای که می‌خواست رسید. پس همیشه شکست را برنامه‌ریزی کنید؛ آن‌ها در نظر بگیرید. زمانی که اهدافتان را برای رسیدن به موفقیت تعیین می‌کنید؛ زمانی را در نظر بگیرید که اگر تا آن موقع موفق نشدید بایستید و قبول کنید که شکست‌خورده‌اید.

ایلان ماسک معتقد است که شکست یکی از گزینه‌های پیش روی شما است. اگر هیچ‌چیز خراب نمی‌شود و مشکلی پیش نمی‌آید تنها یک معنی دارد: به‌اندازه کافی نوآوری و خلاقیت ندارید.