Go to Home Page Go to Blog

رادیو سروش سیما قسمت سیزدهم

سیزدهمین قسمت از رادیو سروش سیما هم آماده شده و از قسمت پایین صفحه می توانید این رایدو را دریافت کنید. همچنین نسخه ویدیو آن نیز تهیه شده که در شبکه های آپارات و نماشا می توانید آن ها را تماشا کنید. مجموعه پادکست های سروش سیما هر هفته از طریق سایت و شبکه های اجتماعی در دسترس شما قرار می گیرد به مسائل رو تبلیغات و مفاهیم و مقالات این عرصه می پردازد از همین رو گوش دادن به این پادکست کوتاه برای دوست داران و فعالان عرصه تبلیغات حتما توصیه می شود. همچنین برای دریافت مشاوره در خصوص برندسازی، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محیطی، طراحی کمپین تبلیغاتی 360 درجه، تولید و تهیه تیزر، توسعه کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و … با شماره های شرکت تبلیغاتی سروش سیما تماس حاصل فرمایید.

بازاریابی ویروسی

خریدو فروش یک فرایند اجتماعیه که نه تنها شامل ارتباط مستقیم و تک به تک شرکت تولید کننده با مشتریِ ، بلکه شامل تبادل گسترده اطلاعات بین افراد پیرامون مشتری هم هست.

به احتمال زیاد شما هم روزانه در گشت و گذار های اینترنتی با محتواهای جالبی در مورد موضوعات مختلف نظیر مد یا شرایط روز مواجه شدین .اگه این تبلیغات بتونن تاثیر خودشون رو بر روی شما بذارن ،شما ترغیب میشین این پیام هارو  به دوستانتون بفرستید تا احساساتتون رو با اون ها به اشتراک بذارید. در این حالت شما نقش خودتون رو به عنوان یک ناقل ویروسی در انتقال ویروس به خوبی انجام داده اید.

بازاریابی ویروسی شیوه ای از بازاریابیه که تبلیغات خودش رو  به صورت مجازی و از طریق شبکه های اجتماعی یا ایمیل انجام میده این روش به مانند سایر روش های بازاریابی اصول و قواعد خودش رو داره.

بازاریابی ویروسی یک تکنیک بازاریابیِ که برای افزایش آگاهی از برند (brand awareness) فعالیت خودش رو از طریق یک فرایند ویروسی انجام میده.

شاید در ابتدا از نام این روش بترسید. اما در کنار این نام ترسناک باید بدونید زندگی ویروس ها ابعاد جالبی هم داره .ویروس ها بعد از ورود به بدن میزبان ،به میزبان خودشون می چسبن و از منابع بدن میزبان تغذیه می کنن، تا تقسیم بشن و تعدادشون زیاد بشه .اگر ویروس در محیط مناسبی قرار بگیره سرعت رشد و تکثیرش چندین برابر می شه و با هر تقسیم تعداد ویروس ها به صورت تصاعدی افزایش می یابه‌.

علت انتخاب چنین نامی در این روش بازاریابی اونه که این شیوه بازاریابی تونسته با بکارگیری استراتژی ها و راهکارهای ویروسی باعث بشه تا تک تک افراد با شیوه ی دهان به دهان پیام تبلیغاتی رو به هم منتقل کنن. در واقع زمانی که تبلیغ به کاربران در معرض خطر برسد اونهارو  آلوده کرده و باعث میشه تا افراد آلوده، ویروس رو به سایر افراد منتقل کنن.

این شیوه ی بازاریابی شرایط رو برای افزایش آگاهی از برند و تاثیرگزاری تبلیغات فراهم می کنه .و زمانی مفیده که بخوایم افراد رو در زمان کمتر و با سرعت بیشتر با تبلیغمون آشنا کنیم. طبق این فرایند، افراد بعد از اینکه اطلاعات تبلیغاتی مفیدی رو در اینترنت کسب می کنن ،تشویق می شن تا اطلاعاتشون رو در محیطی فرارسانه ای منتقل کنن. این روش از نظر عملکردی شبیه ویروسِ زیستی یا رایانه ایه .بعد از تاثیر در محیط اینترنت و فضای مجازی فعالیت های خودش رو خارج از فضای مجازی با شیوه‌هایی چون بازاریابی دهان به دهان(word of mouth),بازاریایی همهمه (Buzz markering),و بازاریابی شبکه ای به فعالیت خودش ادامه میده .اما در دنیای اینترنت این شیوه رو بازاریابی ویروسی می نامن.

بازاریابی ویروسی نمی تونه جایگزین یک استراتژی جامع بازاریابی باشه و نباید به عنوان یک تکنیک مستقل در نظر گرفته بشه.

شرکت های موفقی که از این شیوه استفاده می کنن، استراتژی تقریبا مشابهی دارن. این استراتژی به دنبال اونه تا عملکرد ویروس رو به حداکثر برسونه. راز موفقیت در این شیوه اونه که افرادی رو که با این تبلیغات در دنیای مجازی برخورد میکنن ترغیب کنه تا مشتاقانه تبلیغات رو به اطرافیانشون پیشنهاد بِدن.

