Go to Home Page Go to Blog
داستان موفقیت مارک کوبان

داستان موفقیت مارک کوبان

در ادامه مقالات معرفی افراد موفق در زمینه تبلیغات، برندینگ،و …  با مارک کوبان آشنا میشویم پس با آژانس تبلیغاتی سروش سیما همراه باشید.

داستان موفقیت مارک کوبان

Mark Cuban کارآفرینی موفق و سرمایه‌داری یهودی آمریکایی است که فعالیت هوشمندانه ای در رسانه ها دارد و در زمینه های رهبری و کارآفرینی درس هایی زیادی می توان از او گرفت. او به‌خاطر فعالیت‌های خاص و حضور زیاد در بین مردم، یک کارآفرین سلبریتی هم محسوب می‌شود. او علاوه‌ بر برنامه‌ی شارک تنک در سریال‌ها و فیلم‌های متعددی نقش‌آفرینی کرده که عموما هم نقش خودش را بر عهده داشت.

کوبان صاحب تیم دالاس ماوریکس، شرکت HDNet، و چند شرکت دیگر است. وی در حال حاضر3/2 میلیارد دلار ثروت دارد.

Mark Cuban در 31جولای  1958 در یک خانواده متوسط در Pitts burgh ایالات متحده بدنیا آمد. پدرش نورتون کوبان در صنعت تعمیر مبلمان فعالیت داشت و مادرش، شغل مشخصی نداشت.

12 ساله بود که برای خرید کفش‌های موردعلاقه‌ی بسکتبال، برای اولین‌بار وارد دنیای کسب‌وکار شد و به فروش کیسه‌های زباله در خیابان روی آورد و به این ترتیب کم‌کم وارد دنیای پر رمز و راز تجارت شد. در 16 سالگی فعالیت‌های خود را توسعه داد و به‌عنوان پیک روزنامه‌بر در Pittsburg Post-Gazette مشغول به کار شد. مارک در سال‌های تحصیلاتش به شغل‌هایی همچون پیشخدمتی، آموزش حرکات موزون و حتی مجری‌گری در میهمانی‌ها مشغول شد. به‌علاوه او علاقه‌اش به ورزش را نیز پیگیری می‌کرد و از طرفداران جدی تیم پیتسبرگ استیلرز در لیگ NFL بود.

مارک به عنوان یکی از بهترین شاگردان مدرسه دوران تحصیلی را به اتمام رساند و تصمیم به ورود به دانشگاه گرفت پس از اینکه مدرک خود را در مقطع کارشناسی از دانشگاه ایندیانا گرفت، در سال 1981 به دوستانش در دالاس پیوست و در آنجا با آنها یک آپارتمان اجاره ای زندگی کرد.

مارک پس از فارغ‌التحصیلی به‌سرعت به‌دنبال شغل بود و با وجود کسب مدرک کارشناسی در رشته‌ی مدیریت، الزامی به اشتغال در رشته‌ی مربوطه نداشت.از آنجایی که با نیاز بازار وقت جامعه به خوبی آشنایی داشت تصمیم گرفت تا وارد صنعت کامپیوتر شود، صنعتی که اطلاعات اندکی درمورد آن داشت . Cuban در سال 1983 یک شرکت کامپیوتری با نام MICroSolutinos تاسیس کرد که در عرض چند سال به سرعت به اولین شرکت مشاوره و ادغام سیستم ها تبدیل شد. این شرکت سالانه درآمدی معادل 30 میلیون دلار به داشت .این شرکت واسط خدمات نرم‌افزاری و کامپیوتری بین شرکت‌های بزرگ و مشتریان بود.

