Go to Home Page Go to Blog

علی فراهانی، پیوند دهنده‌ی هنر خوش‌نویسی با خودکار و دنیای مجازی

علی فراهانی، استاد جوانِ خطاطی با خودکار، 3 سال سن داشت که به کمک پدرش خواندن و نوشتن را یاد گرفت. در نوجوانی به مدرسه‌ی موسیقی رفت و قرار بود در آن رشته بماند، اما مسیر زندگی او جور دیگری رقم خورد.

وی ده سال پیش خطاطی را به‌صورت حرفه‌ای شروع کرد و بیش‌تر تمرکزش را بر روی خطاطی با خودکار قرار داد. خودش در این ارتباط می‌گوید که:

” الان تقریبا روزانه بین 10 تا 12 ساعت تدریس خوشنویسی با خودکار می‌کنم و سعی می‌کنم که این هنر رو از طریق دنیای مجازی بهتر به مخاطبانم برسانم. تقریبا از 4 یا 5 سال پیش، من فعالیتم رو از طریق فیس‌بوک آغاز کردم و سعی کردم این هنر را ترویج بدهم و خب تا به امروز که پای این هنر به تلویزیون کشیده شد”.

در حقیقت، علی اولین کسی نبود که خوشنویسی با خودکار انجام می‌داد، اما اولین نفری بود که این هنر را وارد دنیای مجازی کرد. همچنین غیر از تسلط بر خط خودکاری، ایشان الان در دوره‌ی فوق ممتازی خط با قلم هستند.

از علی فراهانی پرسیدم که مردم خطتان را با خودکار می‌بینند، برایشان عجیب‌وغریب نیست؟ پاسخ داد که:

“چرا، هنوز که هنوزِ، خیلی‌ها اطلاع ندارن از خوشنویسی با خودکار و برایشان عجیبه که چجوری با نوک گرد و کروی ساچمه خودکار میتوان این‌جوری خط نستعلیق و شکسته رو اجرا کرد و نوشت.”

ورود به دنیای مجازی

ورود به دنیای مجازی و استفاده از آن، تاکنون به علی فراهانی خیلی کمک کرده است، ورودی که در ابتدا بیش‌تر جنبه‌ی سرگرمی داشت.

“اولش عکس‌ها را در فیس‌بوکم قرار می‌دادم، بعد چند تا از این صفحات فیس‌بوک مثل صفحه‌ی حافظ، خیام، مولانا، این‌ها به من پیشنهاد دادن که کارهایم را در صفحاتشان قرار بدهند. بعد خودم اقدام کردم و کارهایم را سپردم به بعضی صفحه‌ها، مثل صفحه‌ی همایون شجریان، با ادمین صفحه‌هایشان هماهنگ می‌کردم، اولین بار صفحه‌ی همایون شجریان بود که کارهایم رو گذاشت. بعد صفحه‌ی احسان خواجه امیری گذاشت، بعد یک سری خواننده‌های دیگه و اون موقع تو فیس‌بوک دیگه خیلی صدا کرد و گل کرد. بعدش هم در اینستاگرام آغاز کردیم و الان هم که در کانال تلگرام”.

تمرین پیوسته امریه که علی فراهانی از آن غافل نشده است، حتی همین الان که روزانه بین 10 تا 12 ساعت تدریس می‌کند.

” کلاس‌هایم که تمام می‌شود، شروع می‌کنم به تمرین کردن که دستم آماده باشد. من بسیار بسیار تمرین می‌کنم. هر روز مطالعه می‌کنم، هر روز خط با قلم اساتید بزرگ رو نگاه می‌کنم”.

وقتی از تلاش‌هایش می‌پرسم، او می‌گوید که:

«خیلی تجربه کردیم، خیلی شعرهای مختلف رو گذاشتیم، خیلی تلاش کردیم تا به اینجا رسیدیم. خیلی‌ها می‌گویند که طرف چقدر شانس آورد، در صورتی که اصلا شانس نبوده، اون اوایل به کلی از پیج های مختلف سر می‌زدم و با ادمین پیج ها صحبت می‌کردم، حتی از کوچک‌ترین جزییات را هم از ادمین‌ها سوال می‌کردم، این که چه ساعتی پست بزارم، حتی این‌طور بگم اگر الان پیج من رو بدهند به یک غیرحرفه‌ای، شاید در دو روز پیج های من رو از بین ببرد. یعنی فقط خطم نیست، مدیریت کارهام هم خیلی مهم بوده، این‌که کی تبلیغ بزاریم، کجا بزاریم و …».

