Go to Home Page Go to Blog
تاثیر آگاهی از برند بر ارزش ویژه برند

تاثیر آگاهی از برند بر ارزش ویژه برند

موضوع ارزش ویژه برند یکی از ضروری ترین موضوعات در مدیریت بازاریابی است.نخستین بار فارکوهر به بررسی موضوع ارزش ویژه برند پرداخت.او بیان کرد که ارزش ویژه برند ارزش افزوده است که بر ارزش محصول می افزاید.ارزش ویژه برند مهم ترین منبع ایجاد مزیت رقابتی است و باع افزایش کارایی برنامه های بازاریابی و وفاداری مشتریان به برند می شود.

آگاهی از برند بخشی از برند و به معنی است که مشتری چه میزان با موجودیت و میزان در دسترس بودن محصول آشنایی دارد و تا چه میزان یک محصول خاص را به یک برند ربط می دهد.در واقع آگاهی از برند احتمال این است که  مشتری چقدر درباره یک برند، محصول یا خدمات آگاهی دارد. آگاهی از برند میزان به یاد داشتن یا به خاطر آوردن مصرف کنندگان یک محصول درباره  شرکت تولید کننده و محصولاتش است. در واقع هنگامی که مشتریان نام تجاری شما یا هر شرکت دیگری را می‌شنوند، باید بدانند که شرکت مورد نظر چه چیزی را می‌فروشد و چه ارزش‌هایی را نشان می‌دهد.به عنوان مثال، اگر نام تجاری و برند «SAMSUNG» را می‌شنوید، احتمالاً بلافاصله به کالاهای خانگی، گوشی‌های هوشمند، ابزارهای دیجیتال و تکنولوژی‌های جدید در حوزه الکترونیک و با قیمت‌های مقرون به صرفه فکر می‌کنید.

 آگاهی برند یکی از ابعاد اساسی ارزش ویژه برند بوده و شامل توانایی مشتری در به یاد آوری محصول، لوگو، شعار شرکت، نام شرکت و غیره است.

یکی از مهم‌ترین اهداف کسب و کارها جذب سرنخ‌های فروش یا لید (lead) است. اغلب کسب‌وکارها می خواهند لید فروش بیشتری به دست آورند. لید های فروش ازاین‌جهت که پتانسیل افزایش مشتری و در نتیجه رشد فروش و افزایش درآمد را دارند، مهم‌اند. اما نقش  ضروی در افزایش لیدهای فروش را ایجاد آگاهی از برند دارد. چون برای دست‌یابی به تعداد مشتریان بیشتر، ابتدا باید بتوانیم کسب‌وکار خود را به مخاطبین معرفی کنیم یا به زبان مارکتینگ باید آگاهی از برند یا brand awareness ایجاد کنیم.

آگاهی از برند یا Brand Awareness یک گام فراتر از معرفی برند یا شناخت برند است. مرحله‌ی آگاهی زمانی رخ می‌دهد که یک برند، به سبک زندگی و عادت‌های خرید مصرف‌کنندگان وارد می‌شود و مردم، برای اینکه خریدهای مکرری از یک شرکت داشته باشند، اصلاً فکر نمی‌کنند.

اهمیت آگاهی از برند

آگاهی برند اغلب به عنوان یکی از اصول اساسی بازاریابی تلقی می‌شود که تصمیم به خرید مشتری را بر می‌انگیزد، زیرا این آگاهی نشان دهنده فاکتور اصلی برای حفظ یک برند در حافظه مشتریان است. آگاهی برند منجر به ارزیابی مشتریان از ریسک درکی و قصد آن‌ها برای اتخاذ تصمیم خرید است که توسط آشناییت با برند و خصوصیات متنوع آن هدایت می‌شود. آگاهی برند می‌تواند حداقل به دو شکل تقسیم بندی کرد – بدون کمک، که با عنوان یادآوری برند هم شناخته می‌شود و با کمک که با عنوان تشخیص برند شناخته می‌شود. آگاهی برند برای یک شرکت از این جهت حائز اهمیت است که به ارزش ویژه برند کمک کرده و یکی از گام‌های اساسی ساخت برند است. این حقیقت که آگاهی برند نقش بسیار مهمی دارد، رقابت نفس گیری به دنبال دارد که در بازار به دلیل تفاوت‌های کم بین اجناس وجود دارد. سطح بالای آگاهی از برند موجب فروش بهتر و سهم بازار بیشتری می‌شود.

