Go to Home Page Go to Blog
برند سازی مشترک

برند سازی مشترک

 در وبلاگ شرکت تبلیغاتی سروش سیما امروز میخواهیم برای شما درباره برند سازی مشترک شرکت های تبلیغاتی صحبت کنبم

برندسازی مشترک_  Co-Branding

برندینگ مشترک عبارت است از نمایش دو یا چند برند بر روى یک کالا یا خدمت .

 امروزه استفاده از برند به یک ضرورت تبدیل شده است و شرکت های تبلیغاتی به این نکته توجه میکنند تا بتوانند به هدف خود برسند.پیش از پرداختن به موضوع برندینگ مشترک یا Co-branding باید بدانیم که امروزه صاحب نظران کسب و کار توصیه به شراکت های استراتژیک، به عنوان یک راهبرد اساسی در جهت تقویت بنیه رقابتی می‌کنند. اما علیرغم همه این توصیه‌ها، شواهد امر گویای این واقعیت است که فعالان اقتصادی ایرانی عمدتا یا علاقه‌ای به این موضوع ندارند و یا حتی در صورت میل و رغبت، چندان تبحری در مورد آن ندارند. شاید یکی از ریشه‌های اصلی این امر را بتوان در فرهنگی ایرانی ها جستجو کرد: “اگر شریک خوب بود، خدا شریک داشت!”

برندسازی مشترک زمانی اتفاق می افتد که صاحبان دو یا چند برند تصمیم‌‌ بگیرند با در کنار هم قرار‌دادن برند‌هایشان، محصول یا خدمتی قدرتمند‌تر و با ارزش‌تر از آن‌چه که به‌تنهایی می‌توانستند ارائه‌ کنند، به مشتریانشان عرضه‌ کنند. برای این‌که فرایند هم‌افزایی موفق‌ باشد، هر دو برند باید از ویژگی‌های محصولی که قرار است به‌صورت مکمل‌ و مشترک به مصر‌ف‌کننده ارائه‌ شود، اطمینان حاصل‌ کنند. این محصول باید به گونه ای باشد تا بیشترین منفعت را به مصرف‌کننده  برساند.اصطلاح برندسازی مشارکتی در میان واژگان تجاری واژه‌ی نسبتا جدیدی به حساب می‌آید و طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های بازاریابی را دربرمی‌گیرد.

برندسازی مشارکتی عبارت است از یک محصول یا خدمت تک با بیش از یک نام برند و یا ارتباط یک محصول با کسی غیر از تولیدکننده‌ی اصلی آن. به طور معمول برندسازی مشترک همکاری و معاشرت دو یا چند شرکت با لوگوهای مختلف، طرح‌های مختلف و شناسه‌های برند مختلف برای تولید یک محصول خاص است که قرارداد به این منظور تعیین شده است.

هدف ترکیب قدرت دو برند به منظور افزایش مصرف‌کنندگان، مقاوم‌تر کردن و یا ترکیب خواص مختلف مرتبط با برندها در یک محصول واحد است.

به گفته‌ی چانگ از مجله‌ی آکادمی آمریکایی کسب‌وکار، سه سطح از برندسازی مشارکتی وجود دارد: سهم بازار، گسترش برند و برندینگ جهانی.

سطح اول شامل پیوستن دو شرکت به منظور نفوذ بیشتر به بازاراست.

سطح دوم در حال تلاش برای گسترش برند براساس سهم بازار فعلی این شرکت می باشد.

سطح سوم تلاش برای رسیدن به یک استراتژی جهانی با ترکیب دو برند است.

برند سازی مشترک دو نوع دارد،برند مشترک اجزا و برند مشترک مرکب

۱.برند مشترک در اجزا به معنی استفاده از یک برند شناخته شده در تولیدات یک برند شناخته شده ی دیگر است‌.این کار برای موادی که در تولید محصول نهایی به کار گرفته می شوند نیز ارزش ویژه ی برند ایجاد می کند.اجزای مورد استفاده در این کار به برند اصلی وابسته می شوند.  و این معادل خلق ارزش ویژه برای یک محصول با برند مشترک از طریق ترکیب مواد، قطعات یا مجموعه‌های آن از برندهای مختلف است. در حقیقت با اجرای این مدل از برندسازی تلاش بر آن است که قابلیت‌های ویژه هر برند به طور مکمل در شکل دادن به یک محصول یا خدمت به کار گرفته شود.مثلا در کامپیوتر های برند DELL از پردازنده های شرکت اینتل استفاده شده که که نمونه ای استراتژی برندسازی مشترک است.برند هایی که جزئی از برند مشترک هستند معمولا بزرگ ترین خریداران یا تامین کننده های موجود شرکت اصلی هستند.

