Go to Home Page Go to Blog

پادکست سروش سیما اپیزود سوم

در سومین قسمت از رادیو سروش سیما می خواهیم به بررسی بیشتر برنامه های مسئولیت اجتماعی بپردازیم و مطالب جدیدی در این رابطه یاد بگیریم. مجموعه پادکست های سروش سیما در رابطه با تبلیغات و برندسازی، کمپین تبلیغاتی و … هر هفته منتشر می شود و می توانید از مطالب تخصصی و آموزشی آن استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره های تخصصی کارشناسان آژانس تبلیغاتی سروش سیما در هر یک از زمینه های برندسازی، تبلیغات، بازاریابی و … می توانید از طریق شماره های پایین سایت با شرکت تماس بگیرید.

مزایا و استراتژی اجرای موفق برنامه های مسئولیت اجتماعی

در پادکست قبلی در مورد مسئولیت اجتماعی و تاثیر اون در بازاریابی و وفاداری برند گفتیم.گفتیم که در واقع مسئولیت اجتماعی روشیه که سازمان ها بدون اونکه فروش محصول کنند، اعتبار برند خودشون رو افزایش میدن و تصویر برند خودشون رو در اذهان عمومی مشهورتر و قابل اعتماد تر می کنن.

در این پادکست می‌خوایم بر مزایای   csr  بر کل سازمان و استراتژی پیاده سازی اون صحبت کنیم

نویسنده ی کتاب  Corporate Social Responsibility An Implementation Guide for Business مزیت های عمده اجرای csr   برای سازمان ها را اینگونه برمی شمارد:

1 پیشبینی رفتار طیف های مختلف جامعه:

وقتی که یک شرکت شروع به برنامه ریزی و مطالعه در مورد پروژه مسئولیت اجتماعی میکنه،  تا مرحله اجرای اون با بخش عظیمی از جامعه ، سلایق و رفتارهای اونا درگیر میشه، و این درگیری و ارتباط زمینه شناخت و آشنایی با جامعه هدف را برای شرکت فراهم میکنه، این شناخت قدرت تشخیص رفتار مخاطبان را به شرکت داده ضریب ریسک آن برای سرمایه گذاری در بازار را کاهش داده امنیت عرضه کالا در بازار را برای آن فراهم می کند.

2 تقویت و مدیریت برند

کسب و کارهایی که سعی می کنند پروژه های مسئولیت اجتماعی را حتی در مقیاس  کوچکی از جامعه  انجام بدهند، با مردم به صورت مستقیم تعامل میکنند، در نتیجه با نقاط ضعف خود آشنا میشن و در جهت رفع نقاط ضعف خود و همچنین افزایش اعتماد مشتری و کسب اعتبار و ثبات شهرت خود در بازار گام بر میدارن.

3 افزایش غرور سازمانی برای کارمندان

اجرای  csr ، برند را با لحن مثبت و  به دور از هرگونه زرق و برق  و  تبلیغ معرفی  میکنه، این شیوه معرفی باعث افتخار کارمندان سازمان میشه و حس غرور آنها را برمی انگیزه، همین امر کافیست تا بازده ای و حس وفاداری کارمندان بیشتر بشه.

4 بهبود نوآوری، رقابت و موقعیت بازار

اجرای فرآیندهای csr، برای شرکت ها را فرصت هایی را فراهم می کند تا خود را در فرآیند رقابت نسبت به برندهای رقیب قدرتمندتر سازد، یک شرکت خودروسازی را تصور کنین که قصد اجرای مسئولیت های اجتماعی در کاهش آلودگی هوا داره، به  همین خاطر خودش رو ملزم به ایجاد نوآوری های بیشتر  میکنه و همین امر موجب تقویت موقعیت رقابتی  اون در بازار میشه.

5 ایجاد و بهبود زنجیره تامین موثر:

شرکت هایی که اقدام به اجرای پروژه های  csr  میکنن،  برند تاثیرگذار تری خواهند داشت،پس روابط خود را در سطح کلان با سایر شرکت ها ی  تامین کننده و عرضه کننده به راحتی گسترش می دهند و موجب بهبود زنجیره تامین خود میشن.

6 افزایش قدرت پاسخ گویی به تغییرات بازار:

برندی که به طور مداوم با مردم در ارتباطه، خیلی زودتر به تغییر سلایق مشتریان و تهدیدات بازار پی میبره، از این رو به وسیله اهرم هایی که در بین مردم ایجاد کرده ، به تغییرات بازار و سلایق مردم سریع تر واکنش نشون میده.

7 تقویت پایگاه اجتماعی

برندهایی که همیشه اجرای پروژه های مسئولیت اجتماعی را درصدر اهداف خود قرار داده اند، در مجامع عمومی و سایر سازمان ها از ارج و قرب بیشتری برخوردارند، اون ها  معمولا با سازمان های دولتی و قضایی رابطه خوبی دارند و تسهیلات و سرمایه های بیشتری را از سازمان های دولتی و نهادهای سرمایه گذار خصوصی دریافت میکنن.

