Go to Home Page Go to Blog
استفاده از افراد مشهور در تبلیغات

استفاده از افراد مشهور در تبلیغات

استفاده از افراد مشهور در تبلیغات:

استفاده از شخصیت‌های مشهور برای تأییدکردن محصولات و خدمات در تلویزیون، رادیو، بیلبوردها و کمپین‌های تبلیغاتی مجله‌ها رو به افزایش است. در دنیای امروز استفاده از این اشخاص در تبلیغات، بخشی از هزینه‌های سازمان‌ها را برای پیش‌برد فروش محصولات آنها، به خود اختصاص داده است. آژانس‌های تبلیغاتی مسئولیت طراحی ، ساخت و مدیریت همه جانبه ی تبلیغات مشتریان را برعهده دارد.هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر استفاده از تأییدکننده‌های مشهور در تبلیغات بر نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به تبلیغ است.

گروه های مرجع در بازاریابی:

امروزه استفاده از گروههاي مرجع در بازاريابي و تبليغات كالاها بخشي از هزينه هاي سازمانها را در راستاي پيشبرد فروش محصولات تشكيل داده است. كاتلر در كتاب مديريت بازاريابي خود گروههاي مرجع را اين گونه تعريف كرده است. گروههاي مرجع شخص از تمام گروههايي تشكيل ميشود كه بر عقايد و باورهاي رفتاري او چه به صورت مستقيم و چه به صورت غيرمستقيم تاثير ميگذارند.گروههايي كه بر شخص به صورت مستقيم تاثير ميگذارند گروههاي عضويت نام دارند.

به عنوان مثال:

از جمله اين گروهها ميتوان به افراد مشهور اشاره كرد كه به سبب شهرت، محبوبيت، افتخارات و ديگر دستاوردها مورد استقبال افراد جامعه ميباشند و سازمانها از اين افراد در جهت ترغيب مصرف كنندگان به خريد كالاهاي خودشان استفاده مينمايند.

ابزار شناخت و آگاهی عمومی:

شخصيتهاي مشهور ابزاري هستند كه ميان بخش عمدهاي از مردم مورد شناخت و آگاهي عمومي ميباشند. از اين رو بسياري از مديران شركتها درصدد برقراري ارتباطي بين ويژگي خاص در يك شخصيت برجسته مانند جذابيت و دوست داشتني بودن با محصول يا كالاي خود ميباشند.اين مورد قابليت اطمينان و اعتماد نسبت به خريد يك كالا را در مخاطبان از حيث تسلي خاطر در انتخاب محصول ميبخشد. ویژگی‌هایی از تأییدکننده‌های مشهور از قبیل جذابیت فیزیکی و ظاهری، تخصص، تناسب با محصول و قابلیت اعتماد، بر نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به تبلیغ تاثیر گزار است.

افراد مشهور :

افرادی که از نظر فیزیکی جذابیت دارند در تاثیرگذاری بر گرایشات و اعتقادات مشتریان موثرتر از سخنگویانی هستند که جذابیتی برای مخاطبان ندارند .تخصص دانش و معلوماتی است که فرد مشهور باید در دفاع از ادعاهای که در خصوص برند به مخاطبین ارایه دهد و این تخصص به میزان دانش، تجربه و مهارت های فرد مشهور وابسته است.باید تناسب و رابطه ی کافی میان محصول و فرد مشهوری که برای تبلیغ انتخاب شده است وجود داشته باشد همچنین اعتبار اظهارات فرد مشهور در مورد محصول از نگاه مشتری یا خریدار بیان کننده ی قابلیت اعتماد می باشد.

استفاده از افراد مشهور:

افراد مشهور به عنوان نمونهاي از رهبران ذهني و عقايد مخاطبان شناحته شده و در قالب گروهي مرجع توانايي هدايت تمايلات و ترجيحات مصرف كنندگان به سويمحصول يا نام تجاري خاص را دارا ميباشند.