در سن 31 سالگی شرکتش را به مبلغ 6 میلیون دلار فروخت.این معامله که برای مارک 2 میلیون دلار سود داشت، آغاز راه ثروتمند شدن این سرمایه‌گذار، کارآفرین و مالک کنونی تیم بسکتبال دالاس ماوریکز بود. با بدست آوردن این سود باور نکردنی کوبان  روزهای سخت گذشته را پشت سر گذاشته بود و تمامی رویاهایش را در عالم واقعیت می دید.بعد از به دست آوردن چنین ثروتی به همراه یکی از دوستانش در  Indiana  خانه ای در Dallas  خرید .در آن زمان اگر چه  به طور فیزیکی به کار اشتغال نداشت اما ذهن او همواره درگیر مسائل متعدد بود. او که علاقه شدیدی به ورزش بسکتبال داشت، با خود می اندیشید که”چرا نمی شود شبکه های رادیویی و تلویزیونی را مستیما از طریق اینترنت دریافت کرد؟ ”

این سوال منجر به تولد Broadcast.com  شد.

در آن سال ها کریس جائب و تاد وگنر، سرویسی به ‌نام Audionet تأسیس کرده بودند که بعدها کوبان و وگنر نیز به‌عنوان سرمایه‌گذار به آن وارد شدند. آن‌ها اکنون به‌صورت مشترک مالک شرکت 2929Entertainment هستند.

کوبان در سال 1995 به‌عنوان سرمایه‌گذار اصلی وارد آدیونت شد. او و بنیان‌گذاران شرکت علایق مشترکی در حوزه‌ی ورزش و پخش محتوای رسانه‌ای ازطریق وب داشتند. آدیونت هم در همین حوزه فعالیت می‌کرد و در سال 1998 به Broadcast.com تغییر نام داد. یک سال پس از ورود کوبان به تیم برادکست، تعداد کارمندان این شرکت به 330 کارمند افزایش یافت و درآمد 13/5 میلیون دلاری را ثبت کرد.

با روی کار آمدن«Broadcast.com» دیگر تمامی کاربران اینترنتی قادر بودند تمامی برنامه های دلخواه شان را به طور مستقیم از طریق اینترنت دریافت کنند و این مساله شور و هیجان خاصی در میان مردم پدید آورد. چندی بعد در سال 1999 کمپانی یاهو این سایت را به مبلغ 2 میلیارد دلار خرید و با این اقدام مارک را وارد لیست میلیاردرهای دنیا نمود.

کوبان خانه‌ای به مساحت 6000 مترمربع در دالاس و  یک هواپیمای شخصی به قمیت 41 میلیون دلار خرید و سرانجام بهترین هدیه زندگی‌اش را به خودش داد: خرید سهم یکی از تیم‌های بسکتبال حاضر در NBA با نام «dallas Mavericks» .مارک در 14 فوریه سال 2000 سهام عمده‌‌ی تیم Dallas Mavericks در لیگ NBA را به قیمت 285 میلیون دلار خریداری کرد.او همچنین یک شبکه ورزشی تلویزیون را مختص به این تیم کرد.

با ورود به قرن 21، تنوع سرمایه‌گذاری‌های کوبان هم بیشتر شد. او ابتدا به‌همراه دوست قدیمی‌اش وگنر شرکت 2929Entertainment را در سال ۲۰۰۲ تأسیس کرد. اولین خرید بزرگ آن‌ها در سال 2003 انجام شد و Landmark Theatres با 58 سالن سینما به این شرکت پیوست. شرکت جدید کوبان در زمینه‌ی تهیه و تولید برنامه‌های ویدئویی فعالیت می‌کرد.

از دیگر سرمایه‌گذاری‌های کوبان در دنیای رسانه می‌توان به Magnolia Pictures اشاره کرد که اکنون زیرمجموعه‌ای از 2929Entrertainment محسوب می‌شود.

او در سال 2005 در شرکتی به‌نام Brondell سرمایه‌گذاری کرد که از فناوری‌های جدید برای تولید توالت استفاده می‌کردند.

درهمان سال 2005 در استارتاپ Goowy Media سرمایه‌گذاری کرد که در حوزه‌ی نرم‌افزارهای اینترنتی فعالیت داشت. از سرمایه‌گذاری‌های رسانه‌ای مهم در آن سال‌‌ها می‌توان به سرویس Sharesleuth اشاره کرد که با هدف بررسی و کشف کلاهبرداری و اطلاعات دروغ در شرکت‌های سهامی عام فعالیت می‌کرد.

