Go to Home Page Go to Blog
رادیو سروش سیما قسمت هشتم

رادیو سروش سیما قسمت هشتم

هشتمین قسمت از رادیو سروش سیما هم آماده شده و از قسمت پایین صفحه می توانید این رایدو را دریافت کنید. همچنین نسخه ویدیو آن نیز تهیه شده که در شبکه های آپارات و نماشا می توانید آن ها را تماشا کنید. مجموعه پادکست های سروش سیما هر هفته از طریق سایت و شبکه های اجتماعی در دسترس شما قرار می گیرد به مسائل رو تبلیغات و مفاهیم و مقالات این عرصه می پردازد از همین رو گوش دادن به این پادکست کوتاه برای دوست داران و فعالان عرصه تبلیغات حتما توصیه می شود. همچنین برای دریافت مشاوره در خصوص برندسازی، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محیطی، طراحی کمپین تبلیغاتی 360 درجه، تولید و تهیه تیزر، توسعه کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و … با شماره های شرکت تبلیغاتی سروش سیما تماس حاصل فرمایید.

شناخت رفتارمصرف کننده: درگیری ذهنی وتاثیرگذاری آن بر نوع پیام تبلیغاتی

هیچ شرکتی نمی تونه به یک رهبر در بازار تبدیل بشه ، مگه اینکه سرمایه گذاری زیادی روی برنامه  های تبلیغاتی و ترفیعی خودش  انجام بده، یکی از مباحث مهم در تبلیغات ، لزوم شناخت رفتار مصرف کننده و ایجاد درگیری ذهنی در مخاطب برای اثر بخش بود تبلیغه.  در این پادکست ، سروش سیما به مبحث شناخت درگیری ذهنی و به کارگیری اون در پیام های تبلیغاتی میپردازه.

به فرایند مغزی ، احساسی و فیزیکیِ افراد ، کسانی که خرید میکنن و از کالاها و خدمات برای ارضاء نیازها و خواسته های مخصوص خودشون استفاده می کنن، رفتار مصرف کننده گفته می شه.

از نظر هاوکینز نویسنده کتابِ رفتارِ مصرف کننده، رفتار مصرف کننده به مطالعه ی تمامی فرآیندهای انتخاب، استفاده، کنارگذاری محصول ها و خدمات، تجارُب و یا ایده ها به وسیله افراد، گروه ها و سازمان ها برای ارضای نیازها وهمچنین بررسیِ آثار این فرآیندها بر مشتری و جامعه گفته میشه.

——————————————————————————

تشخیص مساله

 

جستجوی اطلاعات

 

 ارزیابی گزینه‌ها

 

تصمیم به خرید

 

رفتار پس از خرید

 

اینها مراحلی هستن که مصرف کننده به طور معمول در فرآیند تصمیم گیریش طی می‌کنه.

این که مصرف کننده در تصمیم گیری خودش به طور حتم، نیازی نیست همه ی این مراحل رو بگذرونه ، نکته‌ای دارای اهمیته. بنابراین در بازاریابی ، باید به ‌جای توجه صِرف به عواملی که سبب تصمیم‌گیری خرید می‌شن، بهتره به کل فرآیند رفتار خرید مصرف کننده توجه بشه.

پس رفتار مصرفی مصرف کننده متاثر از چندین عامله ،که از بین این عوامل، دو نوع اون  شناخته شده تر هستن، که به منابع رسمی و غیر رسمی تقسیم  شدن. بنا به این تقسیم بندی ، تبلیغات جز  منابع رسمیِ تاثیر گذار بر رفتار مصرفی مصرف کننده هست.

عوامل مؤثر در رفتار مصرف کننده

از دید متخصصان ،عواملی که بر رفتار مصرف کننده تاثیر میزارن به این شرحه:

 