تمامی مشتریان هنگام تصمیم گیری برای خرید یک محصول، انتخاب خود را از میان برندهای موجود در حافظه خود انجام می دهند. بر این اساس امروزه دیگر وفاداری به یک برند در علم بازاریابی معنایی ندارد و باید یک کسب و کار تمام تلاش خود را انجام دهد تا در این لیست ذهنی مخاطبان خود قرار گیرد. در حقیقت اصلی ترین هدف آگاهی از برند نیز قرار گرفتن در همین لیست ذهنی و بهبود جایگاه است.

اهداف اصلی آگاهی از برند

  1. افزایش آگاهی مشتری

اصلی ترین هدف آگاهی از برند، شناخت برند توسط مخاطبین است.

  1. قرار گرفتن در لیست برندهای مطلوب در ذهن مشتری

آگاهی از برند، قدرت اعتمادسازی را افزایش می‌دهد. زمانی‌که شما چهره‌ آشنایی به برند خود می‌بخشید، مصرف‌کنندگان راحت‌تر اعتماد می‌کنند.

  1. ایجاد روابط مثبت

آگاهی از برند، اقدامات و محصولات را به برندهای خاصی مرتبط می‌کند. درنتیجه مردم تشویق می‌شوند واژه‌های متداول را با عبارات و اصطلاحات برند، جایگزین کنند.

  1. افزایش ارزش ویژه‌ی برند

ارزش ویژه‌ی برند یا Brand Equity توصیف‌کننده‌ی بخشی از ارزش برند است که توسط تجربه‌ی مصرف‌کننده و درک عمومی از یک برند تعیین می‌شود.

افزایش آگاهی از برند

افزایش آگاهی از برند مانند هر جنبه دیگری از کمپین‌ بازاریابی و تبلیغات شما، به استراتژی دقیق نیاز دارد. برای شروع، شما نیازمند ارائه بهترین محصول و بهترین خدمات ممکن هستید/ مهم نیست که مشتریان اصلی و فعلی شما تا چه اندازه کوچک هستند، اما می‌توانید از آنها برای معرفی و انتشار برند خود استفاده کنید. مطمئن شوید که آنها این برند را به خوبی تبلیغ می‌کنند و برای معرفی آن کم نمی‌گذارند. تبلیغات یک ابزار قدرتمند برای ایجاد آگاهی از برند است. شرکت‌ها می‌توانند کمپین‌های تبلیغاتی به راه اندازند که می‌توانند در تبلیغات تلویزیونی به نمایش گذاشته شده، بر روی کاغذ چاپ شده یا به صورت تبلیغات آنلاین ارائه شود. این کار تاثیر طولانی مدتی در ذهن مشتریان می‌گذارد که منجر به آگاهی برند مثبت در ذهن آن‌ها می‌شود.

در گام دوم می‌توانید با کمک کلمات و عبارات مختلف برند تجاری خود را بیشتر معرفی کنید. ایجاد محتوای ارزشمند برای مخاطبان هدف و یا کارهای خوبی که در جامعه و برای افراد مختلف می‌توانید انجام دهید مواردی دیگری هستند که آگاهی از برند شما را افزایش می‌دهند. کمک کردن به یک موسسه خیریه یا کمک در قالب‌های مختلف برای یک گروه انسان دوستانه می‌تواند ارزش شما را نشان دهد.

تبلیغات آثار خوبی بر معرفی برند و نام تجاری شما دارد. راهکارهای مختلفی را برای شخصی سازی نام تجاری خود پیدا کنید و سعی کنید مردم را با داستان‌های شخصی به سمت خود بکشانید. حتی اگر شخص واقعی برای ایجاد یک داستان یا برنامه در دسترس شما نیست، می‌توانید به سراغ یک فرد محبوب بروید و از محبوبیت او استفاده کنید. افراد مشهور جامعه مانند بازیگران سینما، ورزشکاران و غیره می‌توانند به ایجاد ذهنیت بیشتر در ذهن مخاطبان کمک کنند. این روش آگاهی برند در بین شرکت‌های بزرگ که از قدرت شهرت برای ارتباط با مشتریان استفاده می‌کنند، محبوبیت بالایی دارد.

 به عنوان مثال داستان خوب شامل مواردی می‌شود که چگونه نام تجاری شما به یک شخص کمک کرد تا به اهداف خود برسد، یا وضعیت زندگی شخصی خود را بهبود ببخشند یا اینکه چگونه توانایی بالقوه یک فرد را کشف کرده‌اید.

مردم ارزش‌های برند شما را با کمک داستان‌ها و روایت‌ها بهتر از هر نسخه بازاریابی درک می‌کنند.

