Go to Home Page Go to Blog

والت‌دیزنی، تحقق یک رویا

شرکت رسانه‌ای چند ملیتی والت دیرنی رهبر صنایع سرگرمی  دنیا   است و در حال حاضر در چهار حوزه پارک‌ها، شبکه‌های اجتماعی، استودیوو شبکه‌های تلوریزیونی و تولید فیلم فعالیت می‌کند. ارزش این برند نزدیک به 39 میلیون دلار و سیزدهمین برند با ارزش دنیا است. والت دیزنی موفقیتش را مدیون هوش تجاری، خلاقیت و پشتکار سازنده‌ی آن والتر دیزنی است. در این مقاله سروش سیما، به بررسی شناخت شخصیت و تفکرات والت دیزنی و استراتژی‌های بازاریابیش می‌پردازد.

داستان برند والت‌دیزنی

والتر الیاس دیزنی، در 5 دسامبر 1901 در ایلینویز شیکاگو به دنیا آمد. اندکی بعد از تولد والت، پدرش برای پیدا کردن طلا خانواده دیزنی را به مارسلین در میسوری برد. والت بیشتر دوران کودکی خود را در این شهر گذراند. او از کودکی علاقه زیادی به نقاشی و هنر داشت. وقتی 7 سال بیشتر نداشت، طراحی ها و نقاشی‌‌های خود را به همسایگان می‌فروخت و به جای انجام تکالیف مدرسه پرندگان و درختان نقاشی می‌کشید.بعدها والت، در دبیرستان مک کینلی ثبت نام کرد. در آنجا طراحی و عکاسی آموخت و وقت اش را صرف درآوردن روزنامه مدرسه کرد. شب‌ها هم در آکادمی هنرهای زیبا ثبت نام کرده بود، تا هنر طراحی را بهتر بیاموزد.

در 16 سالگی با  شروع جنگ  به ارتش پیوست و راننده آمبولانس شد.آمبولانس او را در جنگ همه می‌شناختند، چون به جای آنکه با پوشش‌های جنگی استتار شده باشد، کارتون‌هایی که والت دیزنی کشیده بود سراسر خودرو را پوشانده بود.

 سر انجام  والت به رویای خود ملحق شد و اولین انیمیشن خود را  با اقتباسی از آلیس در سرزمین عجایب ساخت، اما پولش تمام و شرکت تازه تاسیسش ورشکست شد. او تسلیم نشد و نسخه‌های نقاشی‌شده این انیمیشن را برداشت و چمدان‌اش را بست و به سمت هالیوود رفت تا آنجا سرنوشت خود را دنبال کند. اما هالیوود با توجه به شکستش  ریسک نکرد و دیزنی را نپذیرفت. برادر والت در نیویورک بود با او همراه شد و سرانجام آلیس در سرزمین کارتونی را  به مدت 4 سال عرضه کرد. با فروش خوب این انیمیشن آن‌ها دفتری مرکزی در هالیوود ساختند و شروع به انیمیشن‌سازی کردند. انیمیشن‌های بعدی خرگوش خوش شانس ‌اسوال را در 26 قسمت بر روی پرده سینما به نمایش آمد، اما مشکلات مالی با مسولان پخش این فیلم‌ها ضررات  زیادی به والت دیسنی وارد کرد، این درگیری‌های مالی سبب شد والت پیش از پیش برای مستقل شدن مصمم شود. دهه 30 شخصیت محبوب میکی ماوس خلق شدو والت دیزنی به درآمد بالاتری رسید.

در اواخر دهه 30 تولیدات متنوعی از فیلم‌های جذاب ایجاد شد به نحوی که هر سال یکی از شاهکارهای والت دیسنی جایزه اسکار انیمیشن را می‌برد.