استفاده از افراد مشهور در بسياري از برنامههاي تبليغاتي درحال افزايش است به طوري كه اين ميزان در ژاپن، كره و چين در بالاترين حد خود به اندازه 25 درصد تبليغات تلويزيوني و در آمريكا و اروپا از سال 2000 به طور فزايندهاي رشد داشته است. علاوه بر اين تحقيقات نشان داده است 15 درصد از تبليغاتي كه براي مرتبه اول از تلويزيون پخش ميشوند از اين شخصيتها استفاده ميكنند و 80 درصد تبليغاتي كه بالاترين نرخ يادآوري را در ذهن مخاطبان دارند مربوط به تبليغاتي است كه از شخصيتهاي مشهور استفاده مينمايند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ، از دنیای سلبریتی‌ها آغاز شد.کسب کارهای زیادی از از طریق سلبریتی‌ها اجناس خود را معرفی کرده و به فروش می‌رساندند. امروزه نیز بسیاری از مشاغل، به خصوص برندهای لوکس و با کیفیت، از سلبریتی ها برای تبلیغ و ترویج کسب و کار خود استفاده می‌کنند. مسأله‌ای که برای بیشتر برندها به وجود دارد این است که  تنها یک عده سلبریتی های خاص، حاضر به انجام این کار هستند، البته با قیمت های بالا. نکته اینجاست که سلبریتی مورد نظر باید محصولی را که شرکت تولید می‌کند دوست داشته باشد و حاضر باشد از آن استفاده کند. در چنین موقعیتی است که سلبریتی ممکن است از آن محصول راضی باشد و آن را به دیگران نیز توصیه کند. سلبریتی‌ها ممکن است در شبکه‌های مجازی دنبال کننده ها و هواداران زیادی داشته باشند. هرچند آن چه که اهمیت دارد، میزان تأثیرگذاری آنها بر روی کسانی است که دنبالشان می‌کنند.

اینستاگرام همراه با فیس‎بوک و یوتیوب جزو برترین پلتفرم‎های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اجتماعی دنیا  هستند اما آنچنان که آمارها نشان می‎دهد در ایران شبکه اجتماعی اینستاگرام جایگاه بهتری دارد و تقریبا اینستاگرام یکی از پربازده‎ترین شبکه‎های اجتماعی است و هر روز میلیون‎ها کاربر به آن مراجعه می‎کنند.

اینستاگرام برای برندها اهمیت بیشتری دارد؛ طبق آمار حدود 20 میلیون ایرانی در این برنامه حساب کاربری دارند و درصد بیشتری از افراد، برندهای محبوب‎شان را از طریق این شبکه دنبال می کنند، اینستاگرام  بستر بسیار مناسبی برای تبلیغ کالا و خدمات به شمار می‏رود.

معمولا یک میکرو اینفلوئنسر مخاطبینی در رنج ۲ الی ۱۰۰ هزار فالوور در اینستاگرام دارد. آنها در موضوع خاصی که فعالیت دارند تاثیرگذاری بالایی دارند و مخاطبین آنها هر چقدر کم، به نظرات آنها در آن زمینه اطمینان دارند. برندها می‎توانند با هزینه ای کم از قدرت رسانه کوچک این افراد استفاده کنند.

ماکرو اینفلوئنسر کسی است که بالاتر از ۱۰۰ هزار فالوور در اینستاگرام دارد.محتوای آنها معمولا با کیفیت بالایی است و به یک موضوع یا علاقه شخصی آنها متمرکز است. آنها همچنین مخاطبینی دارند که به مرور زمان و به صورت طبیعی رشد کرده است و بین مخاطبین‎شان از اعتبار بالایی برخوردارند.

سلبریتی ها معمولا بالای یک میلیون فالوور دارند و اکثرا از طریق منبعی به غیر از شبکه اجتماعی مانند سینما یا موسیقی معروف شده‎اند و به خاطر معروف بودن و محبوبیت‎شان، در شبکه های اجتماعی نیز دنبال‎کننده‎های زیادی دارند.

مصرف كنندگان بسيار راغب هستند تا مفاهيمي از ارتباطات نام تجاري را تاييد نمايند كه از افراد مشهور مطلوب، الهام بخش و مشابه باورهاي خودشان عنوان و گواهي گردد. يا به بياني ديگر هنگامي كه مصرف كنندگان نامي تجاري را به علت بهره گيري از فرد مشهوري خاص نميپذيرند و از آن فاصله ميگيرند در واقع مطابق نيازها و باورهاي شخصي خودشان از جمله خود شكوفايي عمل نمودهاند. مصرف كنندگان زماني ترغيب به داشتن ارتباطات نمادين افراد مشهور خواهند شد كه براي آنها مالكيت آن مطلوب و الهام بخش باشد و نمادهاي نامطلوب افراد مشهور را در برقراري ارتباط با نام تجاري نخواهند پذيرفت.

برای پیدا کردن فرد مشهور ورد نظر کافیست به گوگل سر بزنید وکلمات کلیدی خاص مربوط به حوزه خود را در گوگل جستجو کنید. اگر محصول شما یک محصول خوراکی گیاهی است، می توانید “افراد مشهور گیاه خوار” را جستجو کنید. این کار خیلی طول نمی کشد و می توانید چند فرد را تنها با جستجوی کلمات کلیدی پیدا کنید لازم نیست فقط از گوگل استفاده کنید. اگر بیشتر دنبال افراد تاثیرگذار کوچکتر از مشاهیر برجسته هستید، می توانید از لینکدین کمک بگیرید.