 

ماجرای فیش بانکی و رسیدن آن به تلویزیون چه بود؟

« خب قبل از فیش بانکی ما چندین کار مختلف هم گذاشته بودیم در شبکه‌های مجازی که بگوییم می‌شود با این خط روی هر کاغذی نوشت، بعد چندین پیج اینستاگرام فیش رو گذاشتند، می‌خواستیم بگیم که کاغذِ مهم نیست. تا رسید به دست آقای رشیدپور و ایشان من را دعوت کردن، به تلویزیون رفتیم و خب توانستیم جواب خیلی از سوال ها رو در آن‌جا بدهم».

 

در ارتباط با هنرجوها، آیا استعداد خاصی باید داشته باشند؟

«حقیقتش، استعداد خودش را در مراحل پایانی و خیلی حرفه‌ای نشان می‌دهد، اما برای کارهای روزمره و هنرجوهای در حد 3 یا 4 ترم، اصلا بحث استعداد مطرح نیست و همه می‌توانند خطشان را خوب کنند، استعداد فقط در جاهای خیلی تراز اول خودش رو نشان می‌دهد.

 

خیلی‌ها از من می‌پرسند که «ما خطمون خیلی بده، آیا میتونیم خطمون رو خوب کنیم؟» و پاسخ من این هست که صد در صد. اون حوصله مهمِ و این‌که چقدر وقت بزارید روی تمرین خطتان».

 

معمولا چقدر طول خواهد کشید تا یک هنرجو به یک خط استاندارد برسد؟

«خب این یک سوال کلی هست، بستگی دارد، بعضی‌ها خیلی خطشون بده و این دست خطِ خیلی به اون‌ها فشار آورده و سختی کشیدن سر این خط، خیلی تمرین می‌کنند و سریع پیشرفت می‌کنند.

برعکس بعضی موقع ها، افرادی میان که جلسه‌ی اول از خط خوبی برخوردارند، اما چون تمرین خیلی کمی می‌کنند، روند پیشرفتشان خیلی کم هست، اما به‌طور عادی، اگر یک فردی خیلی بد خط باشد، با یک تمرین عادی، حدود یک سال طول می‌کشد تا خطش به حدی برسد که همه اطرافیانش تعجب کنند».

پیشرفت یک هنرجو پس از 4 ترم آموزش

برای تبلیغات هم هزینه می‌کنید یا فقط به فوروارد پیام‌ها اکتفا می‌کنید؟

«صد در صد، صد در صد هزینه‌ی تبلیغات می‌کنیم. خیلی بابت کانال‌ها خرج کردم، واقعیت جامعه این هست که یک کار جدی هنری، پا گرفتنشان خیلی سخت هست، یک کانال جک یا یک کانال سرگرمی به‌سرعت رشد می‌کند، اما یک کانال جدی هنری، خیلی سخته، من اگر قرار بود به تبلیغات رجوع نکنم و فقط به فورواردها اکتفا کنم، کانالم الان به‌جای 40 هزارتا، 2 هزارتا عضو داشت، اون هم در بهترین حالت. ما از تبلیغاتمونه که خیلی استفاده کردیم و با استفاده از اون معروف شدیم. مردم ما معمولا به دنبال سرگرمی هستند و خب این کار را برای ما خیلی سخت می‌کند».

عموما چقدر تبلیغات می‌کنید و آیا الان از ادمین برای مدیریت کانال‌هاتون بهره می‌گیرید؟

«تقریبا هفته‌ای یکی دو بار و از الان به بعد، خیلی بیشتر می‌شود. از کانال‌های بزرگ و معتبر تبلیغات رو شروع کردیم. حتی هزینه‌های خیلی زیادی هم پرداخت می‌کردیم ولی خب به کارمون خیلی اهمیت می‌دادیم. سعی می‌کردم تبلیغاتم رو در پیج هایی قرار بدهم که ماهیت جدی دارد و مردم بتوانند بهشان اعتماد کنند».

آقای فراهانی هم‌اکنون کارشان را در دنیای مجازی بسیار گسترش داده‌اند، تهیه سی‌دی‌های آموزش خط خودکاری و ارسال آن‌ها به متقاضیان ازجمله مواردی است که به لطف دنیای مجازی، جذب مخاطب جدید و معرفی فعالیت‌هایشان به آن‌ها مقدور شده است.