ساخت دیزنی لند

شخصیت والت دیزنی بی‌نهایت‌خواه و خلاق بود او برای گسترش کارش از پارک‌ها و مراکز تفریحی ایده گرفت و به نظرش رسید چرا نباید شخصیت‌های محبوب دیزنی در این پارک‌ها نباشند. والت دیزنی بعد از چند سال فکر کردن و برنامه‌ریزی در سال 1955، رویای خود را عملی کرد.  او با مبلغ  17 میلیون دلار اولین دیزنی‌‌لند پارک خود را ساخت و بعدها توانست تا 10 برابر این مبلغ سرمایه جذب کند. اوبه دنبال بهبود شادی در زندگی مردم  آمریکا بود و در این راه ویرجینی‌لند را احداث کرد.

سرانجام والت دیزنی که شاهد ساخته شدن و افتتاح پارک دیزنی ورلد بود در اواخر سال ۱۹۷۱ درگذشت. بعد از او افرادی مدیریت شرکت را بر عهده گرفتند که مستقیما توسط برادران دیزنی آموزش دیده بودند.

وال پارک ها و استراحتگاه‌‌های شرکت والت دیزنی درآمد سالانه مالیاتی بیش از 15 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است که حدود یک سوم مجموع درآمد 49 میلیارد دلار شرکت است.

والت‌دیزنی در حال حاضر در 4 بخش شبکه‌های اجتماعی، پارک‌ها و تفریحی، رسانه‌ها و استودیوها و کانال‌های کابلی و همچنین تولیدات سینمائی فعالیت می‌کند در شکل زیر مجموع درآمدهای والت دیزنی را در 4 حوزه می‌بینید:

 

3  تفکر استراتژی والت‌دیزنی:

والت‌دیسنی ذهن واقعاً خلاقی داشت و با هوش کسب‌وکارانه خود می‌دانست مردم چه می‌خواهند. او در طول عمر کاری خود در صنعت تفریحات و سرگرمی در بسیاری از موارد نفر اول بود. والت دیزنی دارای 3 تفکر استراتژی متفاوت است، خیالباف، واقع‌گرا و منتقد.

خیالبافی عنصر رویایی و محرک والت دیزنی است،  هیچ چیز نامعقول و احمقانه نیست و سانسور نمی‌شود. عنصر خیالبافی است که توانایی جذب بصری فوق‌العاده مخاطب را فراهم می‌کند.

واقع گرایی واقع گرایی خیال را واقعیت می‌بخشد و نظم می‌دهد. ایده‌ها را گزینش می‌کند و آنها رو مورد ارریابی قرار می‌دهد.

منتقد بودن همه ایده‌ها را بررسی و سعی می‌شود ویرایش شوند تا بهترین  ساخته شود.

ارزش‌های  مشتری  در والت‌دیزنی:

دیسنی جایگاه خود را در قلب بینندگان و خانواده‌ها تثبیت کرده‌است، هر چیزی که نشاندار لوگوی ساده دیزنی باشد، سالم و سرگرم‌کننده و موزیکال است. تمامی محصولات والت دیزنی پر از خلاقیت های رویایی و دلچسب برای کودکان و بزرگسالان است.  والت دیسنی هوش بالایی داشت و با هوش بیزینسی خود، می‌دانست مردم چه می‌خواهند و چگونه به شادی می‌رسند. شهرت جهانی والت‌دیزنی بر اساس ایده‌هایی است که نام او ارائه می‌دهد، یعنی رویاپردازی، خوش‌بینی و موفقیت خودساخته. والت‌دیسنی مردی آرام، موقر و دلچسب بود. رسالت او به سادگی در ایجاد شادی برای همه خلاصه می‌شد. یک وسیله ارتباطی جهانی که مردم از هر ملیتی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

5 ویژگی والت دیزنی که او را به موفقیت رویایی رساند:

1. کار گروهی

والت دیزنی از همان ابتدای کار به همکاری و کار تیمی اعتقاد داشت و معتقد بود موفقیت در اثر تمرکز در کارها بدست می‌آید. والت با برادرش، ری شروع به کار کرد. بیشتر اوقات خلاقیت‌ها بر عهده والت بود و برادرش مسئولیت مالی کار را بر دوش داشت.

