Go to Home Page Go to Blog

کمپین تبلیغاتی چیست و په ویژگی هایی دارد؟

کمپین تبلیغاتی به چه معناست؟

زمانی که صحبت از کمپین های تبلیغاتی به میان می آید تصور می شود که منظورمان بمباران تبلیغاتی از هر راه ممکن است تا مخاطب های بیشتری را به خود جذب کنیم. البته در اینکه در نهایت هدفمان تاثیر گذاری بر افراد بیشتری نسبت به قبل و روش های تبلیغاتی دیگر است شکی نیست ولی در ایجاد و طراحی یک کمپین تبلیغاتی به خوبی و با دانش کافی حرکت نکنیم ممکن است ضرری را متحمل شویم که قطعا در دیگر روش های تبلیغاتی وجود ندارد و در واقع همانطور که استفاده ی درست و به جا از کمپین های تبلیغاتی تاثیر تبلیغات و هزینه را چند برابر می کند در عین حال ریسک آن نیز بیشتر است و در صورت شکست هزینه ی زیادی را تحمل کنیم.

برای توضیح و بررسی بیشتر این حوزه شاید بهتر است ابتدا بهترین و کامل ترین تعریفی که می توان از کمپین های تبلیغی داشت را ارائه کرد و بعد به بررسی آن بپردازیم:

کمپین تبلیغاتی به مجموعه فعالیت های منظم و هماهنگی گفته می شود که به موازات یکدیگر و مستقل از هم به صورت تکرار پذیر و متوالی انجام می گیرند تا با استفاده از رسانه های مختلف پیام و شعار تبلیغاتی را به گوش همه ی مخاطبان برسانیم.

طبق این تعریف شما باید پیش از انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحقیق و بررسی وسیعی انجام دهید و در قدم بعد نظم و هماهنگی مشخصی برای آن در نظر بگیرید و با برنامه ریزی معین اقدام به فعالیت کنید. در عین حال نکته ی بسیار مهمی که در کمپین ها باید مورد توجه قرار گیرد تحلیل و بررسی مکرر نتایج کمپین است تا با تشخیص نقاط ضعف و قوت نسبت به تغییرات مورد نیاز اقدام شود.

اهداف کمپین های تبلیغاتی چیست؟

پیش از این گفته شد که در نهایت هدف شناساندن برند و محصول مورد نظر به تعداد زیادی از مردم و مخاطبان است اما مگر روش های معمول تبلیغاتی چه ایرادی دارند یا کمپین تبلیغاتی چه مزیت و برتری دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید به دو ویژگی اصلی و مهم یک کمپین تبلیغاتی اشاره کرد. کمپین تبلیغاتی یک روش جدید یا نوع جدید از تبلیغ نیست که بخواهیم آن را با تبلیغات سنتی مقایسه کرد. درواقع ما در کمپین تبلیغاتی همان کاری را انجام می دهیم که پیش از این در تبلیغات محصولاتمان انجام می دادیم و تنها سعی می کنیم که در گام اول این تبلیغات در حجم بسیار وسیع تری انجام پذیرد و در گام دوم کمپین برای مدت نسبتا طولانی و مکرر اجرا شود.

این دو ویژگی باعث می شود که اولا مطمئن باشیم که اکثر مخاطبانمان که ممکن است هر کدام از رسانه ی خاصی استفاده می کنند متوجه تبلیغات ما بشوند و دوما با تکرار این تبلیغات تاثیر گذاری بیشتری بر روی مخاطبان داشته باشیم.

ریسک ها و خطرات طراحی کمپین تبلیغاتی

یکی از مشکلات و ریسک هایی که در اجرای کمپین های تبلیغاتی وجود دارد این است که شرکت های تبلیغاتی هر کدام در ارتباط نزدیک با یکی از انواع رسانه ها هستند مثلا یکی در اجرای تبلیغاتی محیطی و بیلبورد تجربه ی زیاد دارد و یکی دیگر ارتباطات نزدیکی با صدا و سیما دارد. یکی با مجلات و روزنامه های رابطه ی خوبی دارد و دیگری با در فضای مجازی از طریق شبکه های اجتماعی و ایمیل و … می تواند فعالیت خوبی داشته باشد. به این ترتیب هر کدام از این شرکت ها سعی می کنند آن بخشی که مهارت بیشتری دارند را به شما ارائه دهند. یکی معتقد است بیلبورد ها بیشترین اثر بخشی را دارند و یکی معتقد است فعالیت در فضای فیزیکی اشتباهی بزرگ است و در حال حاضر باید فقط و فقط به فضای مجازی توجه کرد.

