Go to Home Page Go to Blog

رد بول محصولی که با بازار سازی صحیح به پرواز درآمد

برندسازی گام مهمی از تجاری سازی است که نباید آن را کوچک شمرد. همه شرکتهای موفق شروع به برند سازی می‌کنند یا از آغاز یا از نیمه یا بعد از رسیدن به اولین موفقیت فروش، آنچه در رد بول اتفاق افتاد، برندسازی و داستان‌سرای بیش از آغاز و توسط یک داستان‌سرای حرفه‌ای بود، رد بول تحقق رؤیاهای یک داستان‌سراست، داستان‌سرایی که عاشق فعالیت‌های ورزشی بود و توانست همه دنیا را با بال‌های رد بول لااقل برای یک بار آشنا کند. در این مقاله به بررسی موشکافانه عوامل موفقیت رد بول می‌پردازیم.

داستان برند

دیتر ماتسیش در سال 1944 در شهر سنت مارین در اتریش به دنیا آمد، والدینش هر دو معلم ابتدایی بودند و زمانی که او هنوز به سنین نوجوانی نرسیده بود از هم جدا شدند. دیتر ماستش در دانشگاه وین 10 سال اقتصاد و کسب‌وکار خواند و از راه مربیگری اسکی خرج تحصیلش را پرداخت کرد. سپس مدت‌ها به‌عنوان بازاریاب محصولات شرکت یونیلیور (مالک نام­های تجاری درزمینهٔ مواد غذایی، نوشیدنی، محصولات بهداشتی) و شرکت آلمانی تولید خمیردندان بلنداکس کارکرد.

در سال 1987، دیتر ماتسیش اتریشی به‌عنوان مدیر بازاریابی بین‌المللی Blendax راهی تایلند شد. او در این سفر با نوشیدنی به نام کراتینگ دائنگ آشنا می‌شود باکمال تعجب با نوشیدن آن پرواززدگی که همیشه با او همراه بود حل می‌شود. دیتر ماتسیش پس از سفر به اتریش باکمی تغییر فرمول نوشابه جدید خود را با همکاری شرکت تایلندی چالئو به نام Red Bull GmbH تولید کرد. ایده نام و لوگوی رد بول از نام تایلندی آن کراتینگ دائنگ الهام گرفته است.

رد بول در انتخابی هوشمندانه ابتدا در پیست اسکی‌ها باقیمت بالا توزیع شد، انرژی‌زا بودن آن باعث شد اسکی سواران عاشق رد بول شوند و همه‌جا از آن نام ببرند. گسترش این محصول رفته‌رفته در سایر اماکن ورزشی در اروپا و آمریکا بیش‌تر شد. در سال 2008 مجله فوربز چالئو و ماتسیش را در رده ۲۵۰ لیست ثروتمندان دنیا قرارداد. در سال 2015، رد بول 70 درصد سهم بازار نوشیدنی‌‌های انرژی‌زا را در سراسر جهان تصاحب کرد.

گام‌های موفقیت رد بول

1 محتوا سازی موفق

رد بولرد بول به‌طور استراتژِیک زمانی که محتوا سازی به‌اندازه امروز در جهان اهمیت نداشت آن را بسیار مهم دانست. می‌گویند رد بول داستان‌سرایی است که نوشابه انرژی‌زا می‌فروشد اگر به سایت شرکت رد بول بروید باکمال تعجب فقط سرگرمی‌های مخصوص جوانان و افراد ماجراجو را می‌بینید و هیچ نشانی از معرفی نوشابه انرژی‌زا نیست. این سایت مملو از داستان‌ها و فیلم  و بازی برای افرادی است که هیجان را دوست دارند. افراد می‌توانند با ورود به این سایت از جدیدترین سرگرمی‌های حتی مخاطره‌آمیز دنیا باخبر شوند. همچنین انتشار روزنامه‌ای به نام Red Bulletin در پیست‌های مسابقات فرمول یک در سراسر جهان گام مهمی در برند سازی رد بول بوده است. امروزه این روزنامه به یک روزنامه سبک زندگی تبدیل‌شده و روزانه 2 میلیون تیراژ دارد.

رد بول در سال 2007، در اتریش کمپانی رسانه‌ای را ایجاد کرد که کلیه امور رسانه ایش را به‌طور مستقل انجام می‌دهد.

این کمپانی شعبه‌ی دیگری از این دپارتمان را در سال ۲۰۱۱ در کالیفرنیای آمریکا راه انداخت تا با تمرکز بیشتری اقدام به تولید محتوا کند. مدیاهاوس علاوه بر کنترل حساب‌های رد بول در شبکه‌های اجتماعی، مدیریت چندین ایستگاه رادیویی، تلویزیون و رادیو اینترنتی، بازی‌های آنلاین، تولید خبر و دیتابیس دیجیتال را بر عهده دارد. همچنین باید به توسعه‌ی اپلیکیشن‌های رد بول نیز اشاره کرد که توسط مدیاهاوس صورت می‌پذیرد. ردبول ادعا و باور دارد که تنها فروشنده چند محصول ساده نیست؛ بلکه آن‌ها، راه یک زندگی فعال و پرانرژی را ارائه می‌دهند.

