Go to Home Page Go to Blog

پادکست سروش سیما اپیزود پنجم

در سلسه پادکست های آژانس سروش سیما پیرامون موضوع مسئولیت اجتماعی، در این قسمت به اهمیت csr در بانک ها، جایگاه و سودآوری اون در صنعت بانک داری و نقدهایی که در مورد آن از سوی کارشناسان مطرح است میپردازیم.

این قسمت پنجمین قسمت از فصل اول رادیو سروش سیما است که تهیه شده و می توانید امروز آن را گوش کنید. همچنین می توانید نسخه ی تصویری این پادکست را ببینید که جذابیت های زیادی هم دارد. همانطور که می دانید مجموعه پادکست های سروش سیما در زمینه موفقیت کمپین تبلیغاتی و اصولبرندسازی هر هفته منتشر می شود که می توانید آن را از طریق کانال تلگرام سروش سیما، پیج اینستاگرام، سایت، کانال های آپارات، نماشا و یا شنوتو و تهران پادکست دریافت کنید.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره ی رایگان از کارشناسان ما در آژانس تبلیغاتی سروش سیما با شماره ۷۴۸۶۲-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

سنجش اثر تبلیغات و شناسایی مشکلات پیش روی آن

در این پادکست، با شما در ارتباط با اهمیت بازاریابی و تبلیغات و اثربخشی آن بر کسب و کارها سخن خواهیم گفت.

سالانه شرکت ها ی کوچک و بزرگ در سراسر دنیا میلیون ها دلار برای تبلیغات در رسانه های مختلف هزینه میکنن تا هر روز مشتریان بیشتری به سمت خود جذب کنن و سهم بازار خودشون رو افزایش بدن، اما آیا شرکت ها با صرف چنین هزینه هایی به اهداف فروش خود میرسن؟

صرف چنین هزینه های هنگفتی ، نزدیک به چندین دهه هست که محققان بازاریابی رو به سمت ارزیابی برنامه های تبلیغاتی کشونده. بارها در شرکت های مختلف  ثابت شده  که  عدم شفاف سازی میزان اثر بخشی تبلیغات بر روی فروش و سود شرکت ها، نه تنها باعث زیان دهی شرکت ها ، بلکه بارها و بارها سبب کناره گیری مدیران تبلیغات در شرکت ها و صرف هزینه های نیروی انسانی میشه

اولین بار در سال ۱۹۵۰، شرکت مشاوره بازار G&R به سنجش تبلیغات آگهی های تلویزیونی پرداخت، اونا دو دسته از مخاطبان آگهی تلویزیونی رو ارزیابی کردن.

  • تبلیغات در حال پخش و دنیای واقعی
  • مخاطبان داخل سالن با تعداد محدود 

و سپس در میانه دهه ۸۰، محققان بازاریابی برای سنجش اثر تبلیغات  بحث تست گرفتن از گروه هدف رو در میان جامعه مطرح کردن. با این حال هنوز در بسیاری از شرکت های دنیا بخصوص ایران ارزیابی اثر تبلیغات موضوع جا افتاده ای برای مدیران عامل و واحدهای بازاریابی و تبلیغات نیست.

در یک تعریف ساده، اثربخشي تبليغات ميزان تحقق اهداف يك فرآیند بازاريابي و فروش و اقدام صورت گرفته در جهت هدف تعيين شده گفته میشه. اما اگر بخوایم علمی تر به آن نگاه کنیم، سنجش اثر بخشی تبلیغات به فرایند تحقیقاتی اطلاق میشه که به تعیین روابط علت و معلولی میان پیام تبلیغاتی و رفتار خرید می پردازه.

برای درک بیشتر سنجش اثر تبلیغ نیازمند اون هستیم که  عناصر دخیل در تبلیغ رو به خوبی شناسایی کنیم.

1 محصول: محصول رکن اول تبلیغه، برای فهم چگونگی اثر بخشی تبلیغ، باید به  شناخت محصول در ذهن مردم و واکنش رفتاری آن ها هنگام انتخاب، بپردازیم. به طور کلی میتونیم محصولات رو  از این حیث به دو دسته کلی تقسیم کنیم:

    • کالاهایی که مردم بدون هیچ تحقیقی در نقطه خرید، اقدام به تصمیم گیری درمورد خرید اون می کنن، مانند مواد غذایی، این محصولات محصولاتی با درگیری پایین هستن.
    • محصولی که مردم قبل خرید، اقدام به تحقیق درباره اون می کنن اعم از جستجو در اینترنت و جویا شدن نقطه نظرات سایر مصرف کنندگان ، همانند وسایل برقی  که  درگیری ذهنی بالایی را در ذهن مخاطب به همراه دارند.

