Go to Home Page Go to Blog

پادکست سروش سیما اپیزود چهارم

در سلسه پادکست های آژانس سروش سیما پیرامون موضوع مسئولیت اجتماعی، در این قسمت به اهمیت csr در بانک ها، جایگاه و سودآوری اون در صنعت بانک داری و نقدهایی که در مورد آن از سوی کارشناسان مطرح است میپردازیم.

این قسمت چهارمین قسمت از فصل اول رادیو سروش سیما است که تهیه شده و می توانید امروز آن را گوش کنید. همچنین می توانید نسخه ی تصویری این پادکست را ببینید که جذابیت های زیادی هم دارد. همانطور که می دانید مجموعه پادکست های سروش سیما در زمینه موفقیت کمپین تبلیغاتی و اصول برندسازی هر هفته منتشر می شود که می توانید آن را از طریقکانال تلگرام سروش سیما، پیج اینستاگرام، سایت، کانال های آپارات، نماشا و یا شنوتو و تهران پادکست دریافت کنید.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره ی رایگان از کارشناسان ما در آژانس تبلیغاتی سروش سیما با شماره ۷۴۸۶۲-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

گذری بر اهمیت مسئولیت اجتماعی در بانکداری

همونطور که میدونید بانک ها در مقایسه با سایر سازمان ها، رکن اصلی اقتصادی جامعه هستند، آنها نقش نظارت و کنترل جریان سرمایه، وام دهی، تامین مالی پروژه ها و سیاست ها و اقدامات بیمه ای را بر عهده دارند. امروزه لزوم فعالیت های مسئولیت اجتماعی، بانک ها و موسسات مالی را همانند سایر نهادهای فعال در جامعه به خود معطوف نموده. بانک به عنوان تسهیل گر و محرک چرخ های اقتصاد و تجارت، نهادهای مولد ثروت و همچنین به عنوان فراهم آورندگان خدمات مالی برای صنایع و بازارها در سطح خرد و کلان اهمیت فراوانی در ایجاد جریان فکری مسئولیت اجتماعی در جامعه دارند. بدین ترتیب آنها قادرند در نحوه ی عملکرد کسب و کارهای تحت حمایت خود اعمال نفوذ کنند.

در بین صاحب نظران بازاریابی و اموربانکی، مخالفان و موافقان بسیاری برای افزایش سهم سرمایه گذاری بانک ها در مسئولیت اجتماعی وجود دارد.

با توجه به افزایش ارتباط بین بانک ها و سایر بخش های مالی در اقتصاد، بانک ها و بازارهای مالی در معرض نوسانات بازار هستند و با مشکلاتی از قبیل بدهی های پرداخت نشده و مسائل مربوط به ساختار ترازنامه مواجهند و از بحران های کوچک و بزرگ اقتصادی ، سفته بازی ها و فسادهای مالی گسترده، تاثیر بسیار می پذیرند، و در مورد خطرات ناشی از اونها همیشه نگرانند. مخالفان معتقدند که CSR، از نقش موثر اقتصادی بانک ها در جامعه می کاهد، بانک ها رو در سرمایه گذاری بر پروژه های سود آور دچار محدودیت و تعلل می کنه و علاوه بر صرف هزینه های سالانه ی فراوان در زمینه مسئولیت اجتماعی به خصوص در بیرون سازمان، از سود صاحبان سهام در کوتاه مدت کم می کنه، که این مسئله موجب نارضایتی زیادی در میان سهامداران، به ویژه در اقتصادهایی مثل ایران که دوره ی بحران رو سپری می کنن داره. در کل صنعت بانکداری در سراسر جهان اهمیت قابل توجه ای برای مسئولیت اجتماعی قائل نیست. حتی بسیاری از بانک ها برنامه ای برای اجرای اون ندارند و آن را درک نمی کنند. با این حال، بانک هایی وجود دارد که در این زمینه به خوبی کار می کنند.

اما موافقین  فعالیت های  csrدر بانک ها، معتقدند که بانک ها با استفاده از فعالیت های CSR درک عمومی بیشتری از سطح توقع جامعه دریافت می کنند و سود طولانی مدت خود را تضمین می کنند. اونها مسئولیت اجتماعی را یک عنصر مهم برای سلامت بانکداری در بین مشتریان و جامعه می دانند.

از آن سو نیز در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، سازمان های مردم نهاد یا همان NGO ها، به طور جدی، موسسات مالی را مورد نظارت قرار می دهند. الگویی که در کشورهای پیشرفته، از سازمان های مردم نهاد برای تحت تاثیر گذاشتن بانک ها در حال اجراست، بدین صورت است که آنها بخشی از معیارهای خود در انتخاب مشتریان کلان، برای استفاده از تسهیلات مالی را بر عناصر مسئولیت اجتماعی  بنا نهادند.  برای مثال صنایعی رو مورد توجه قرار دهند که استاندارد زیست محیطی را در صنعت خود رعایت میکنند، به قانون کار و برابری جنسیتی اهمیت می دهند و بخشی از آورده مالی خود را برای اختصاص به کمک های بشر دوستانه قرار میدهند. به این ترتیب، بانک ها می توانند بنگاه ها را وادار به پاسخگویی در قبال مسائل و معضلات اجتماعی و زیست محیطی نمایند، که ناشی از کسب و کار آنها ست. در این زمینه، بانک ها تشویق می شوند که آینده مردم رو در همه جوامع، که از طریق برنامه های CSR فعالیت می کنند، بهبود بخشد، که به نوبه خود تجارت آنها  را در آینده حفظ  و تضمین خواهد کرد.

طرح های مسئولیت اجتماعی که اغلب در میان عمده ی بانک ها در سراسر جهان اجرا میشه، شامل موارد زیر است :

  • برنامه های آموزشی مستمر برای بخش های محروم جامعه
  • حمایت از کارآفرینان جوان
  • ارائه بورس تحصیلی و پیشنهادات پژوهشی
  • پشتیبانی از مسائل زیست محیطی مانند بازیافت و مدیریت زباله
  • برنامه های حمایت اجتماعی
  • برنامه های حمایت از سلامت
  • حمایت مالی از هنر و فرهنگ

اجرای طرح های فوق در دراز مدت سودهای فراوانی رو برای بانک ها در پی دارد، طبق مطالعات و تحقیقاتی که در صنعت بانکداری بر پروژه های مسئولیت اجتماعی انجام شده، عمده ترین  تاثیرات و سود مندی های غیرپولی برای سازمان را موارد زیر شمرده اند:

  • تشویق رفتار پایدار مشتریان
  • پشتیبانی از توسعه مدل های بازاریابی برای بخش های مختلف سرمایه گذاری
  • تبیین سودآوری های واقعی برای جامعه به عنوان یک اصل اساسی
  • ایجاد انگیزه و غرور سازمانی برای کارکنان
  • آگاه سازی بانک ها از نقش بالقوه خود در جامعه
  • ایجاد تبلیغات مثبت و افزایش شناسایی نام برند

در ایران بانک های دولتی و خصوصی در سالیان اخیر به ویژه در دهه ۹۰ به اجرای سیستماتیک برنامه های مسئولیت اجتماعی پرداخته اند. این در شرایطی بوده که بانک های ایرانی در بحران های اقتصادی از کمبود نقدینگی شدیدی رنج برده اند، اما با این حال برای پر رنگ سازی نقش معنوی در جامعه به فعالیت های مسئولیت اجتماعی از قبیل ساخت بیمارستان و مدارس در نقاط محروم و حمایت از کارآفرینان جوان  پرداخته اند.