Go to Home Page Go to Blog

پادکست سروش سیما اپیزود دوم

شماره دوم پادکست سروش سیما ، مسئولیت اجتماعی و نقش آن در وفاداری برند

در این شماره به بررسی یکی از جنبه های بسیار مهم در برند و برندسازی می پردازیم. بعد از گوش دادن به این پادکست و دیدن فایل ویدیویی آن متوجه اهمیت CSR در ستاریو تبلیغات و مراحل انجام برندسازی می شوید.

متن پادکست:

 مسولیت اجتماعی و نقش آن در وفاداری برند

در اولین قسمت  از پادکست های آموزشی سروش سیما به بحث مسولیت اجتماعی شرکت ها و نقش آن در وفاداری برند میپردازیم.

مسئولیت اجتماعی سازمان Corporate Social Responsibility csr موضوع حساسیت برانگیز و رو بـه توجه در سالهاي اخیر بـوده و در قرن ۲۱ عامـل اساسـی بقـاي هـر سـازمانی محسـوب مـیشه . این مقوله از جنگ جهانی دوم کم کم شروع شد و در میان دهه ۶۰ جا پاشو در شرکت های بزرگ مستحکم کرد.

شورای جهانی توسعه پایدار برای کسب و کارها (WBCSD) در مورد اهمیت   csr  بیان داشته، “یک سازمان مدرن و  پیشرو در  جامعه جهانی فعالیت  اقتصادی را ایجاد می کنه تا آینده ای پایدار برای آن کسب و کار، جامعه و محیط زیست ایجاد کنه. CSR  در واقع تعهد کسب و کار به رفتار اخلاقی و کمک به توسعه اقتصادی،  در عین حال بهبود کیفیت زندگی نیروی کار و خانواده های آنها و نیز جامعه محلی و کل بشریت  هستش.

ابعاد مختلفی که فعالیت های  csr   در اکثر شرکت ها سعی میکنه روی آن ها تمرکز داشته باشه شامل  کاهش پیامدهای محیط زیستی ناشی از هر فعالیت اقتصادی،  اصلاح الگوی مصرف انرژی، رفتارهای صحیح شهروندی، برابری جنسیتی در و حقوق کار .. هستند.

سرمایه گذاری بر پروژه های  csr ، ریسک  بسیار کمتری رو برای شرکت ها به همراه  داره ودر طولانی مدت بسیار سودآوره، بازدهی سود آن ها به طور میانگین تا ده سال هستش. شرکت جنرال ميلز در سال ۲۰۱۵ توانسته مصرف انرژی را ۲۰ درصد كاهش بده  و حدود ۶۰۰ هزار دلار برای شركت خود ذخيره کنه.

جالبه بدونید شرکت های بزرگ  بین المللی هر سال گزارشی به نام  CSR Annual Report  منتشر می کنند تا به مخاطبان خود (اعم از سهامداران  و همه ذی نفعان) میزان مفید و یا آسیب زا بودن فعالیت های خود را از لحاظ محیط زیست، اجتماعی و بشر دوستانه بیان کنند.

پروژه های  csr  در بازاریابی و افزایش فروش نقش بالقوه ای ایجاد میکنند. فیلیپ کاتلر در مورد اهمیت  مسولیت اجتماعی شرکت ها در بازاریابی شرکت ها میگه:

در طول دهه ۶۰ بازاریابی از محوریت  محصول به مصرف کننده سوق پیدا کرد،  امروزه ما  بازاریابی  را در واکنش به اطراف  میبینیم، محیط زیست، حقوق بشر و  جریان زندگی ، بازاریابی از مصرفی بودن به بعد اخلاقی و بشر دوستانه حرکت می کند و سودآوری شرکت ها با  پذیرش مسولیت های اجتماعی  در دل خود بدست می آید.

در تحقیق جالبی که درنشریه fast co exist   منتشر شد، بیان شد که در شرایطی که  قیمت، مزایا  و کیفیت برای مشتری مهم نباشه  ۷۱% مردم علاقه به شرکتی دارند که درگیر مسائل اجتماعی هستند.

