Go to Home Page Go to Blog
داستان اختلاف برادران داسلر

داستان اختلاف برادران داسلر

 در وبلاگ شرکت تبلیغاتی سروش سیما امروز میخواهیم برای شما درباره داستان اختلاف برادران داسلر صحبت کنیم.

داستان اختلاف برادران داسلر

امروزه تقریبا کسی نیست که نام دو برند آدیداس و پوما را نشنیده باشد،این دو برند که به تولید کالاهای ورزشی می پردازند،توسط دو برادر با نام های آدولف داسلر و رودلف داسلر ساخته شده اند.

جالب اینجاست که موفقیت و شهرت ای دو برند حاصل رقابت و نزاعی است که بین این دو برابر وجود داشت.

آدولف و رودلف معتقد بودند که باهم اختلاف نظر دارند.عده ای معتقد بودند که علت این اختلاف و جدایی بر سر عشق یک زن بوده است. اما متخصصان علت دعوای دو برادر را بر سر اختلاف در شیوه طراحی و تولید می دانستند.

اما علت آن هرچه که بود دو برادر را به مدت ۶۰ سال از هم جدا کرده بود و در نهایت حاصل این جدایی،معرفی دو برند مشهور و معتبر به دنیا بود.

آدولف داسلر در سال ۱۹۰۰ میلادی در شهر فرانکونی هرتسوگن آوارخ متولد شد.پدرش کریستوف در یک کارخانه تولید کفش مشغول به کار بود و مادرش پائولین داسلر در یک خشکشویی کار می کرد.آدولف چهارمین فرزند و کوچکترین عضو خانواده بود.

در آن زمان اکثر مردم هرتسوگن آوارخ به کفاشی مشغول بودند.پدر آدولف ترجیح میداد پسرانش به دنبال حرف ی دیگری باشند،به همین دلیل آدولف بعد از پایان دوره دبیرستان به عنوان کارآموز،در یک نانوایی شروع به کار کرد.آدولف علاقه ی شدیدی یه ورزش داشت و در اوقات فراغتش  ورزش می کرد و به مرور در چند رشته ی ورزشی مهارت زیادی کسب کرد.

آدولف متوجه این نکته شده بود که نداشتن کفش اختصاصی برای هر ورزش،یک نقطه ضعف بزرگ برای ورزشکاران محسوب می شود و به این نتیجه رسید که دنیای ورزش نیاز شدیدی به کفش های حرفه ای و اختصاصی در هر حوزه ی ورزشی دارد.

آدولف پس از پایان دوره ی کارآموزی اش در نانوایی در سال ۱۹۲۰ در گوشه‌ای از آشپزخانه مادر شروع به کفاشی کرد و سه سال بعد برادر بزرگترش رودولف که مسیر زندگی‌اش را به سمت نیروی پلیس تغییر داده بود نیز به او پیوست و این دو بعدا یک کارگاه کفاشی را تاسیس کردند. آدولف ، برادر ساکت و متفکری بود که به طراحی کفش می پرداخت، رودلف نیز، در کار فروش مهارت زیادی داشت.

آدولف و رودلف کارگاه کوچکشان را به شرکتی بزرگ تبدیل کردند و نام «کارخانه‌ی کفش ورزشی برادران داسلر (Gebrüder Dassler Sportschuhfabrik) بر آن گذاشتند.این شرکت در یکم ژوئیه ۱۹۲۴ به‌صورت رسمی ثبت شد.

در المپیک تابستانی ۱۹۲۸ آمستردام، فرصتی طلایی برای آدولف و شرکتش بوجود آمد.او و برادرش پس از چهار سال از زمان راه اندازی کارخانه خود توانستند کفش هایشان را به ورزشکارهای المپیک عرضه کنند و در مقیاسی بزرگتر، دیده شوند.

در المپیک ۱۹۳۶ برلین، فرصت بزرگ تری برای آآدولف بود که کفش‌هایش را در کشور خودش به نمایش بگذارد.او توانست جسی اونز را راضی کند تا از کفش هایش استفاده کند و با برنده شدن ۴ مدال طلا توسط جسی کفش های داسلر به جهان معرفی شدند. پس از آن اتفاق فروش کفش های داسلر چندین برابر شد و این موضوع باعث پیشرفت دوبرادر شد.

 داستان اختلاف و در نهایت جدایی کارخانه دو برادر به جنگ جهانی دوم برمی گردد.بعد از بمباران شهر در جنگ جهانی دوم اختلاف آن ها شدت گرفت.آدولف و همسرش به سمت پناهگاه میرفتند ، اما آنجا قبلا توسط رودلف و همسرش اشفال شده بود. آدولف خطاب به هواپیماهای دشمن گفت :بی شرافت های کثیف! باز هم پیداشون شد!! اما رودلف تصور کرده بود که آدولف با او و همسرش مشکل دارد.

