Go to Home Page Go to Blog

قطر ایرویز برنده رویکرد متمایز تبلیغات

قطر ایرویز بهترین خطوط هوایی جهان در سال‌های  اخیر بوده است. این هواپیمایی جوان علاوه بر اینکه دارای موقعیت رقابتی  متمایز در سطح جهان است، به تبلیغات رویکردی متفات نسبت به رقبای خود داشته  و با ایجاد سیاست‌های تبلیغاتی درست توانسته‌ است تاثیر قابل توجهی بر رشد بازارش بگذارد.

 

قطر ایرویز برترین ایرلاین دنیا در سال‌های متمادی:

قطر ایرویز در سال ،1993  توسط  دولت قطر تاسیس شد و در حال حاضر در ناوگان هوایی خود، ۱۳۰ فروند هواپیمای جت مسافربری و ۵۵ فروند هواپیمای باری دارد.  تنها 14 سال بعد از باز سازی خود توانست جایزه  SKYTRAX  را با رای 18 میلیونی هواداران خود بدست آورد این شرکت هواپیمایی با وجود جوان بودن،  در سال های 2012،2011 2015،  2017سال‌های به عنوان بهترین  خطوط هوایی جهان شناخته شده است .

قطر ایرویز در حال حاضر در بسیاری از مناطق از جهان  به گسترش مسیرهای خود را که شامل مسیرهای اقیانوس آرام جنوبی استرالیا و کشورهای همسایه است عمل می کنند. این  شرکت  پویا با خدمات کلاس‌های پروازی این هواپیمایی به سه کلاس بیزینس، اکونومی و فرست کلاس تقسیم می‌شود که از موقعیت جغرافیایی مرکز خاورمیانه خود برای اتصال 72 شهر بین المللی استفاده می کند و  از معدود شرکت‌های هوایی است که به طور مداوم به هر پنج قاره دنیا پرواز می‌کنند.

طولانی‌ترین پروازجهان  تا به امروز در ژانویه 2017  را قطر ایرویز   را در مسیر  بین دوحه، پایتخت قطر و آکلند در نیوزیلند  عملی کرد. کل مسافت پرواز ۱۴۵۳۴ کیلومتر بود و پیش از رسیدن به آکلند از ۱۰ منطقه زمانی و ۵ کشور عبور کرد.

موقعیت جغرافیایی  قطر ایرویز عاملی تعیین کننده در صنعت هوایی:

صنعت  هواپیمایی به عنوان صنعتی بی ثبات  و رقابتی شناخته شده است. بی ثبات بدان معنا که هر گونه اخبار منفی  که ناشی از عوامل غیر کنترل هستند، مانند به  هم ریختگی  هوا، رکود اقتصادی، افزایش قیمت نفت خام، تروریست و… به عنوان  تهدید بسیار مخرب  در وضعیت بازار آن محسوب می‌شود.

کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس، فقط چند تماس برای کنترل بسیاری از این عوامل لازم دارند. این به این دلیل است که این دولت‌ها دارای منابع و توانایی در رقابت در چهار بخش بازاریابی که به عنوان 4P محصول، قیمت، توزیع، ترفیع  شناخته می‌شوند هستند. بعضی از کشورهای خلیج فارس به منظور صرفه جویی در اقتصاد خود در برابر کاهش ذخایر نفتی، سرمایه گذاری‌های قابل توجهی را در بخش حمل و نقل خود دنبال کرده‌اند. بخش عمده این سرمایه گذاری‌ها بر امارات متحده عربی و قطر متمرکز است و شامل توسعه ناوگان ناشی از گسترش فرودگاه های گسترده و پروژه های توسعه است. از Etihad Airways  تا Emirates Airlines و قطر ایرویز ،  دارای پروازهای با کیفیت و مقرون به صرفه هستند و غالب پروازهای هوایی را تشکیل م‌یدهند. اما قطر ایرویز با وجود جوانی از رقبای منطقه ای خود پیشی گرفته‌ است.

مشتریان هدف  قطر ایرویز:

قطر ایرویز مشتریان هدف  خود را بخش متوسط  به بالا و مرفه جامعه و مشتریان شرکت‌های  بزرگ  را هدف بالقوه خود قرار داده است.