2 عامل تبلیغ: شخص یا راوی پیام تبلیغات، که می تونه مستقیم باشه، همانند نظر پسربچه ای در مورد یک چیپس ترد و یا غیر مستقیم باشه همانند اتکا به سخنان یک پزشک مشهور در محصولات بهداشتی.

3 ساختار پیام: چه پیامی به مخاطب رسونده می شه، آیا تمام عواملی که می تونه در خرید موثر باشد در پیام آوُرده شده، آیا لحن پیام کسل کننده نیست و به اندازه کافی برای مخاطبان جذاب هست؟ نکته اصلی و ترغیب کننده خرید در کدوم بخش از تبلیغ اومده؟

4 استراتژی انتخاب رسانه:راهبرد ی برای انتخاب درست رسانه و آخرین قدم قبل از شروع تبلیغات هست.

آلک بن در کتاب رایج ترین اشتباهات تبلیغ، یادآور شده که همواره زد و بندهای بسیاری بین آژانس های تبلیغاتی و رسانه های برای غلو در تاثیر تابلیغات شکل میگیره تا میزان اثر بخشی تبلیغات را بیشتر جلوه بده و انتخاب درست آن نه تنها افزایش اثر بخشی تبلیغات را به همراه داره، بلکه به میزان قابل توجه ای از صرف هزینه های اشتباه جلوگیری میکنه.

رسانه مناسب باید با شناخت دقیق خصوصیات مخاطبان و یا بازار هدف ، مضمون پیام، مدت زمان دیده یا شنیده شدنه تبلیغ انتخاب بشه. امروزه تبلیغات کیلکی در اینترنت برای سایت ها  نرخ بازدید بالایی به همراه داره، اما آیا میزان درگیری ذهنی بالایی برای همه انواع محصولات داره یا خیر

با وجود اهمیت بالای تبلیغات بر روی افزایش فروش ، ارزیابی تاثیر اون  به سادگی صورت نمیگیره و نیازمند تحقیقات علمی  و صرف زمان هستش و بسیای از شرکت ها از صرف هزینه برای اون سر باز میزنن دنیای تبلیغات در نگاه اول ساده ست اما  بحث درگیری و تاثیر اون بر روی مخاطب فرآیندی پیچیده ست. زیرا برای درک واکنش و رفتار مشتری مشکلات زیادی بر سر ارزیابی وجود داره، این مشکلات به ۳ بخش عمده تقسیم می شوند:

1 ناشناخته بودن عامل خرید: دلایل بسیاری برای خرید وجود دارد، رضایت کیفیت، قیمت، تعریف اطرافیان، بسته بندی جذاب، برندسای و یا تبلیغات و…

2 تاثیر تبلیغات غیر مستقیم: در اکثریت روش های تبلیغاتی به جز روش های سمپلینگ و پروموشون ، مشتری پس از مشاهده تبلیغ اقدام به خرید نمی کنه، بلکه تمایل به رسیدن اطمینان صد درصدی برای خرید دارد، او سعی میکند بیشتر تحقیق کند و از تجربه اطرافیان جویا بشه.پس نمیتوان اقدام به خرید او را مستقیما سنجید

3 متفاوت بودن مخاطبان: مخاطبان تبلیغ، یا مشتریان محصول یک برند خاص، افراد مختلفی هستن (مانند مشتریان وفادار ، مشتریان نا آگاه و مشتری علاقه مند و..) که تاثیرگذاری بر هر دسته و افزایش نرخ درگیری ذهنی اونا نیازمند ایجاد پیام درست یا انتخاب راوی مناسب است.

بله ، مشکلات زیادی برای ارزیابی اثربخشی تبلیغات وجود داره، اما یاد گرفتن روش های علمی ارزیابی و پیاده سازی روش های  اون ، بیش از هرموردی دیگر در پلن های بازاریابی اولویت داره.

در پادکست های بعدی به بررسی روش های ارزیابی اثر بخشی تبلیغات و اجرایی کردن آن ها میپردازیم.