Go to Home Page Go to Blog
ایمیل مارکتینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد

ایمیل مارکتینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

ایمیل مارکتینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

در میان ابزارهای مختلفی در شرکت های تبلیغاتی که در یک کمپین تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند،  ایمیل مارکتینگ را یکی از ارزان‌ترین ابزارهای تبلیغاتی به شمار می رود. هر ایمیلی که محتوای آن به نحوی کالا یا خدمات شما را تبلیغ کند، یا محتوایی برای استخدام و جذب نیرو داشته باشد و یا راستای افزایش فروش ارسال شود در زمره ی ایمیل مارکتینگ قرار می گیرد.

Email Marketing:

Email Marketing یا بازاریابی ایمیلی یکی از روش‌های موثر برای تبلیغات محصولات و جذب مخاطبان است، بازاریابی ایمیلی یک روش اصولی برای ایجاد وفاداری مشتریان به یک کسب و کار محسوب می شود.از طریق بازاریابی ایمیلی می‌توانید مشتریان و یا کاربران سایت خود را همیشه درکنار خود داشته باشید.

در این مدل از بازاریابی دیجیتال ابتدا باید ایمیل کاربران سایت خود را دریافت کنید، سپس از طریق سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه مانند میرلایت (MailerLite) و میل چیمپ (MailChimp) برای آنها ایمیل‌های تبلیغاتی ارسال کنید.

اگر آن را درست استفاده کنید، مشتریان شما بیشتر و وفادارتر خواهند شد و فروش شما افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین از طرف دیگر در صورت ارسال ایمیل‌های متوالی و بی‌ارزش مشتریانتان را از دست خواهید داد و به اعتبار برند خود لطمه وارد کنید.

بسیاری از ایمیل های اسپم که دریافت می کنیم با این امر سر و کار دارند و این نمونه خوبی از ایمیل مارکتینگ در بدترین حالتش است؛ رگبار ایمیل بدون تفکر. یک نفر یک جایی فهرست ایمیل خریداری می کند و مکررا ایمیل را برای هر کسی در این فهرست ارسال می کند. نتیجه این شیوه تبلیغات این است که همه را آزار داده و موجب بدنامی برند می شود.

جلوگیری از اشتباهات رایج:

به منظور جلوگیری از این امر سایت‌هایی نظیر میلرلایت، تا رسیدن تعداد مشترکان ایمیلی شما به 1000 نفر، اجازه می‌دهند تا ایمیل رایگان بفرستید. (این تعداد برای کاربران سایت میل‌چیمپ 2000 نفر است.) در ابتدای کار که مخاطبان و مشتریان زیادی ندارید، همین میزان برای شما کفایت می کند. بعدها که کسب و کارتان رشد کرد، می توانید برای ارسال ایمیل به افراد بیشتر، مقداری هزینه کنید.

ارسال ایمیل برای مشتریان پس از کسب اجازه ی دریافت از آنها، یک شیوه ی بازاریابی است که کاربرد آن در حال افزایش است طبق نظر پاولوف و همکاران (2008) بازاریابی ایمیلی تقریبا دو برابر سایر شیوه های اصلی بازاریابی آنلاین از قبیل وب، بنر ها وتبلیغات از طریق بروشور های آنلاین، امکان بازگشت هزینه های تبلیغاتی را فراهم می سازد.

با وجود اهمیت تبلیغات ایمیلی، مطالعات بسیار ناچیزی بر روی آنها انجام گرفته است.هدف از این مقاله، جبران این کاستی مهم در تحقیقات بازاریابی اینترنتی است.

تاریچه ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی زمانی رخ می‌دهد که یک کسب‌و‌کار جهت ترویجِ محصول یا خدمات خود، پیغامی تجاری با استفاده از پست الکترونیکی (Email) به گروهی از افراد می‌فرستد، تعریف دقیق‎تر Email Marketing ارسال ایمیل جهت گسترش رابطه با مشتری بالقوه یا مشتری فعلی است ، این ایمیل‌ها معمولاً محتوای تبلیغاتی، ترویجی، پیشنهادی و … دارند و به منظور کمک به ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند ارسال می‌شوند.

پدر اسپم دنیا:

در سال 1978، گری توئرک از سازمان تجهیزات دیجیتال (DEC) اولین ایمیل انبوه را برای 400 مشتری از طریق آرپانت (ARPANET) فرستاد. نتیجۀ ارسال این ایمیل‌های انبوه، فروش 13 میلیون دلاری محصولات DEC، نمود پیدا کردن پتانسیل بازاریابی از طریق ایمیل انبوه و همچنین نام گذاری توئرک به عنوان “پدر اسپم دنیا” بود.