قیمت‌گذاری  قطر ایرویز:

قیمت‌گذاری هر خطوط هوایی وابسته عوامل داخلی و خارجی است. این شرکت با به دوش گرفتن هزینه‌های نوسان قیمت نفت و سایر متغیرهای هزینه ای در یک رقابت  سخت  از امارات پیشی گرفته است  و استراتژی قیمت گذاری نرخ بهره را اجرا می‌کند.

شخصیت برند قطر ایرویز:

صرف نظر از کلاس سفر، برند قطر ایرویز   بارها به عنوان “صمیمی”، “شخصی”، “راحت” و “بزرگ” شناخته شده است. خدمه کابین  همواره ویژگی های مسافران را یا لحنی توام با احترام  ستایش می‌‌کنند.

لوگو این شرکت متمایز از سایر لوگوهای هواپیمائی  و oryx حیوان و نماد ملی قطر است. رنگ زرشکی این برند نمادی از شجاعت و قدرت و تداعی کننده پرچم این کشور است.

5 رویکرد موثر  و متفاوت بازاریابی قطر ایرویز:

1. بازاریابی دهان به دهان:

بعد از شصت سال  هنوز  بازاریابی دهان به دهان به عنوان روش اصلی  در آژانس‌های  هوایی به کار می‌رود. قطر ایرویز اهمیت این روش از بازاریابی را به خوبی دریافت و در سال  2011 از  مشتریان خود را یک سوال ساده و در عین حال عمیق پرسید: «آیا قطر ایرویز را به دوستان و خانواده خود توصیه می کنید؟»

ظرف چند ماه، بازخورد مثبت زیادی از مخاطبان خود دریافت کرد، طیف گسترده ای از طرفداران خود را شناخت و به پتانسیل های بازاریابی آن ها  پی‌برد.

2. حمایت از یک باشگاه فوتبال مشهور که طرفداران آن دوس نداشتند اسپانسر داشته باشند:

بر خلاف اکثر باشگاه های فوتبال، تیم بارسلونا  به شدت با ایده اسپانسر پیراهن به دلایل مختلف سیاسی و تاریخی مخالف  بود و برای بیش از یک قرن، هیچ لوگویی در مورد لباس آبی و بوروندی معروف بارسلونا دیده نشده است. با این حال، در سال 2006، بارسلونا، برای اولین بار، قرارداد پیراهن با یونیسف را امضا کرد و موافقت کرد تا آرم سازمان های بشردوستانه را در لباس های خود نشان دهد. در سال 2010، بنیاد قطر به یونیسف در بارسلونا پیوست. در سال 2013،  بنیاد قطر قطر ایرویز را جایگزین کرد.

با تبدیل شدن به حامی اصلی پیراهن محبوب‌ترین باشگاه فوتبال جهان، قطر ایرویز  محبوبیت  خود را به شدت ارتقا داد.

این رویکرد دوجانبه به تبلیغات،قطر ایرویز  را در خط مقدم فرهنگ مردم عادی  و مکالمه روزانه نگه داشت.  کمپین‌های جالبی که با ستارگان بارسلونا راه انداخت و طرفداران آن‌ را با خود همراه کرد. در این لینک می‌توانید ویدئوهای جذاب تز قطر ایرویز و بارسلونا را ببینید.

3. رویکرد متفاوت  قطر ایرویز به تبلیغات:

قطر ایرویز آژانس هوایی  است که به تاثیر تبلیغات خوب در یک سازمان شناخته می‌شود. شرکت هواپیمایی قطر استراتژی  محصول متمایز را تمرین نمی‌کند، بلکه تمایز تبلیغاتی را تمرین می‌کند. به گفته اکبر آل بیکر، مدیر اجرایی که از سال ۱۹۹۶در این سمت مشغول به کار بوده و قطرایرویز را به عنوان یکی از معروف‌ترین شرکت‌های هواپیمایی جهان مطرح نموده است. وی همچنین عضو بورد اجرایی فرودگاه هیتروی لندن نیز است. ”  ما می توانیم خدمات مسافرتی ما را از طریق برنامه‌های  سرگرمی تماشا کنیم و همچنین استانداردهای جدیدی را برای راحتی فراهم کنیم تا مطمئن شویم که خطوط هوایی انتخابی ما از لحاظ کیفیت بهترین است.”

قطر ایرویز جستجوی منطقه ای را برای  دست یابی به شبکه‌های رسانه های مختلف و بومی در جهان را  در سال  2016 آغاز کرده است. تا بتواند تاثیرات بهتری بر اقصی نقاط مردم در دنیا بگذارد. بسیاری از شبکه‌ها چون Carat MENA ، گروه  BPG Maxus  ،MEC  مد نظر این شرکت هستند و احتمال همکاری آن‌ها بالاست.