2 اسپانسرینگ

هوشمندانه رد بول ماهیت انرژی‌زای ردبول در کنار وجهه‌ی برند این کمپانی، هرروز آن را بیشتر به سمت ورزش‌های هیجان‌انگیز سوق می‌دهند، به‌طوری‌که رد بول علاوه بر اسپانسر شدن، تیم‌هایی هم در اختیار دارد و در رقابت‌های مختلف حاضر می‌شود. رد بول بر بسیاری از تیم‌های ورزشی به‌خصوص در فرمول 1 سرمایه‌گذاری کرد. ردبول ریسینگ، اسکودریا تورو روسو و تیم ردبول از بارزترین این تیم‌ها در سالهای اخیر هستند که خوش درخشیدند. آن‌ها در 2004 با خرید جگوار به عنوان یک تیم کامل وارد رقابت ها شدند. همچنین سرمایه گذاری رد بول بر روی باشگاهی فوتبال RB Leipzig در آلمان سبب شد تا این تیم ظرف 8 سال از دسته به پنج به دسته یک بوندسلیگا صعود کند. این شرکت تیم‌های فوتبال دیگری چون فو به نیویورک ردبولز و ردبول سالزبورگ نیز دارد.

3 انتخاب شعار مناسب

این شعار دقیقاً مطابق با نوع محصولات این برند که انرژی‌زا هستند، شکل گرفته است و حس قدرت و در نهایت پرواز را به مخاطبان خودالقا می‌کند. قدرت حاصل از نوشیدنی رد بول به‌اندازه‌ای است که هر فرد پس از نوشیدن آن توانایی، جرئت و قدرت پریدن را پیدا می‌کند به این معنا که مردم هنگام نوشیدن ردبول، بیش از آنکه به طعم و مزه آن فکر کنند، نیروی حاصل از آن را تصور کرده و به همین دلیل نیز آن را یک نوشیدنی خوشایند می‌دانند. ازآنجایی‌که برقراری یک ارتباط موفق ذهنی با مخاطبان می‌تواند در ماندگاری و موفقیت یک برند تأثیری چشمگیر داشته باشد، رد بول نیز با تغییر ذهنیت مخاطبان و ترسیم یک تصور جدید، درروند مذکور موفق بوده است.

4 انتخاب درست جامعه هدف و گسترش آن

رد بول از همان ابتدا جمعه هدف خود را درست و از جوانان 18 تا 34 ساله انتخاب کرد، این گروه سنی ویژگی بارزی چون علاقه فراوان به جنب‌وجوش، بهترین بودن و پشتکار برای ساختن زندگی حرفه‌ای خود هستند، آن‌ها به ورزش‌های پرهیجان علاقه مندد این جوانان همواره دوست‌ دارند مسیر متفاوتی را امتحان کنند. طراحی محصولی که یادآوری کند این مسیر را بهترین است. طرفداران این کمپانی طیف گسترده‌ای از افراد مانند دانش‌آموزان، ورزشکاران، سلبرتی‌ها و کارگران هستند که نیاز سریع به دریافت انرژی برای انجام کارهای روزمره دارند رد بول با هوشمندی کامل بر روی یک جامعه هدف تمرکز کرد و برند خود را در همه جهان گسترش داد که افراد پرتلاش و ماجراجو را به سمت خود جلب می‌کرد، او با تمرکز و تبلیغ بر سبک زندگی هیجان‌انگیز مؤثرترین شیوه بر ای به دست آوردن سهم حداکثری بازار است.

5 پی‌بردن به اهمیت بازارسازی برای محصول

دیتر ماتسیش می‌گوید: ما محصول خود را پیش چشم مصرف‌کنندگان نمی‌بریم، بلکه مردم را به سمت محصول خود می‌کشانیم. ما محصول نوشابه‌ی انرژی‌زای خود را در دسترس قرار می‌دهیم و افرادی که به سبک زندگی رد بول علاقه داشته باشند، به‌سوی آن می‌رونداو معتقد است «اگر ما بازار را ایجاد نکنیم، آن وجود ندارد» تلاشی پیگیر و جدی دارد.

6 استراتژی مناسب و جایگاه‌سازی صحیح محصول

انتخاب استراتژی مناسب چون تمرکز بر یک محصول و توسعه بازار سپس پافشاری و تمرکز بر این استراتژی‌ها از رد بول برند قدرتمندی بسازد.

رد بول به‌صورت غیرمستقیم هیجانات مردم را در دست می‌گیرد امروزه بسیاری از مردم برای انتشار ویدئوهای جدید از سوی این برند انتظار می‌کشند تا آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارند. این موضوع نشان‌دهنده این امر است که برند ردبول موفق شده است که جایگاه ویژه‌ای را در ذهن مشتریانش به خود اختصاص دهد.