برند مشترک در اجزا  به تولید محصولات با کیفیت تر،تبلیغات بهتر،دسترسی بیشتر به کانال های توزیع و سود بیشتر منجر می شود.فروش مولفه برند از ارتباط طولانی مدت با مشتریان سود می برد.تولید کننده برند مشترک از داشتن مزایای رقابتی بهره می گیرد و فروشنده آن از کمک های تبلیغاتی که از سوی مولفه های تشکیل دهنده ی برند به آن می رسد سود می برد.

۲.برند مشترک مرکب به استفاده از نام دو برند شناخته شده اشاره دارد به صورتی که دو برند به طور مشترک محصول متمایز و متفاوتی ارائه  بدهند که به طور مجزا قادر به ارائه آن نباشند.موفقیت برندسازی مرکب بستگی به محبوبیت  اجزای آن و همچنین به میزان مکمل بودن هر جز برای سایر اجزا دارد. در این حالت یک شرکت که دارای برندهای مختلف است نسبت به ارایه یک محصول یا خدمت از طریق تلفیق این برندها اقدام می‌کند. تفاوت این نوع از برند مشترک با حالت قبل در آن است که مالکیت تمام برندهای مشارکت‌کننده متعلق به یک کمپانی است که به دلیل سیاست‌های خاص از یکدیگر تفکیک شده‌اند. دو برند Gillette و Duracell در محصول Match3Power متعلق به P&G هستند نمونه خوبی برای این شیوه ی برند سازی مشترک است.

۳- برند مشترک ملی به محلی

این نوع از برند مشترک زمانی اتفاق می‌افتد که یک کسب‌وکار محلی به یک برند ملی یا بین المللی وصل می‌شود تا به طور مشترک نیازمندی‌های بازار محلی را هدف قرار دهند. در چنین شرایطی برند ملی یا بین‌المللی مورد اشاره که طبیعتا قدرتمندتر از برند محلی است  برای بهره‌برداری از توان برند محلی اقدام به شراکت با آن می‌نماید. شراکت‌ خودروسازان بین‌المللی با شرکت‌های خودروساز ایرانی در زمینه‌ بازاریابی و و فروش محصولات را می‌توان نمونه‌ای از این مورد محسوب کرد.

۴- برند مشترک با سرمایه‌گذاری مشترک

شکل‌دادن به برند مشترک از طریق سرمایه‌گذاری مشترک به این معنی است که دو یا چند شرکت با ایجاد یک شراکت استراتژیک محصولی را با برند مشترک جدید روانه بازار هدف مشخص می‌نمایند. به عنوان نمونه‌ای از این نوع برند مشترک می‌توان به همکاری امریکن ایرلاین و سیتی بانک در ایجاد یک شرکت جوین ونچر اشاره کرد. نمونه‌های دیگر این نوع برند مشترک در محصولاتی نظیر HP-Compaq و Sony-Ericsson  مشاهده می شود.

۵- برند مشترک با حامیان چندگانه

در نوع پنجم از برند مشترک، دو یا چند شرکت با قابلیت‌ها و توانمندی‌های مختلف با همکاری مشترک یک   شراکت استراتژیک را در  تولید، توزیع، فروش  یک محصول  شکل می‌دهند. این نوع از برند مشترک، پیچیده‌ترین و در عین حال گسترده‌ترین نوع از برند سازی مشترک است.

مزایای برند سازی مشترک

  1. به اشتراک گذاری خطر
  2. کسب درآمد حق امتیاز
  3. درآمد حاصل از فروش بیشتر
  4. اعتماد بیشتر مشتریان نسبت به محصول
  5. دامنه گسترده تر به دلیل تبلیغ مشترک
  6. مزایای تکنولوژیکی
  7. داشتن تصویر بهتر به دلیل ارتباط با برند شناخته شده ی دیگر
  8. دسترسی به منابع مالی جدید

معایب برند سازی مشترک

  1. این احتمال وجود دارد که به دلیل تفاوت بازار دو محصول نسبت به هم یا تفاوت کامل دو محصول،برند سازی مشترک با شکست روبرو شود.
  2. اگر بین دیدگاه ها و ماموریت های دو شرکت تفاوت وجود داشته باشد،برند سازی مشترک با شکست مواجه می شود.