گام نهایی شما استفاده از فرصت بهینه‌سازی وب سایت برای موتورهای جستجو یا همان SEO برای بالا بردن آگاهی از برند است. ایجاد مسابقه در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از فرصت‌های مختلف برای خوشحال کردن مشتریان و استفاده از سایر راهکارهای سئو می‌تواند شما را در بازاریابی دیجیتالی تقویت کند و از این طریق میزان آگاهی از نام تجاری خود را در بین افراد آنلاین و در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهید

چگونه میزان آگاهی از برند را برآورد کنیم

چگونه متوجه می‌شوید که فعالیت‌های شما درزمینه‌ی آگاه‌سازی مخاطبان از برند، نتیجه‌بخش بوده، یا باید تغییر جهت بدهید؟ آگاهی از برند به‌معنای سنتی قابل‌سنجش نیست. اما شما هنوز هم با بررسی برخی فعالیت‌ها و متریک‌ها، متوجه می‌شوید که برندتان به لحاظ محبوبیت و آگاهی مخاطبان، چه موقعیتی دارد.

معیارهای کمی

ترافیک مستقیم: ترافیک مستقیم از افرادی حاصل می‌شود که URL شما را «تایپ» و سپس از وب‌سایت بازدید کرده‌اند. آمار ترافیک مستقیم نشان می‌دهد بازاریابی شما تا چه میزان مردم را به بازدید از وب‌سایت شرکت ترغیب کرده است. نرخ ترافیک مستقیم اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا امروزه اغلب مردم، برندها را ازطریق رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات و جستجوی کلمات کلیدی پیدا می‌کنند. زمانی‌که مردم URL وب‌سایت شرکتی را تایپ می‌کنند، یعنی از آن برند آگاه هستند.

ترافیک وب‌سایت: ترافیک وب‌سایت فقط نشانگر این است که چقدر از جمعیت عمومی اینترنت، محتوای شرکتی را مشاهده کرده و وقت خود را در وب‌سایت برند مرتبط گذرانده است. این ترافیک به شما نمی‌گوید که بازدیدکنندگان دقیقاً از کجا به وب‌سایت شرکت رسیده‌اند، اما زیاد مهم نیست. درهرصورت آن‌ها به‌اندازه‌ای از برند شما آگاه هستند که محتوای وب‌سایت را چک کنند.

تعاملات شبکه‌های اجتماعی: تعامل نشانگر تعداد فالورها، لایک‌ها، ریتوییت‌ها، نظرها و موارد مشابه است. آمار تعاملات اجتماعی، نشان می‌دهد که چه تعداد از مردم، از برند شما آگاهی دارند و با آن معاشرت می‌کنند. همچنین محتوای شما، تا چه حد تأثیرگذار است.

معیارهای کیفی

گرچه در این بخش، امتیاز آگاهی از برند، از وضوح کمتری برخوردار است، اما تاکتیک‌های زیر به شما کمک می‌کنند به نکات مفیدی درزمینه‌ی میزان آگاهی از برند خود پی ببرید.

جستجوی گوگل و تنظیم Google Alerts: از این طریق سریع‌تر متوجه می‌شوید که گفتگوهای آنلاین درباره‌ی برند شما، در چه وضعیتی است. تنظیمات فوق شما را در جریان هر خبر یا منشن رسانه‌های ثالث قرار خواهد داد.

گوش دادن به رسانه‌های اجتماعی: منظور از گوش دادن، نظارت بر ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی است که باعث می‌شود به هر منشن یا تعامل ارگانیک، پی ببرید. از این طریق متوجه می‌شوید که چه کسی برند شما را تگ می‌کند یا در بخش نظرات، منشن می‌کند، یا چه افرادی در پست‌های خود از هشتگ‌های شما استفاده می‌کنند. هرچه مخاطبان شبکه‌های اجتماعی، بیشتر از برند شما صحبت کنند، یعنی آگاهی از برند نیز بالاتر است.

برگزاری نظرسنجی پیرامون آگاهی از برند: این فرایند مستلزم بازخورد مستقیم از مشتریان و مخاطبان شما است و می‌تواند بسیار مفید واقع شود. به‌این‌ترتیب نه‌تنها متوجه می‌شوید که چه افرادی از برند شما آگاه هستند، بلکه به افکار و احساس و نظرات مخاطبان نیز در این زمینه پی می‌برید.

شرکت تبلیغاتی سروش سیما میتواند برای دیده شدن شغل و کسب و کار شما همراه شما باشد در تمام زمینه های تبلیغاتی اعم ازتبلیغات  تلویزیونی،دیجیتال مارکتینگ، برندینگ و… میتوانید به سایت آژانس تبلیغاتی سروش سیما و یا با شماره های شرکت در پایین همین صفحه تماس بگیرید.