7 عقیده به متفاوت بودن رد بول

رد بول آن‌قدر خود را متفاوت از سایر نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌پندارد که نوشابه‌های خود را باقیمتی دو برابر از رقبا به بازار عرضه می‌کند. شعار جالب او را همه در دنیای رسانه شنیده‌اند.

«رد بول به شما بال می‌دهد» Gives You Wings‎ علی‌رغم اینکه گاها موجب به د ردسر افتادن رد بول و شکایت از او شد؛ اما رد بل همچنان با اعتماد به‌نفس ادامه می‌دهد و بازهم با چالش‌های مختلف مشتریان را بیشتر هیجان‌زده کرد.

چالش‌ها و مقاومت‌هایی که رد بول از سر گذراند

قبل از اینکه کار رسمی رد بول آغاز شود، ماتسیتس یک شرکت مشاوره تحقیقات بازار را به کار گرفت کرد تا میزان آمادگی برای پذیرش برند ردبول را ارزیابی کند. نتیجه کار کاملاً فاجعه‌بار بود. او بعدها به این موضوع می‌خندید و می‌گفت «مردم طعم نوشیدنی را قبول نداشتند، برند را نمی‌شناختند و لوگو برایشان ناآشنا بود تا آن موقع چنین فاجعه‌ای در زندگی‌ام ندیده بودم.» اما باوجود تمامی مخالفت‌ها و توصیه‌هایی که به او شد کارش را ادامه داد و به همراه شرکت دارویی TCBG ابتدا در اروپای شرقی و سپس از سال 1997 به بازارهای آمریکا راه یافت.

جالب است بدانید رد بول به خاطر انرژی‌زا بودن و دعوت به هیجانات مختلف گاها در بعضی از کشورها برای مدتی ممنوع شده و با دعواهای حقوقی در خصوص تأثیر محصولاتش بر سلامت دست‌وپنجه نرم می‌کند. البته این جنجال‌ها هیچ تأثیری بر کاهش فروش رد بول نداشته و همیشه تقاضایش بیش‌تر شده است.

استراتژی‌های مناسب در شبکه‌های اجتماعی

تمرکز بر شبکه‌های اجتماعی: رد بول با اخذ درست استراتژی‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و تلفیق آن‌ها آن با بازاریابی محتوایی توانسته در سال ۲۰۱۶ بیش از ۸ میلیارد دلار درآمد کسب کند. توانست مصرف‌کنندگان بیشتری در سراسر جهان به سمت خود بکشاند و با برگزاری کمپین‌های مختلف و داستان‌گویی غیرمستقیم مخاطبان را عاشق خود کند.

1فیسبوک

محتوایی که بر روی صفحه رد بول قرار می‌گیرد نشان‌دهنده‌ی بالاترین کیفیت از میانجیان بی‌نقص است. این کمپانی اطلاعات را به نحو جذاب و هیجان‌انگیز و خلاصه و مفید بر روی صفحه خود گذاشته و هرلحظه مخاطبان خود را شگفت‌زده می‌کند. کافی است به ویدئوهای که رد بول برای مخاطبان تهیه می‌کنید نگاهی بی اندازید بالاترین سطح هیجان را در تک‌تک ثانیه‌های آن با بالاترین کیفت بصری می‌بینید. صفحه 42 میلیون لایک دارد.

2 توییتر

کافی است رد بول مانند همیشه یک موضوع جذاب را توییت کند، هیجانی از توییتهای مختلف به آن سرازیر می‌شود. موضوع اصلی توییتهای رد بول ورزش، تحرک و سرعت است. کپشن های کوتاه با لحنی جذاب و تصاویر فوق العاده شگفت‌انگیز از صحنه‌های هیجان و ورزش، مخاطب را تحریک به توییت کردن می‌کند. صفحه توییتر رد بول بیش از 1.920 میلیون عضو دارد.

3 اینستاگرام

رد بول در اینستاگرام به همراه تصاویر خیره‌کننده و هیجان‌انگیز به‌خوبی داستان‌سرایی می‌کند این پست‌ها و تصاویر مربوط به مکان‌ها، افراد و موضوعات متفاوت است که ردبول سعی می‌کند با تگ کردن، کاربران را با آن‌ها آشنا کند و تا به امروز دنبال کننده دارو. صفحه اینستاگرام رد بول به دنبال خلق تصاویر در سراسر جهان و ملل متفاوت است. در این صفحه پست‌های بسیاری هم‌راستا با شعار اصلی رد بول، “به شما بال می‌دهد” را یافت.

4 یوتیوب

یوتیوب ویدئوهای بسیاری از صحنه‌های مهیج در توییتر خود منتشر می‌کند و هزاران کامنت و میلیون‌ها بازدید به خود اختصاص می‌دهد که طی یک سال گذشته ویدئوهای این برند با بیش از ۲٫۵ میلیارد بازدید رتبه اول بازاریابی ویدئویی را از آن رد بول کنند.