سالام ال شاوا، معاون ارشد قطر ایرلاینز در زمینه بازاریابی و ارتباطات قطر ایرویز بیان می‌کند:

“ما همیشه رقابت‌های را می بینیم، اما یک استراتژی متفاوت داریم. ما دوست نداریم دیگران را کپی کنیم. شما باید متفاوت باشید، باید سبک خود را داشته باشید. ”

شیوه‌های متعارف  تبلیغاتی تقاضا می کنند که آگهی های هواپیمایی  معمولا از بازیکنان برجسته هالیوود استفاده کنند. Etihad Airways از  نیکول کیدمن استفاده می کند؛ خطوط هواپیمایی امارات از جنیفر آنیستون است؛ و Qantas از کریستوفر والکن.

اما همانطور که آل شوا می گوید، برای قطر ایرویز، تبلیغات آن باید بیشتر “به زمین و در مورد مسافران” باشد و از ستارگان بارسلونا استفاده کرد.

از سال 2005، اسپانسر  پیش بینی آب و هوا Sky News  است  و در سال 2013 و 2016 با سیدنی سوانز به عنوان حامی شرکت هواپیمایی رسمی بین المللی تبدیل شد.

قطر ایرلاینز به عنوان شریک رسمی در  خطوط هوایی رسمی فیفا به عنوان بخشی از بسته حمایت مالی تا سال 2022  رویدادهای مختلف فیفا را حمایت می‌کند و حقوق و مزایای بازاریابی و نام تجاری را در دو جام جهانی 2018 و2022 دیگر در اختیار دارد و مخاطبان مورد انتظار که بیش از دو میلیارد نفر  را در هر مسابقات هستند شگفت زده می‌کند. همچنین در مسابقات مانند جام جهانی FIFA U-20، جام جهانی فوتسال FIFA و جام جهانی FIFA Interactive، بزرگترین مسابقات آنلاین در جهان، حضور پررنگ دارد.

4. باشگاه مشتریان هواپیمایی قطر ایرویز:

باشگاه مشتریان  هواپیمایی قطر ایرویز دارای بیش از 18 میلیون مشترک است و  با چندین  موسسه لوکس اجاره اتومبیل و هتل‌ها ، شرکت  Gol Transport Aereos و هواپیماهای خاورمیانه همکاری می‌کند. باشگاه مشتریان قطر ایرویز برنامه Privilege Club  دارد که از برنامه‌های  زیر به آن‌ها  پاداش‌های جذاب می‌دهد.

  • برنامه مخصوص مشتریان همیشگی شرکت هواپیمایی قطر ایرویز شامل: حمل بار اضافه، اولویت در رزرو و دسترسی به سالن‌های ویژه استراحت در فرودگاه‌های سراسر دنیا هستند.
  • مسافرین می‌توانند با پرواز با خطوط هوایی قطر و شرکای ما، مسافت (مایل) پروازی رایگان کسب نموده و از خدمات هر کدام از هتل‌ها،مؤسسات کرایه اتومبیل و شرکای مسافرتی ما استفاده کنند.
  • مسافرین با استفاده از Qmiles، میزان مسافت (مایل) پروازی رایگان خود را دو برابر می‌کنند که برنامه مخصوص مشتریان همیشگی، تجار و یا موسسات آنهاست.
  • جوایز مسافت (مایل) پروازی، شامل پروازهای رایگان، استفاده از کلاس‌های پروازی بالاتر، و استرداد مبالغ کنسلی با شرایط بهتر است.

5.شبکه های اجتماعی قطر ایرویز :

شاید در میان  شرکت های برتر دنیا ، قطر ایرویز،  یکی از قوی ترین و گسترده ترین شبکه های اجتماعی  را دارد. این شرکت در 14 شبکه اجتماعی  به طور گسترده فعالیت می کند!

علاوه بر فیس بوک، توییتر و سایر شبکه های اجتماعی ، قطر ایرویز در   شبکه های اجتماعی بومی مثل VK روسیه و Weibo و WeChat چین فعال است. در مورد شبکه های  اجتماعی رسانه های قطر، قابل توجه بودن میزان بالای ارتباط با مشتری و تأکید بر اطلاعات پرواز و تصاویر برند  را در نظر می گیرند.