Go to Home Page Go to Blog

شناسایی اسلوگان و تگ‌لاین‌ دو مفهوم مبهم درتبلیغات

شاید بسیاری از شما برای اولین بار به مفهوم تگ لاین و اسلوگان را شنیده اید، با کمی سرچ متوجه می‌شوید آنها همان شعارهای برندها هستند، اما اگر در منابع معتبر اصول برندینگ جستجو کنید، متوجه خواهید شد تفاوتهای بسیاری بین تگ لاین و اسلوگان وجود دارد.

اکثرمدیران تبلیغات  و بازاریابی شرکتها در مورد این دو نام یا اظهار بی اطلاعی میکنند، یا  دچار سوتفاهم در معنی آن هستند، بنابراین به خوبی نمی توانند برای نام تجاری خود تگ لاین‌ و اسلوگان‌های موثر بنویسند و ارزش‌های برند را به آنان منتقل کنند. شباهت های این دو در لحن، نحوه ی بیان و مفاهیم، موجب بروز خطا در کاربردهای بازاریابی و تبلیغات  آن‌ها  شده است. بنابراین  برای ایجاد این مفاهیم برای نام تجاری، علاوه بر شناخت نسبت به  جایگاه بازاریابی محصولات و خدمات، نیازمند شناخت عمیق به این 2 مفهوم و کاربردهای آن ها  احساس می‌شود. در این مقاله سروش سیما به بررسی مفاهیم و کاربردهای آن‌ها پرداخته است.

 

تگ لاین شعار و حامل ماموریت برند:

تگ لاین یا شعار برند، با هدف ایجاد ذهنیت همیشگی و نیت ماندگار برای همه ادوار برند خلق می‌شوند، ایجاد پیوند همیشگی و مستحکم بین ذهن مصرف کننده و سازمان، که کمک به جایگاه یابی و ارتقا برند می کند،  آنها همانند لوگو شرکت  در بستر کلام  و حاوی ارزش ها و هویت برند هستند و هرگز تغییر نمی کنند. مگر آنکه سازمان به دنبال ارتقای هویت خود و ریبرندینگ باشد که در آن صورت همانند لوگو   دچار تغییر می شود.  تعهدی از تمام سازمان برای مخاطبان هستند. همانند شعارهایی برای هدف غایی هر برند هستند که یک کسب و کار برای رسیدن به آن همیشه در حال رشد و تکامل است.

تگ لاین‌ ها حامل ارزش‌های برند هستند، آنها  نمی‌گویند که چرا باید از این محصولات استفاده کنید، آنها مزایا و امکانات را شامل نمی‌شوند، در عوض همانند مارکرها عمل می‌کنند، مردم  با دیدن آن به سرعت یاد برند می‌افتند.

Laura Ries   نویسنده و محقق در حوزه  بازاریابی و تبلیغات، بیان می دارد که تگ لاین ها می‌تواند طنازانه، خنده دار و یا حتی با لحنی معمولی باشند،

آنها در کنار لوگوی شرکت در تبلیغات رسمی و به طور خاص به آگاهی از برند نسبت به شعار اختصاص داده می شوند. و همچنین کمتر در ارتباط با مشتریان هستند و بیشتر در روابط عمومی سازمان و برند سازی آن مورد استفاده اند.

 

ویژگی ها و مزایای استفاده از  تگ لاین:

  • به یاد ماندنی است مخاطب آن را می شنود، به سرعت آن را حفظ  می‌کند و آن را با سهولت تکرار می کند.
  • کوتاه و سلیس است ، به طوری که بتوان آن را سریع خواند و  به آسانی در کنار لوگو بکار برد.
  • موقعیت بازار و مزایای برند را روشن می کند. به خصوص اگر نام تجاری به سرعت به ارائه تمایز نمی پردازد.
  • یک کسب و کار را از رقبا جدا می کند. در حقیقت، یک شعار بزرگ بسیار منحصر به فرد است که به نام تجاری رقیب مرتبط نمی شود.
  • نشان دهنده هویت، وعده و شخصیت برند است، پس باید قابل اعتماد و اصیل باشد.
  • موجب احساسات مثبت از داشتن برند در نزد مصرف کننده می شود. به مصرف کنندگان احترام می گذارد وآهنربا آنها را جذب خود می کند.
  • به معنی نام تجاری وسعت می بخشد.

 مثال هایی از تگ لاین های برندهای   خارجی و ایرانی را می‌توانید در زیر ببینید:

ردبول : It Gives You Wiiiingsبه شما بال می‌دهد.