همه افراد احساس وفاداری به برندهای مورد علاقه شان دارند، با این حال در دنیای مدرن احتمال اینکه محصول مورد علاقه مان حاصل فعالیت مشترک دو برند مجزا باشد، بسیار زیاد است. اگر نگاهی دقیق به محصولات مورد علاقه مان بیندازیم، این امر به سادگی روشن خواهد شد.

نمونه های بسیار موفقی در زمینه برندسازی مشترک وجود دارد.که با مشاهده نحوه فعالیت آنها امکان الگوبرداری وجود خواهد داشت. در ادامه این مقاله برخی نمونه های موفق در زمینه همکاری مشترک برندها را توضیح خواهیم داد.

  1. گوپرو و ردبول

کمپین: استراتوس

برند گوپرو به تولید دوربین های قابل حمل به فروش شهرت دارد. به علاوه برند ردبول نیز فقط در زمینه تولید نوشیدنی های انرژی زا فعالیت دارد. سبک زندگی این دو برند دارای عناصر هیجان، ماجراجویی و مواجهه با تجربیات عجیب و غریب زندگی است.

گوپرو به منظور توسعه هرچه بیشتر الگوی زندگی خود اقدام به تجهیز ورزشکاران سراسر جهان به دوربین های پیشرفته کرد. این امر ورزشکاران را قادر به ثبت لحظات ناب ورزشی کرد. مشاهده نحوه فعالیت ورزشکاران سراسر جهان علاوه بر هیجان بالا برای مخاطب ها موجب افزایش شهرت آنها نیز می شود. در سوی دیگر، برند ردبول از سال ها قبل اقدام به حمایت از رویدادهای ورزشی مختلف می کند. تجربه هر دو برند در زمینه ورزشی بنیان های همکاری این دو را فراهم ساخت.

ردبول و گوپرو در زمینه های مختلف ورزشی با یکدیگر همکاری کرده اند و بزرگترین همکاری آنها پروژه «استراتوس» بود. در این پروژه فلیکس باومگارتنر از فاصله 24 مایلی زمین اقدام به پریدن از سطح فضا کرد. این رویداد هیجان انگیز با حمایت ردبول و استفاده از آخرین نسل دوربین های گوپرو انجام گرفت.

  1. پاتری بارن و شروین ویلیامز

کمپین: اتاقت را رنگ آمیزی کن

یکی از مزیت های اصلی برندسازی مشترک امکان یافتن مشتریان تازه برای محصولات هر کدام از برندهاست. این درست همین کاری است که برند تولید مبلمان پاتری بارن و برند نقاشی شروین ویلیامز در سال 2013 با همکاری هم انجام دادند.

این دو برند با همکاری یکدیگر اقدام به تولید قاب های رنگی منحصر به فرد کردند. این قاب ها در خط تولید پاتری بارن و با استفاده از رنگ های ویژه شروین ویلیامز تولید شدند . نکته جالب کمپین مشترک آنها امکان انتخاب آنلاین رنگ و اندازه قاب ها از سوی مشتریان بود.

3.. نایک و اپل

کمپین : نایک + آیپد

نایک یکی از بزرگترین برندهای فعال در زمینه ورزش است. نایک و اپل تجربه طولانی در زمینه همکاری مشترک دارند. این امر از اوایل سال 2000 شروع شد. و از زمان نخستین نسل از آیپدها رونمایی شد. هدف اصلی این مشارکت ایجاد فرصتی مطلوب برای مشتریان نایک به منظور تمرین ورزشی با استفاده از آخرین تکنولوژی اپل برای گوش دادن به موسیقی بود . کمپین نایک+آیپد  در آن زمان موفقیت قابل توجهی را کسب کرد. به این ترتیب تولیدات نایک به ویژه کفش های ورزشی اش رشد قابل ملاحظه ای در زمینه فروش را تجربه کرد. این امر به صورت مشابه برای برند اپل نیز در مورد آیپد روی داد .