شبکه‌ی ABC آمریکا برنامه‌ای به‌نام Shark Tank دارد که پخش آن از سال ۲۰۰۹ شروع شد. برنامه‌ی شارک تنک به‌صورت خلاصه به استارتاپ‌ها و فضای کارآفرینی اختصاص دارد. بنیان‌گذارهای استارتاپ‌های متنوع در این برنامه شرکت می‌کنند تا پس از ارائه‌ی اولیه درباره‌ی ایده و روش کار استارتاپ خود، برای دریافت سرمایه از مجریان اصلی رقابت کنند. مارک کوبان از سال ۲۰۱۱ به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذارهای اصلی در شارک تنک حضور دارد.

 

کوبان طبق آخرین آمارها تا 2015 در 85 استارتاپ برنامه‌ی شارک تنک سرمایه‌گذاری کرده است.

مارک کوبان در سپتامبر سال 2002 با تیفانی استورات ازدواج کرد. آن‌ها دو دختر یک پسر دارند. خانواده‌ی کوبان اکنون در یک کاخ 2200 متری در پرستون هالو دالاس تگزاس زندگی می‌کنند.

کوبان هم مانند بسیاری از سرمایه‌گذاران و ثروتمندان دستی در فعالیت‌های سیاسی داشته است. او در کمپین‌های انتخاباتی مجالس آمریکا و همچنین ریاست جمهوری حضور داشت و در رقابت کلینتون با ترامپ، از طرفداران هیلاری کلینتون بود.

6 درس از بهترین درس های کسب و کار که می توان از زندگی شغلی وی فرا گرفت را می توانید به زبان اِد ریوز، مؤسس MoneyPenny در ادامه بخوانید:

  1. متمرکز بمانید و خودتان را باور کنید.

کوبان، شدیداً به این موضوع باور دارد که در کسب و کار، هرچه بیشتر تلاش کنید، احتمال موفقیتتان بیشتر خواهد بود.

  1. زمان ارزشمندتر از پول است.

کوبان می‌نویسد، “تاثیری که استفاده‌ی عاقلانه‌تر از زمان‌تان بر زندگی و موفقیت‌تان خواهد گذاشت، در مقایسه با هر مقدار پولی که دارید، به مراتب بیش‌تر است.”

  1. خوب رفتار کردن با مردم، ارزش‌اش را دارد.

کوبان می‌نویسد ” موفق بودن نه تنها مستلزم توانایی کنار آمدن با مردم است، ‌بلکه باید بتوانید به آنها محبت هم بکنید.”

  1. همیشه به دنبال ارائه یک راه حل باشید.

کوبان می گوید فروختن چیزی با دلیل، یکی از ارزشمند ترین درس هایی است که به عنوان یک کارآفرین جوان فرا گرفته است.

  1. باید یک بار باید برنده شوید.

کوبان می‌نویسد”زیبایی موفقیت این است که مهم نیست چند بار شکست خورده‌اید، شما فقط باید یک بار کار درست را انجام بدهید، فرقی نمی‌کند که این موفقیت پیدا کردن دختر رویاهای‌تان باشد، کار مناسب باشد یا موفقیت‌های مالی.”

6- به بازخوردها توجه کنید.

«مشتریان خودشان مشکلات کار را به شما نشان می دهند و به شما می گویند چگونه راضی می شوند. به صحبت هایشان گوش کنید و آنها را راضی نگه دارید».

مارک کوبان در کنار همه موارد استفاده درست و به موقع از تبلیغات را همیشه انجام میداد و باعث شده بود در کار خود پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

شرکت تبلیغاتی سروش سیما میتواند برای دیده شدن شغل و کسب و کار شما همراه و یاور شما باشد در تمام زمینه های تبلیغاتی اعم از تبلیغات تلویزیونی،دیجیتال مارکتینگ، برندینگ و… میتوانید به سایت سروش سیما و یا با شماره های شرکت در پایین همین صفحه تماس بگیرید.