گری توئرک خود را پدر ایمیل مارکتینگ می‌دانست نه اسپم، این دو با هم فرق دارند. E-spam یعنی ارسال ایمیل‌های ناخواسته به لیست فاقد صلاحیتی از گیرنده‌ها. در قیاس، Email Marketing تمرکز بر لیست هدفمندی از افراد است که به کالا، خدمت یا اطلاعاتی که شما برای آنها می‌فرستید علاقمندند.

تا اواخر دهه 90، بازاریابی مستقیم بیشتر با پست یا تلفن انجام می‌شد که پست به دلیل هزینه‌های ارسال، چاپ و طراحی محتوای ارسالی؛ و تلفن به دلیل هزینه‌های تماس و نیروی کار بسیار گران بودند.

 

در سال 1991:

با معرفی اینترنت، سبک زندگی، کار و حتی، سبک بازی کردن افراد متحول شد.هنگامی که Hotmail به عنوان اولین سرویس ایمیل مبتنی بر وب رایگان راه‌اندازی شد، بازاریابان روشی نوین برای ارتباط با مشتری پیدا کردند زیرا تا قبل از آن، ایمیل تنها در دسترس دانشجویان و کارمندان بود. دسترسی رایگان به یک آدرس ایمیل، بازاریابی مستقیم را مورد تحول قرار داده و هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌داد.

نخستین قانون بازاریابی ایمیلی:

نخستین قانون بازاریابی ایمیلی در سال 1998 وضع شد و بواسطه آن کلیه ایمیل‌های ارسالی با هدف Email Marketing ملزم به داشتن Opt-out (روشی که کاربر به وسیله آن از دریافت ایمیل‌های ناخواسته حاوی اطلاعات، محصولات و خدمات انصراف می‌دهد) شدند.

در سال 2003 قانون دیگری با نام “می‌توان اسپم کرد (Can Spam)” وضع شد. همانطور که از نامش پیداست به دریافت کننده‌ی ایمیلِ تجاری این حق داده شد که فرستنده‌ی ایمیل را از ارسال مجدد ایمیل تجاری منع کند.

در سال 2004 “قانون خط مشی فرستنده (SPF)”، وضع شد که با تأیید آدرس پروتکل اینترنت (IP Address) فرستنده، به جلوگیری از اسپم کمک می‌کرد. از این پس، حجم ایمیل‌های دارای محتوای بازاریابی و ایمیل‌های ویروسی و اسپم افزایش پیدا کرد.

هنگامی که در همان سال 2004 AOL و به دنبال آن Hotmail و Yahoo طرح فیدبک گرفتن از گیرنده را ارائه دادند، اسپم شدن توسط گیرنده برای بازاریابان به یک شاخص مهم تبدیل شد.

در سال 2008 امکانی به گیرندگان ایمیل داده شد که بر اساس آن می‌توانستند به اسپم بودن یا نبودن یک ایمیل رأی دهند، از طرفی Hotmail و گوگل هم قابلیت دسته بندی ایمیل‌ها را به گیرندگان دادند؛ این امر موجب شد بازاریابان برای مورد توجه قرار گرفتن پیغام‌شان و دستیابی به موفقیت، بیش از پیش روی استراتژی‌هایشان متمرکز شوند.

در سال 2009، 30% از ایمیل‌های تجاری حتی به Inbox کاربران هم وارد نشده و عدم مرتبط بودنِ موضوع ایمیل به گیرنده آن، دلیل عمده Opt-out کردن کاربران بوده است.

از این زمان به بعد بر همگان روشن بود که فرستادن یک ایمیل به تنهایی کافی نیست زیرا حتی نمی‌توانستند مطمئن باشند که ایمیل ارسال شده به Inbox کاربر وارد می‌شود، چه برسد به اینکه باز و خوانده شود. در نتیجه، بازاریابان باید روی محتوایی که از طریق ایمیل می‌فرستادند بیشتر تمرکز می‌کردند.

در سال 2011، استفاده از ایمیل، محبوب‌ترین فعالیت اینترنتی روی تلفن همراه نام گرفت.

فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی هم چالش جدیدی برای ایمیل مارکتینگ بود. افراد از کانال‌های مختلفی مانند فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و … می‌توانستند با یک برند تعامل برقرار کنندو به تدریج بازاریابان خود را در نقطه‌ای یافتند که دیگر بدون جمع‌آوری و مدیریت داده نمی‌توانستند سراغ بازاریابی ایمیلی بروند.و از سال 2013، به تدریج استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ محبوبیت خود را از دست داد.