اپل: Think Different متفاوت فکر کن

مک دونالد: t I’m Lovin’ I عاشقشم

نایک: just do it  انجامش بده

همراه اول: هیچکس تنها نیست

دیجی کالا: بررسی، انتخاب و خرید آنلاین

بهروز: دوست من سلام

 

 اسلوگان، معرفی کننده محصول و شعار رایج در کمپین های تبلیغاتی:

واژه انگلیسی SLOGAN (شعار) از عبارت slough-gharim ( با تلفظ soloorm) از زبان گالیک اسکاتلندی به معنای battle cry ( نعره هنگام رجز خوانی )گرفته شده. اسلوگان بسیار شبیه به تگ لاین است و اگر از  مفاهیم بنیادین برندسازی و کاربردهای آن به صورت تخصصی آگاه نباشید، حتی سالیان زیادی در تبلیغات و بازاریابی کار کرده باشید، باز هم ممکن است دچار اشتباه شوید.

 

اسلوگان  شعاری است که به معرفی محصول می‌پردازد و در پیام ها و کمپین های تبلیغاتی بکار می‌رود. اسلوگان با توجه به ماهیت و پلن تبلیغاتی تغییر می‌کند و در  تلاش برای نشان دادن مزایا محصول برای مصرف کنننده است، بنابراین با رقبا وارد جنگ می شود و در محیط بازاریابی معنی پیدا می‌کند. جولی کوئیک،  محقق استراتژیک می گوید: اسلوگان منعطف و همواره در جریان است.

 

اسلوگان‌ها  در همه جا حاضرند، از کمپین های تبلیغاتی تا بسته بندی،  بنابراین هنگام معرفی محصول جدید و جایگاه یابی آن در ذهن مصرف کننده نیاز به آنهاست.   هدف از بکاربری اسلوگان افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش محصول، ارتقای پیام های مسولیت اجتماعی و تقویت رابطه تعاملی با مخاطبین است، در واقع از  آن به عنوان یک قلاب برای به دام انداختن(جذب) مشتری استفاده می شود.

 

اسلوگان ها  چرایی شرکت خود را به اشتراک می‌گذارند و زمانی بکار می‌روند  که شما می‌خواهید  به مخاطبان خود بگویید که چرا باید محصول یا سرویس خود را انتخاب کنند، چه کاری انجام می دهند یا اینکه چرا این کار را انجام دهند.

بی ام دبلیو:، for  Driving Pleasure  Designed ، طراحی شده برای لذت زندگی

کیت کت: Have a Break, Have a Kit Kat، استراحت کن، یک کیت کت بخور

همراه اول: کمپین فروش خطوط رند، خوش خطی برازنده شماست!

فامیلا: شعار استفاده شده در روغن ذرت خودشو نمی گیره

چی توز موتوری : یه گاز خوشمزه

بیمه معلم : بلاگردونه لبخندونه

جینگل ها،اسلوگان های گوش‌نواز

 

جینگل بخشی از طبقه بندی گسترده ای از اسلوگان‌ها و  یک آهنگ  گوش نواز و گاها همراه با پیام کلامی صمیمی در  پیام تبلیغاتی است. استفاده ازموسیقی  سبب تاثیرگذاری بیشتر و در نتیجه مهمترین دلیل کاربرد آنها تاثیرگذاری سریع در ذهن مخاطب است، زیرا ملودی تاثیری به مراتب بیشتری از فرم، رنگ، تصویر و سایر عناصر بصری بر مخاطب دارد. کاربرد جینگل ها بیشتر در کمپین های تبلیغاتی است، در یک کمپین تبلیغاتی، یک جینگل از رسانه های مختلف اعم از رادیو، تلویزیون و شبکه های اجتماعی پخش می شود، در نتیجه تکرار آن سبب ثبت لحن برند و محصول  و سپس  ارتقای آن در ذهن مخاطب را  همراه دارد، زیرا با لحنی ریتمیک ، دلنشین   و صمیمانه ثبت شده است.

 

خلق جینگل به مراتب هزینه بردارتر از اسلوگان و تگ لاین برای سازمان هاست، زیرا در خلق آن نه تنها کارشناسان ارشد برند و بازاریابی بلکه نیاز به همکاری موزیسن هاست، جینگل ها در ابتدای قرن بیستم  و دهه 1920  به دلیل استفاده گسترده مردم از رادیو  برای محصولات غذایی رواج بیشتری داشتند، نمونه های موفق جینگل ها را در برندهای ایرانی برای شما آورده ایم.

برند لینا:  با جینگل خوشحالینا

گلرنگ: گل از همه رنگ