2. پشتکار

والت دیزنی از انجام کارهای جدید و نو واههمه نداشت،  با جدیت و پشتکار ایده هایش را  دنبال می‌کرد.

3. تخصص گرایی

به نظر او دانستن نقاط ضعف و مثبت هر شخص، بزرگترین وظیفه‌اش است. او نقاط ضعف خود را می‌دانست و بسیاری از کارها را به افرادی که در زمینه‌های خاصی تخصص داشتند واگذار می‌کرد.

4. شنیدن صدای مشتری

والت‌دیزنی  فقط صدای مردم را می‌شنید و ذره ‌ای به منتقدین توجه نمی‌کرد.

5. خوش‌بینی

تفکر مثبت او حتی در بدترین شرایط موجب قوت قلب کارکنان و اطمینان خاطر آن‌ها از موفقیت آثار می‌شد.

4 استراتژی بازارایابی والت دیزنی:

1.       استفاده از نوستالژی برای ایجاد و حفظ وفاداری مشتری

دیزنی با تاثیرات احساسی بر زندگی مردم  از همان آغاز شروع به کار کرد. در سال 1923 با استفاده از موسیقی خاطره‌انگیز  در آثار خود به عنوان تکنیک بازاریابی اصلی برای جذب مخاطب بسیار موفق عمل کرد.دیزنی این احساسات را مجددا در سال 2016 با احیای نوستالژی فیلم کتاب جنگل احیا  و فروش 900 میلبون دلاری تجربه کرد.  به عنوان مثال، احیای جنگ ستارگان دیزنی به طور موثر در قرن جدید صورت  گرفت و نسل‌های قدیمی‌تر که از جنگ ستارگان اصلی لذت می‌برد، به طور مؤثر بود.

2.   هدف قرار دادن مخاطبان با یک استراتژی چند کاناله

والت دیسنی برای گروه‌های مختلف از مشتریانش برنامه ریزی جدا  و از استراتژی‌های جذب متفاوت  و خلاقانه‌ایی پیروی می‌کند.نسل جوان اکنون به اینترنت روی آورده است و دیرنی در پی یافتن راه‌های سودآوری برای رسیدن به آن‌ها است. مثلاً بعد از سه‌گانه دزدان دریایی کارائیب دیزنی یک بازی آن‌لاین و مجموعه‌ای از بازی‌های ویدئویی را بر اساس این فیلم عرضه کرد. با وجود این بازی‌های بزرگ بخش بازی‌های تعاملی دیسنی ۱۳۰ میلیون دلار ضرر کرد و این تنها بخش زیان‌ده دیسنی در سال‌های اخیر بود.ویدئوهای آنلاین و برنامه‌هایی مخصوص کاربران آی پد راه‌هایی برای نفوذ بر نسل جدید است که به فیلم‌های خشن تمایل دارند. نکته جالب در موفقیت دیزنی، قدرت او  در ایجاد هیاهو است،  او صاحب رسانه قدرتمند ABC  و کانال‌های کابلی متعدد والت دیزنی است .

3.       ایجاد دنیای دیزنی و دیزنی‌لند

کودکان  و بزرگسالان عاشق دیزنی‌لند و  از حضور در آن لذت می‌برند. جهان به طور مداوم  در حال تغییر است و والت دیزنی همگام با آن   حال تغییر هستند با توجه به تم‌ها، حوادث و دیگر عناصر  محبوب در حال حاضر یک تجربه منحصر به فرد برای بازگشت بازدیدکنندگان ایجاد و تضمین می‌کند که دیزنی همیشه محتوای جدیدی برای تبلیغ دارد.دیزنی یک رسانه  با نام تجاری موثر در دوران مدرن است و این فقط به این دلیل نیست که آنها شرکت سرگرمی هستند

