Go to Home Page Go to Blog

مدیا پلن چیست و مدیا پلنر کیست؟

برای رسیدن به یک هدف بزرگ باید از یک مسیر درست حرکت کنیم در این مقاله برای آشنایی بیشتر با تبلیغات، برندینگ، مارکتینگ با شرکت تبلیغاتی سروش سیما همراه باشید.

مدیا پلن چیست و مدیا پلنر کیست؟

 مدیا پلن که در زبان فارسی به آن برنامه ریزی رسانه ای هم گفته می شود ، برنامه ای است که گام هایی را که برای برندسازی یک برند اتفاق می افتد را تکمیل می کند. پس از آنکه هویت برند ساخته شد ،محصول گامهای توسعه خود را برداشته و پس از مراحل قیمت گذاری و خلق پیام تبلیغاتی که در چارچوب هویت برند اتفاق می‌افتد، نیاز به آن دارد که با برنامه ریزی دقیق تر و موثر تر و هدفمند محتوای تبلیغاتی معین شده را به گروه مشخص شده ای از افراد که قرار است به عنوان  اهداف بالقوه دریافت سرویس یا محصول ما مشخص شده‌اند نشان دهد. در واقع پس از طی شدن گام ها استراتژیک در آن اهداف برند اورنس یا آگاهی از برند طی شده است، در چارچوب برنامه مشخص فرآیند تکمیل می گردد.

اما نکته اینجاست که برای داشتن یک برنامه رسانه ای موفق چه پارامترهایی لازم است.در واقع یک برنامه رسانه ای موفق دارای چه جدول هزینه ای برای افزایش اثربخشی است یا آنکه تعداد پخش مناسب آن چه گونه است و یا اینکه کدام رسانه برای پخش دارای اثربخشی بیشتری است. زمان مناسب پخش تبلیغات چه زمانی خواهد بود. اگر می خواهیم یک برنامه رسانه‌ای موفق داشته باشیم باید با تعیین خط مشی های عملیاتی درست یکی از مهم ترین بخش های یک برنامه تبلیغاتی است اهداف و مخاطبان هدف را شناسایی و متن تبلیغات را دقیق تر پخش کنیم . این که مخاطبان ما در چه گروه هایی قرار می گیرند و این گروه ها را چگونه می توان  مخاطب خود قرار داد بخش دیگری از برنامه رسانه های ماست.

نظریه حداقل تکرار موثر

 نظریه ای وجود دارد که بیان می کند که پیام‌تبلیغاتی باید حداقل ۳ بار به چشم مخاطب نشان داده شده باشد تا حداقل اثر بخشی در ذهن اتفاق افتد که به آن حداقل تکرار موثر میگویند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که تبلیغات ما باید چند بار از طریق کدام رسانه پخش شود تا حداقل سه بار به دیده مخاطب برسد .این موضوع اولین بار توسط هربرت کروگمان روانشناس آمریکایی مطرح شد و هدف آن شناسایی رفتار مخاطب در مقابل پیام بود.

عوامل موثر در حداقل تعداد پخش موثر

 عوامل مهمی در تعیین تکرار پخش مناسب تبلیغات تا دریافت خدمت اثرگذار هستند.

 عوامل بازار: اگر برند قدیمی و جدید باشد بر وفاداری به برند تاثیر بسیار فزاینده ای دارد. یا مثلا چرخه خرید یک محصول هر چه کوتاه تر باشد بر تعداد پخش تاثیر می گذارد. برای یک برند قدیمی نیاز به تکرار زیاد نسبت به یک برند جدید وجود ندارد.

عوامل پیام: لحن و گفتار پیام هرچه ساده تر باشد و تمرکز آن بر روی معرفی محصول قرار گرفته باشد مسلماً در انتقال تصویری که از برند در ذهن ایجاد می کند تاثیر بیشتری خواهد داشت.

 عوامل رسانه:توجه به این نکته که در برنامه‌ریزی ما شکل پخش به صورت مداوم است یا آنکه به صورت پالسی ، اینکه رسانه های انتخاب شده کم هستند یا زیاد همگی بر حداقل تکرار پخش تاثیرگذارند معمولامدل‌های پارسی تعداد تکرار بیشتری را نسبت به مدل متداوم می‌طلبند یا آن که اگر رسانه های موردنظر کم باشد طبیعتا تکرار بیشتری مورد نیاز است.

 مدیا پلنر موفق کسی است که بتواند با توجه به تعیین اهداف درست و تعیین مخاطبان هدف ،رسانه های پیشنهادی صحیحی را طبق برنامه زمانبندی صحیح معرفی، به تدوین برنامه پخش در این رسانه‌ها اقدام کند.

 در واقع اگر بخواهیم به این موضوع به صورت فرمولی نگاه کنیم می توانیم بیان کنیم که هر چه تعداد تکرار با میزان دسترسی به مخاطبان همراه شود، بهترین مجموع درصد مخاطبانی را که پیام ما را مشاهده کرده اند حاصل می شود.

Gross Rating Point = ∑ Frequency * Reach

 موضوع مهمتر ترکیب درست رسانه ها با هم است یعنی اینکه برای رسیدن به بیشترین موفقیت در بازدید استفاده از ترکیب رسانه های ATL مانند رادیو ،تلویزیون یا رسانه های محیطی در کنار یکدیگر است و ممکن است که نیاز باشد از رسانه های BTL نیز در کنار آنها استفاده نمود. هرچقدر رسانه‌های بیشتر و با ترکیب صحیح تری انتخاب شوند جزئیات بیشتری از محصول به اطلاع مخاطبان می رسند.

پرسونای مخاطب

 توجه به پرسونای مخاطب می‌تواند یکی از فاکتورهای باشد که در انتخاب رسانه صحیح به ما کمک کند. گروه سنی مخاطب ، جنسیت مخاطب ، محدوده جغرافیایی مخاطب ، و بسیاری از فاکتورهای دیگر در انتخاب رسانه‌ای که این مخاطب در معرض تماشای آن است بسیار مفید خواهد بود

شما  هم میتوانبد برای  کسب و کار خود  تبلیغات تلویزیونی، کمپین تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ، برندسازی و … نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی داشته باشید میتوانید با شماره های آژانس تبلیغاتی سروش سیما در انتهای سایت تماس حاصل فرمایید.