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، مسئولیت اجتماعی  برای شرکت ها از نان شب هم واجب‌تره. شرکت های بزرگ با برنامه‌های عظیم مسئولیت اجتماعی، علاوه بر اینکه همیشه در کنار جامعه هستن، سود خود را با ایجاد ارزش مشترک، افزایش داده‌اند. براساس اعلام نشریه «فورچون»، در سال ۲۰۰۶، در حدود ۱۰ درصد از دارایی‌های تحت مدیریت بنگاه‌ها در ایالات متحده آمریکا، یعنی حدودا ۳/۲ تریلیون دلار از کل ۲۴ تریلیون دلار دارایی شرکت‌های آمریکایی، به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در زمینه‌هایی به کار گرفته شده‌  که هدف‌شان بالا نگه‌داشتن رتبه شرکت‌ها در عرصه‌های مختلف مرتبط با مسئولیت‌پذیری اجتماعی بوده است .

اما برای اینکه پروژه  csr  شرکت موفق آمیز باشد باید درست و هدفمند اجرا  بشه، یک ضرب المثل قدیمی میگه اگه شما نمی دونید کجا میرید، احتمال کمی وجود داره که به مقصد برسید، در مورد پروژه های  CSR  هم این مورد به درستی صدق میکنه، استراتژی  CSR  یک نقشه راه برای پیشبرد CSR  است،استراتژی CSR  اطمینانی به وجود میاره تا یک شرکت بتونه با حفظ برند، بازار و روابط آن را نیز به طور غیر مستقیم تقویت کنه، این مهمه که استراتژی بر مبنای ذی نفعان که همان مردم هستند چیده بشه ، ۶ گامی که برای اجرای   صحیح  csr  لازمه از این قراره:

  • جلب حمایت مدیر عامل، مدیران ارشد و کارکنان سازمان ها
  • مطالعه و تحقیق بر روی سایر پروژه های csr  در شرکت های رقیب
  • ۳٫ ایجاد ماتریسی عملیاتی
  • شناخت محدودیت ها و مرزهای پروژه
  • داشتن گزینه هایی برای گسترش کمپین مسئولیت اجتماعی
  • زمان بندی درست برای اقدام

مولفه های کلیدی برای پیاده سازی موفق برنامه مسئولیت اجتماعی از این قرار است:

  • این پروژه در راستای ارزش های مردم بوده و از نگاه آنها واضح و قابل اجرا باشه
  • رهبران سازمان اون رو جزو اولویت های سازمان بدونن
  • پیام، لحن و احساس آن با ارزش های درون سازمان همگام باشه.

سازمان ها باید به طور جدی روی این عناصر کلیدی تمرکز داشته باشند و یک استراتژی موثر برای آن تعریف کنن.

یکی از موفق ترین کمپین های مسئولیت اجتماعی که منجر به افزایش سهم بازار برای یک برند شد، کمپین مسئولیت اجتماعی شرکت هاگن‌داز بود،  این برند معروف بستنی در آلمان که در سال ۲۰۰۸، با رکود شدید سهم بازار مواجه شد، با اجرای یک کمپین هوشمندانه محیط زیستی به نام هاگن داز عاشق زنبورهای عسل است و نشر مطالب علمی در دانشگاه های بزرگ جهان در مورد کاهش نگران کننده زنبورهای عسل در سراسر جهان، تونست توجه محققین و دانشجویان را به خود جلب کنه، برنامه این کمپین شامل پخش کاتالوگ، آگهی و انتشار مطالبی در مورد جهانی بدون زنبور عسل بود. این برند در کنار آن به معرفی بستنی های خود پرداخت و به ازای هر خرید، یک گل مورد علاقه زنبور عسل کاشت، این کمپین در رسانه ها سر وصدای بسیاری به پا کرد و حامیان مختلفی را از شرکت ها و سازمان های تحقیقاتی جذب کرد و توانست کاهش شدید سهم بازار خود را با ورود خیل عظیم دانشجویان و افراد علاقه مندِ محیط زیست به چرخه مشتریان خود جبران کنه.

کمپین شرکت هاگن‌داز به وضوح نشان داد که پیام هایی که برندها  در برنامه و پروژه های مسئولیت های اجتماعی خود ایجاد می کنن، باید حاوی اعتبار، ارزش های مشترک بین محیط، مردم  و محصولات یا خدمات با کیفیت باشد تا بتواند در دراز مدت علاوه بر افزایش  شهرت برند به افزایش سهم مالی و سودآوری مالی دست بزنن.

با ما در پادکست های بعدی سروش سیما همراه باشید.