 عوامل دموگرافی(مشخصات مصرف کننده) مانند: جنسیت، شغل، تحصیلات

 عوامل اجتماعی مانند: فرهنگ، خرده فرهنگ، گروه مرجع، خانواده

 عوامل روانشناسی مانند: یادگیری، تئوری محرک و پاسخ، تئوری شناخت، ادراک

 و عوامل اقتصادی مانند: درآمد، اعتبار، دارایی

رادیو سروش سیما قسمت هشتم

يكي از موضوعات مهم در کاوشِ رفتار مصرف كننده، پردازش اطلاعات توسط مصرف كنندست، از عوامل مهم در پردازش اطلاعات، درگيري ذهني مصرف كنندست كه توجه زيادي رو در دو دهه گذشته به خودش جلب كرده. درگیری ذهنی به عنوان یک حالت انگیزشی از علاقه و تحریک ،تعریف می شه که توسط فاکتورهای خارجی مثل محصول، ارتباطات، رسانه و همینطور فاکتورهای داخلی مانند فرد، ارزش های اون، جنسیت و… تعریف میشه  و می تونه کوتاه مدت و گذارا یا بلند مدت و پایدار باشه

كالاهايي مانند تلويزيون يا پوشاكِ مـد روز كـه سـطح ريسك پذيري بالاتري دارن و مصرف كننده بايد قيمت بيشتري پرداخت کنه  و نيـاز بـه جمـع آوري اطلاعـات وسـيعيه،  داری درگيـري ذهنـي محصـولی بالاییه . امـا مصرف كننـده ها درخصـوص محصـولاتي كـه قيمـت پاييني دارن مانند صابون، درگيري ذهني پاييني خواهند داشت. مثلا با توجه به اين كه قيمت لپ تاپ بالاست و افراد براي خريد اون به جمع آوري اطلاعات از منابع مختلف ميپردازن؛ در نتيجه درگيري ذهني لپ تاپ بالاست.

هر آگهی یا تبلیغ تجاری برای این که بتونه مخاطب رو به سوی محتوای پیام خودش جلب کنه ، نیازمند جاذبه تبلیغاتیه. در واقع در میان انبوه پیام های تبلیغاتی، تنها پیام هایی تاثیر گذارن که دارای جذابیتی بالا برای مخاطب هستن.

درگیری ذهنی نقش مهمی در تاثیرگذاری تبلیغات داره. کُروگان در مقاله خودش در سال 1965 میگه : درگیریِ با تبلیغات با هدف سنجشِ سطح درگیریِ ذهنی مصرف کننده یا واکنشِ بعد از دریافت اطلاعات از تبلیغات ویا بر ایجاد حس نگرانی مصرف کننده درباره اطلاعات منتقل شده از تبلیغات بنا شده، اون می گه ،مفهوم درگیری ذهنی پایین بر نحوه طراحی پیام بازرگانی تلویزیونی تاثیردارد . مفهوم درگیری ذهنی پایین نه فقط بر تبلیغات اثر دارد بلکه بر تحقیقات بازاریابی در مورد رفتار مصرف کننده نیز موثره.

درگیری ذهنی ،عامل بالقوه ی انگیزشیِ آگهی تبلیغاتی در ذهن مصرف کنندست که هیجان و منطق در اون نقش داره. باید در نظر داشته باشید که هیجان و منطق، دو عامل در انتهای  یک طیف نیستن و بر حسب محصول، محتوای پیام و رسانه می تونه مکمل هم باشه و تاثیری متفاوت بر ذهن مشتریان داشته باشه.

آگهی که پر از جاذبه جنسیه، سطح   هیجان بیشتری رو  تا آگهی های طنز بر می انگیزه  و آگهی هایی که در بردانده خصوصیات علمی محصول هستن، سطح  منطق بیشتری رو بر ذهن بر می انگیزن  .

رسانه های چاپی  نسبت به  رسانه های  صوتی و تصویری ، سطح منطق به نسبت بالاتری  تولید می کنن، در حالی که رسانه های صوتی و تصویری  خوشبختی و ترس ، ارائه می کنن و سطح هیجان بیشتری ارائه میدن.

در یک پیام تبلیغاتی که هدفش ایجاد درگیری ذهنی بالاست،هر دو عامل هیجان و منطق باید سطح بالایی داشته باشن .

در موقعیتی که درگیری محصول پایینه، رسانه های  صوتی و تصویری روی شکل گیری نگرش از طریق فرآیند تکرار، تاثیر مستقیم می گذارن. پس با ترکیبِ صحیحِ نوع  رسانه و سناریوی تبلیغ می شه برای محصولاتی که ذاتا درگیری ذهنی پایینی دارن، آگهی هایی با درگیری ذهنی بالا ایجاد کرد.