4.آمازون و امریکن اکسپرس

کمپین: فروش مشترک آمازون و امریکن اکسپرس

آمازون به عنوان غول دنیای تجارت آنلاین دارای مشتریانی در سراسر جهان است. یکی از مشکلات همیشگی شرکت های کوچک در زمین فروش محصولات شان دشواری های همکاری با آمازون بود و راهکار آمازون همکاری با برند امریکن اکسپرس بود.

همکاری میان آمازون و امریکن اکسپرس در زمینه توسعه فعالیت خرده‎فروشی ها روی داد. به ان ترتیب خرده‎فروش ها امکان عرضه هرچه بیشتر محصولات خود را پیدا کردند. امریکن اکسپرس علاوه بر تسهیل فرآیند خرید مشتریان، تحویل محصولات را نیز به صورت اختصاصی برعهده گرفت. به این ترتیب  سفارش های مشتریان در سراسر جهان در کمترین زمان ممکن به دست شان می رسید. نکته جالب در مورد این کمپین افزایش شمار مشتریان هر دو برند بعد از همکاری شان بود.

5.اپل و مستر کارت

کمپین: Apple Pay

هنگامی که اپل از اپ پرداخت ویژه خود تحت عنوان «Apple Pay» رونمایی کرد ، کاربران این برند در زمینه پرداخت آنلاین شاهد تغییرات زیادی بودند. این نوآوری به کاربران امکان استفاده از حساب بانکی شان و خرید آنلاین بدون نیاز به همراه داشتن کارت بانکی شان را می دهد. نکته حائز اهمیت در زمینه موفقیت چنین برنامه ای ضرورت حمایت برندهای فعال در زمینه خدمات کارت بانکی هوشمند بود. به این ترتیب مسئولان اپل به سراغ جلب حمایت این شرکت ها رفتند.

اتفاق جالب در این میان استقبال برند مستر کارت از ایده اپل بود. به این ترتیب آنها به کاربران خود اجازه استفاده از اپ تازه اپل را دادند. به این ترتیب کاربران مستر کارت نخستین افراد در زمین تجربه تکنولوژی تازه اپل بودند . نکته جالب برای مستر کارت در این میان نمایش روحیه استقبال از تکنولوژی های جدید و رقابت‎پذیری بود.

  1. استارباکس و اسپاتیفای

کمپین: اکوسیستم موسیقی

استارباکس با تولید قهوه های دارای دستور تهیه منحصر به فرد در سطح جهانی مشهور شده است. و با راه‏اندازی شعبه های مختلف کافی‎شاپ های خود بدل به یکی از برندهای بسیار بزرگ در سطح جهان شده است. امروزه تقریبا همه مردم دنیا به خوبی با استارباکس آشنایی دارند. همین امر موفقیت بسیار زیادی برای آنها در زمینه همکاری های بین‎المللی فراهم کرده است. یکی از همکاری های موفق این برند با اسپاتیفای صورت گرفت. اسپاتیفای به عنوان بزرگترین پلتفرم پخش آنلاین موسیقی در سراسر جهان سرمایه‎گذاری مطلوبی بر روی همکاری با سایر برندهای بزرگ و موفق داشته است. همکاری دوجانبه این دو برند در راستای ایجاد یک اکوسیستم موسیقی بود. تا مشتریان استارباکس فرصت بهتری برای استفاده از آرشیو وسیع موسیقی اسپاتیفای پیدا کنند.

بدون تردید رمز موفقیت در هر اقدام مشترکی درک متقابل و درست از هدف مشترک است. این امر به خوبی در مورد همکاری استارباکس و اسپاتیفای و دیگر مشارکت ها قابل مشاهده است بنابراین شما نیز در مورد انتخاب برند همکار برای توسعه کسب و کارتان به زمینه ای مشترک و درک متقابل توجه کافی داشته باشید.

شرکت تبلیغاتی سروش سیما میتواند برای دیده شدن شغل و کسب و کار شما همراه شما باشد در تمام زمینه های تبلیغاتی اعم ازتبلیغات  تلویزیونی،دیجیتال مارکتینگ، برندینگ و… میتوانید به سایت آژانس تبلیغاتی سروش سیما و یا با شماره های شرکت در پایین همین صفحه تماس بگیرید.