با توجه به این موارد شما برای طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی خود به شرکتی نیاز دارید که ارتباطات نزدیکی با همه جنبه ها و رسانه ها داشته باشد و تجربه کار در همه ی فضا ها را داشته باشد و در این صورت دیگر نقاط ضعف و قوت شرکت تبلیغاتی تاثیری بر شما ندارد و به دلیل ذی‌نفع نبودن آژانس تبلیغاتی می توان اطمینان داشت رسانه های پیشنهادی بر اساس هدف ها و نیازمندی های شما تهیه شده.

یکی دیگر از ریسک هایی که در ایجاد کمپین تبلیغاتی وجود دارد این است که کار را افرادی انجام دهند که تجربه و دانش کافی در این زمینه را ندارند. کمپین تبلیغاتی به دلیل گستردگی زیاد اثر گذاری قابل توجهی بر مخاطب دارد و اگر این تبلیغات به اشتباه انجام پذیرد می تواند حتی تاثیر منفی گذاشته و به نوعی ضد تبلیغ تبدیل شود.

یا اینکه شرکت طراح و مجری کمپین تبلیغاتی شما اطلاعات درستی نداشته باشد یا در مرحله و تحقیق و بررسی بازار و رقبا به شکلی ضعیف کار کرده باشد و یا کارشناسان با تجربه ای در اختیار نداشته باشد و … ممکن است هزینه ی بسیار زیاید را برای شما بتراشند بدون هدف گذاری و برنامه ریزی درستی داشته باشند و در نهایت بعد از صرف هزینه های بسیار زیاد به اهداف مورد نظر شما نرسند. در نهایت باید در نظر داشته باشید اینکه به کدام شرکت و با چه پیشینه ای تبلیغات خود را می سپارید مسئله ی بسیار مهمی است که بر میزان هزینه ی شما و خروجی این هزینه تاثیر مستقیم دارد.

کمپین تبلیغاتی

مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی

1 تحقیقات بازار

اولین گام در تهیه یک کمپین تبلیغاتی تحقیقات بازار است. در این مرحله ابتدا می‌بایست محصول، برند و کمپانی آن به صورت کامل شناسایی شود. در ادامه به بررسی مشتریان محصول/برند پرداخته می‌شود. در نهایت رقبا مورد ارزیابی قرار گرفته و جایگاه و موقعیت محصول/برند در قیاس با رقبا شناسایی می‌شود. باید پیش از اجرای هر گونه کمپینی از کشش بازار و نحوه ی پاسخگویی به واکنش ها اطمینان داشته باشیم.

2 شناخت مخاطب هدف

با توجه به اطلاعات داده شده توسط مشتری و تحقیقات بازار انجام شده، مخاطب هدف کمپین تبلیغاتی شناسایی می‌شود. تا زمانی که مخاطب هدف کمپین شناسایی نشود، امکان برقراری ارتباط با او و انتقال پیام ارتباطی کمپین به او میسر نخواهد بود. درواقع در مرحله طراحی کمپین و پیش از اجرای آن باید بدانیم تبلیغات برای چه مخاطبی طراحی شده و چه گروهی از مردم قرار است تحت تاثیر ان قرار بگیرند.

3 تعیین استراتژی پیام

پس از شناسایی مخاطب هدف کمپین تبلیغاتی و همچنین برند یا محصولی که قرار است تبلیغ شود، باید مشخص شود که با چه پیامی می‌خواهیم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم. در این مرحله لازم است ایده اصلی کمپین مشخص شود، ایده اصلی می‌بایست به گونه‌ای انتخاب شود که ضمن برآورده کردن اهداف کمپین، برای مخاطب هدف جذاب و تأثیرگذار باشد.

4 تعیین استراتژی رسانه و بودجه‌

پس از انتخاب ایده اصلی، باید مشخص شود که این ایده قرار است از طریق چه رسانه‌هایی و به چه میزان به مخاطب هدف کمپین منتقل شود. به این ترتیب با تحلیل هایی که داشته ایم و استراتژی مشخصی که طراحی کرده ایم و با توجه به بودجه، رسانه های مناسب برای شروع کار را انتخاب می کنیم.

5 اجرای کمپین و اثرسنجی

در نهایت کمپین اجرا خواهد شد، اما نکته مهم این است که در طول اجرای کمپین، اثرگذاری آن سنجیده شود. بررسی اثرگذاری کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف کمپین شناسایی شود و در ادامه ی کمپین و یا در کمپین‌های بعدی مد نظر قرار بگیرد.