4.بازاریابی محتوا دیزنی

استراتژی “بازاریابی محتوا” دیزنی در مقایسه با اکثربرندها، معکوس است. بدیهی است که در آن بسیاری از برندها با یک محصول فیزیکی شروع می‌شوند و پس از آن یک داستان در اطراف آن در قالب «بازاریابی محتوا» ایجاد می کنند، شرکت‌هایی مانند دیزنی دقیقا مخالف هستند. آن‌ها یک داستان برند ایجاد می کنند،  یک فیلم و سپس محصولاتی را در اطراف این داستان ایجاد می‌کنندآنچه که دیزنی و اکثر شرکت های فیلم دیگر به طور ناخواسته برای ما نشان می‌دهند، این است که “محتوا” نباید به عنوان یک سخنرانی در چرخ نام تجاری در نظر گرفته شود.

کمپین‌های تبلیغاتی  والت‌دیزنی‌:

1.  سالم همیشه پس از

سالم همیشه پس از”  با  استفاده از شخصیت‌های دیزنی به الهام بخشیدن به خانواده‌ها و کودکان برای سلامتی و ورزش بیشتر و به طور منظم شکل گرفت. دیزنی برای اجرای این برنامه با برنامه بهداشتی “Change4Life” NHS با “بهداشت عمومی انگلستان” و “Swimming the United for the Finding Dory” در ایالات متحده مشارکت داشته است.برای یک دهه، دیزنی استفاده از دستورالعمل‌های تغذیه ای را در هنگام ارتباط با مشتری اکه به  طور یکپارچه به استراتژی بازاریابی دیزنی متناسب است انجام دادکه نیازمند تعامل با والدین است تا آنجا که کودکان آن را انجام می‌دهند.

2. آه من دیزنی ام

آه من دیزنی ام تقلید BuzzFeed دیزنی است. این برنامه در سال 2013 راه اندازی شد و محتوای زیادی در مورد نمایش‌های تلویزیونی، فیلم ها، پارک های تمو همچنین وسایل موردنیاز، آزمونها و مسائل پشت صحنه را منتشر می کند و به فروش می‌رساند. البته همه برای حداکثر به اشتراک گذاری و با چشم انداز مثبت و ایجاد حس نوستالژی طراحی شده است. آه من دیزنی ام  در حال   حاضر 700،000 طرفداردر فیس بوک تا به امروز دارد.

استفاده از تکنولوژی‌  در والت‌دیزنی   

در سال 2013، دیزنی در ارتباط با مشتریان رو به جلو حرکت کرد و ار تباط‌های مستحکم‌تر و دقیق‌تری با مشتریان برقرار ساخت.MagicBands دستبند پلاستیکی است که دارای RFID است که دروالت دیزنی  استفاده می‌شود. MagicBands بخش مهمی از تجربه MyMagic + را تشکیل می دهدو دیزنی می‌تواند اطلاعات دقیق تر درباره بازدید، خرید و رضایت مشتری را جمع آوری کند، این اطلاعات را به پروفایل های دیجیتال و اجتماعی  را در crm  ذخیره کند.

 شبکه‌های اجتماعی والت‌دیزنی

دیزنی 5/2 میلیون دنبال کننده در Instagram دارد. این حساب برای انواع تصاویر بر روی صفحه نمایش، که پر از نوستالژی، سرگرم کننده و البته، کالا قابل توجه است.  دیزنی در بسیاری از پلتفرم‌های مهم رسانه‌های اجتماعی پیروی گسترده ای دارد. فقط به آمارفیس بوک اش نگاه کنید:

دیزنی 50 میلیون

دیزنی پیکسار 15 میلیون

دیزنی مدرسه 1.5 میلیون

دیزنی لند 8 میلیون

والت دیزنی جهان 8.8 میلیون