ایمیل مارکتینگ:

ایمیل مارکتینگ، روشی قابل اندازه گیری است. یعنی اینکه شما پس از اجرای کمپین ایمیلی خود می توانید بررسی کنید که چه تعداد از مخاطبان شما، ایمیل‌تان را باز کرده‌اند، چند نفر برای باز کردن ایمیل شما اقدام کرده اند، چند نفر با آن ایمیل وارد سایت شما شده اند و ایمیل‌ها تا چه اندازه جذاب و موثر بوده است. وقتی این موضوعات را اندازه گیری می کنید، برای اجرای کمپین‌های دیگر خود موفق تر عمل می کنید.

ایمیل مارکتینگ، به تدریج باعث اعتماد سازی می شود و وفاداری افراد نسبت به برند شما را نیز افزایش می دهد. فرض کنید که شما به مدت 6 ماه، دائما مخاطبان خود را از آخرین مقالات سایت، جدیدترین محصولات، تخفیف ها و پیشنهادات هیجان انگیز و… مطلع می کنید. با این کار، مخاطب متوجه می‌شود که شما قصد دارید به او کمک کنید و اعتمادش نسبت به شما و کسب و کارتان بیشتر می شود. این موضوع، مستقیما روی فروش و سودآوری تجارت شما تاثیرگذار است..

نرخ بازگشت سرمایه:

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در ایمیل مارکتینگ بسیار بالا است. نرخ بازگشت سرمایه به این معنی است که بعد از اجرای آن روش، چند درصد از پول‌تان به شما باز می گردد و چقدر سود می کنید. هرچه عدد نرخ بازگشت سرمایه بیشتر باشد، آن روش پرسودتر و موثرتر است. نرخ بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ، به طور میانگین 300 درصد است. یعنی اگر شما برای کمپین ایمیلی خود، 10 هزار تومان سرمایه گذاری کنید، علاوه بر پولی که هزینه کرده اید، 30 هزار تومان سود می کنید.پس برای اینکه سود بیشتری نصیب کسب و کارتان شود، باید اهمیت بیشتری به ایمیل مارکتینگ دهید. چه چیزی بهتر از اینکه با هزینه کم ایمیل بفرستید و در عوض، چندین برابر آن هزینه سود کنید؟

برای موفقیت بیشتر در ایمیل مارکتینگ این 10 نکته کوتاه را رعایت کنید.

1.عنوان مناسب انتخاب کنید:باید مختصر، مفید، مرتبط و بدون استفاده از کلماتی مانند سلام، روز به خیر باشد..

2.لوگو را فراموش نکنید: لوگوی برندتان را در بالای ایمیل قرار دهید.

3.شماره تماس بگذارید: درگوشه راست بالای ایمیل، شماره تماس خود را قرار دهید.

4.زیر عنوان مناسب انتخاب کنید: برای این که مشتری از موضوع ایمیل اطلاع بیشتری پیدا کند با دقت بیشتری زیرعنوان را بنویسید.

5.شروع صحبت قوی داشته باشید: همان ابتدا به مخاطب بگویید که چرا این ایمیل را برایش ارسال کرده اید.

6.متن و تصویر را فراموش نکنید: استفاده از چه متن و چه تصویر نباید بیش از حد باشد؛ تعادل میان عکس و متن را رعایت کنید.

7.اطلاعات تکمیلی مورد نیاز: هر آن چه که مشتری باید بداند را بگویید (مثلا جزییات قرعه کشی تان یا جزییات صورت حساب مشتری)

8.حالت مناسب تلفن همراه را هم در نظر بگیرید: دقت کنید که ممکن است که مخاطبتان با تلفن همراهش ایمیل شما را بخواند.

سعی کنید ایمیلی “واکنش گرا” یا “Responsive” طراحی کنید.

9.امکان لغو عضویت  را برای مشتری قرار دهیدunsubscribe: یک دکمه لغو عضویت در انتهای ایمیل برای مخاطبتان تدارک ببینید تا اگر تمایلی به دریافت ایمیل ندارند به راحتی بتوانند عضویت خود را لغو کنند.

10.سرورتان را انتخاب کنید: ایمیلتان را طوری طراحی کنید که همه سرورهای ارائه دهنده سرویس ایمیل مثل Outlook، Gmail، Yahoo و… بتوانند آن را بخوانند (می دانید که در ایران هنوز هم خیلی ها از Yahoo استفاده می کنند.).

شما هم میتوانید همراه شرکت تبلیغاتی سروش سیما باشید در تمام زمینه های تبلیغاتی اعم از تبلیغات تلویزیونی،دیجیتال مارکتینگ، برندینگ و… میتوانید به سایت آژانس تبلیغاتی سروش سیما و یا با شماره های شرکت در پایین همین صفحه تماس بگیرید.