تاریخچه بازاریابی ویروسی

اساس اِبداع این شیوه احساس نیاز به خلق فضای جدید در حوزه تبلیغات بود، تا بتونیم بر میزان تاثیرگزاری بر مخاطب بیفزاییم.

بازاریابی ویروسی در سال ۱۹۷۷ توسط استیو یوروستن ابداع شد،در ابتدا برای توصیف تبلیغات Hotmail برای خودش در ایمیل‌هایی که به کاربرانش می فرستاد استفاده می کرد. در هر ایمیلی که فرستاده می شد این عبارت وجود داشت : ایمیل رایگان و خصوصی تان را از Hotmail بگیرید.

درسال ۱۹۹۵ آژانس تبلیغاتی chiat/day که امروزه با سازمان تبلیغاتی TBWA ادغام شده است، برای معرفی اولین دستگاه پلی‌استیشن از این شیوه استفاده کر.

در سال ۱۹۹۹  دنیل ماریک و ادواردو سانچِز با استفاده از تکنیک‌های خلاقانه‌ شون، سر و صدای زیادی درباره‌ی فیلم جدید خود The Blair Witch Project به راه انداختند. این فیلم اولین نمونه های شبه مستند بود. اونها میخواستن تا کل فیلم به مانند تصویر‌برداریِ اتفاقی از ماجراهایی واقعی به نظر برسه.

ماریک و سانچز ، همراه با موسسه‌ی Artisan کمپینی را ایجاد کردند که نشان بده این فیلم واقعاً واقعیه .فیلم اون ها با بودجه‌ی ۶۰ هزار دلاری تولید و فروشی نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار داشت.

موفقیت در بازاریابی ویروسی

۱.یکی از تاثیرگذارترین شیوه ها در بازاریابی ویروسی استفاده از کلمه “رایگانه”. شاید کلمه “ارزان قیمت” هم بتونه  نظر مخاطب رو جلب کنه  اما یقینا قدرت اون به اندازه ی کلمه “رایگان” نیست.

۲.شرایط انتقال ویروس رو فراهم کنید. ینی چی؟ ینی اینکه بهترین بستر انتقال ویروس اینترنته. محتوای ویروسی با ماهیت دیجیتالی، به راحتی و بدون هزینه در اینترنت منتشر میشه.

۳.به دنبال علایق و انگیزه های مشترک انسانی باشید. جذاب بودن، مشهور شدن، درک شدن توسط دیگران و… از انگیزه های همه‌ی انسان ها هستن. برای نمونه تبلیغات خود رو  اینگونه شروع کنید. آیا شما هم دوست دارید جذاب شوید؟

۴.متناسب با تبلیغات و مخاطبان، شبکه های اجتماعی که مخاطبتون بیشتر استفاده میکنه رو شناسایی کنید و به سراغ افرادی برید که در شبکه های اجتماعی مخاطبان زیادی دارن و اونها رو ترغیب کنید تا محتوای شما رومنتشر کنن.

شروع بازاریابی ویروسی

برای شروع بازاریابی ویروسی باید ابتدا اهداف خودتون از شروع بازاریابی رو مشخص کنید. مشخص کنید بدنبال معرفی چه خدمات یا برندی هستید، یا معرفی محصول، یا بدنبال برندسازی شخصی، هر کدام از این انتخاب ها راه شما رو برای شروعِ وایرال مارکتینگ تغییر می دن.

در بازاریابی ویروس وار یا وایرال مارکتینگ شما می تونید از شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و اینفلوئنسرمارکتینگ برای تبلیغاتتون استفاده کنید.

 

 

گام اول

به عنوان یک مدیر، کسب و کار هدفتون رو  از بازاریابی ویروسی مشخص کنید. برای مثال هدف شما ممکنه آشنا کردن مخاطبان با یک محصول یا افزایش آمار بازدید صفحه ی مجازیِ برندتون باشه.

گام دوم

زمان اجرای برنامه ی بازاریایی ویروسی رو مشخص کنید. بهترین زمان برای راه اندازی این کمپینِ بازاریابی میتونه روز هایی مصادف با یک رویداد تاریخی یا ورزشی یاغیره باشه تا مخاطبان بیشتری جذب کنه.

گام سوم

شعار کمپین بازاریابی تون رو انتخاب کنید.این شعار باید کوتاه و ساده باشه و پیام برندتون رو به خوبی منتقل کنه.

گام چهارم

معیار ها و شاخص موفقیتتون رو مشخص کنید.این معیار میتونه افزایش فروش محصولتون باشه.

گام پنجم

محل انتشار محتواتون و اینکه مخاطبین هدف در اون محیط به چه نسبتی حضور داشته باشن رو مشخص کنید .

گام ششم

احتمال شکست کمپین رو قبل از شروع در نظر بگیرید و از همون ابتدا راه های جایگزینی برای اون در نظر بگیرید.

گام هفتم

بعد از شروع کمپین هر چند وقت یکبار آمار شرکت کنندگان در کمپین خود رو به دنبال کنندگان اعلام کنید. این کار باعث میشه تا دنبال کنندگان تون خوشنود بشن و از موفقیت شما باخبر باشن.