دواقع مسولیت اجتماعی روشی است که سازمان ها بدون آنکه فروش محصول کنند، اعتبار برند خود را افزایش و تصویر برند خود را در اذهان عمومی مشهورتر و قابل اعتماد تر کنند.

اما csr چطور به افزایش وفاداری به برندها منجر میشه:

وفاداری از مهمترین استراتژی های بازاریابی هستش، مشتری  وفادار به برند زمان کمتری برای جستجو و خرید صرف میکنه و رفتار منجر به خرید او ساده تر وقابل پیش بینی تر هستش. مشتری وفادار به برند همیشه از خرید رضایت داره و  تبلیغات شفاهی مثبتی را برای شرکت ایجاد میکنه. مشتریان وفادار   به  تقویت موانع اساسی برای ورود رقبا به بازار، توانمندتر ساختن سازمان برای پاسخ گفتن به تهدیدات بیرونی و در نهایت کاهش حساسیت مشتریان به فعالیتهای بازاریابی رقبا  کمک می‌کنه. در یک پژوهش نشان داده شد که ۷۸ درصد از مصرف کنندگان تمایل به خرید محصولاتی دارند که به آن علاقه ی  ویژه داشته باشند و حاضرند برای دستیابی به این محصولات بیشتر از قیمت واقعی محصول پرداخت کنند.

بودجه هایی که صرف وفادارسازی مشتری میشه، بسیار اثر بخشه . این مشتریان هزینه های بازاریابی را به شدت کاهش میدهند و کمک به استراتژی های نفوذ و گسترش بازار  میکند .بر اساس آمار سایت HBS  پنج درصد رشد در وفادار سازی مشتری، می‌تواند منجر به افزایش ۲۵ تا ۹۵ درصدی در سودآوری بیزینس بشه

یک پروژه مسولیت اجتماعی  که به خوبی برنامه ریزی و اجرا شده باشه میتونه بر وفاداری برند منجر بشه، از آنجایی که بخش زیادی از  رفتار خرید تحت تاثیر احساسات شکل میگیره، برندی که مسولیت اجتماعی خود را به درستی ایفا کرده  یک رفتار صحیح را  در ذهن  و قلب  مخاطبان خود به یادگار میگذاره و آنان با انجام مجدد آن رفتار شایسته ،  هویت برند را در ذهن خود تکرار می کنند.

اگرمشتری دریافت کنه که برند محبوب او ،به مسائل و مشکلاتی  از قبیل آلودگی هوا، نابرابری در حقوق و هزاران  مساله ای  که هر روز با آن روبروست اهمیت میدهد  و همان ارزشی که مشتری به جامعه میدهد او  نیز به جامعه میدهد و خود را در قبال جامعه مسئول میداند، این موضوع بر رضایت او از شرکت و درنتیجه میزان وفاداری او تأثیر خواهد داشت.

در قسمت های بعدی پادکست های سروش سیما از  پیام ها ونحوه اجرای صحیح پلن های مسولیت های اجتماعی که برندها ایجاد میکنند تا به میزان بیشتری مردم رو درگیر خود کنند، صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

برای شنیدن پادکست می توانید از فایل زیر استفاده کنید. همچنین در ادامه فایل ویدیویی این پادکست که شامل بازدید از کافه داونتیسم می باشد را ملاحظه می کنید که پیشنهاد می کنم به هیچ وجه از دست ندید.

آژانس تبلیغاتی سروش سیما در زمینه طراحی کمپین تبلیغاتی، تبلیغات محیطی، تبلیغات رادیو و تلویزیون (تبلیغات در صدا و سیما) و … می توانید به شما مشاوره های تخصصی دهد. برای دریافت وقت مشاوره رایگان با ما از طریق فرم سمت راست سایت شماره تماس خود را برای ما ارسال کنید و یا با شماره های درج شده در انتهای سایت با ما تماس حاصل بفرمایید.