چند ماه بعد رودلف به جنگ احضار شد و فکر می کرد،ادولف نقشه کشیده که او را به خط مقدم جبهه بفرستند تا با این روش او را از سر راه کارخانه بردارند. رودلف  به خاطر ترک پست دستگیر شدبا بازداشتش توسط نیروهای آمریکایی در سال ۱۹۴۳، گمان می کرد که آدولف او را لو داده است.سال های بعد رادولف این امر را دلیل جدایی از برادرش و در نتیجه، تاسیس شرکت پوما ذکر کرد.

آن ها بالاخره در سال ۱۹۴۸ از هم جدا شدند. این دو برادر تصمیم گرفتند تا حرفه خود را جداگانه پیش ببرند، از این رو تمام اموالشان را بین یکدیگر تقسیم کردند، آدولف داسلر نام شرکتش را به آدیداس تغییر داد، او این نام را از ترکیب اول نام و نام خانوادگی خود انتخاب کرد ( آدی داسلر )، رولف هم تصمیم گرفت تا نام شرکت خود را رودا بگذارد اما بعدها تصمیم گرفت نام آن را به پوما تغییر دهد،  جالب این بود که کارخانه های این دو برادر در در دو طرف یک رودخانه ساخته شده بود.

با اتمام جنگ و نهایی شدن جدایی دو برادر، دهه‌ای پر از موفقیت و سودآوری برای آدولف آغاز شد.

کتی همسر آدولف که شخصیتی اجتماعی داشت در سال‌های ابتدایی استقلال برند آدیداس نقشی حیاتی ایفا کرد.او علاقه زیادی به آشنایی با فرهنگ‌های متنوع از خود نشان می‌داد و مدیریت روابط عمومی شرکت را بر عهده داشت.

در جام جهانی ۱۹۵۴  شرکت های برادران داسلر فعالیت خود را بیشتر کردند اما در این رقابت آدولف برنده شد ، این موفقیت به این خاطر بود که قبل از شروع جام  اختلافات بین رودلف و مربی تیم ملی وجود داشت و آن ها تصمیم گرفتند اسپانسر قبلی خود یعنی پوما را عوض کنند و همین شد تا با آدیداس قرارداد بستند.

تولیدات آدیداس تا سال ۱۹۵۲ تنها به کفش محدود می شد اما از آن سال کیف ورزشی هم به محصولات آن‌ها افزوده شد. پوشاک، توپ و بسیاری محصولات ورزشی دیگر به‌مرور به خط تولید برند سه خط آدیداس اضافه شدند. در سال ۱۹۵۵ کارخانه‌ی هرتسوگن‌آوراخ توسعه یافت و در سال ۱۹۵۹ نیز کارخانه‌ای تحت مدیریت پسر آدی، هورست، در فرانسه شروع به کار کرد. هورست مانند پدرش علاقه‌ی فراوانی به ورزش داشت و استعداد مناسبی هم در مدیریت کسب‌وکار از خود نشان داد. دوران مدیریت او در فرانسه، با رشد بالایی برای زیرمجموعه‌ی آدیداس همراه بود و سودآوری خوبی هم برای برند آلمانی داشت.

آدیداس در دهه‌ی ۱۹۶۰ با ۵۵۰ کارمند و کارگر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی کفش ورزشی در جهان شناخته می‌شد. تا پایان آن دهه، شرکت صاحب ۱۶ کارخانه بود و روزانه ۲۲ هزار کفش تولید می‌کرد. آدولف  از قرارگیری در مرکز توجه دوری می‌کرد و به‌ندرت مصاحبه انجام می‌داد. بنیان‌گذار آدیداس بیش از همه به طراحی نوآوری‌های جدید، توسعه‌ی ایده‌های جدید و کاربردی کردن آن‌ها می‌اندیشید.

رودلف داسلر در سال ۱۹۷۴ درگذشت و برادر کوچک تر او آدولف داسلر در سال ۱۹۷۸ درگذشت و بعد از او پسرش هورست مدیریت آدیداس را در دست گرفت، در سال ۱۹۸۷ هورست داسلر نیز درگذشت و پس از مدتی سهام شرکت آدیداس از خانواده داسلر به صورت کلی واگذار شد.

با مرگ برادران داسلر، پس از ۶۰ سال خصومت بین این دو شرکت، یک بازی دوستانه فوتبال بین این دو کمپانی برگزار شد.

شرکت برادران داسلر میلیاردها یورو فروش سالانه دارند و ده‌ها هزار نفر کارمند و کارگر در سراسر جهان در کارخانه‌های آنها مشغول به کار هستند. جالب اینکه وجود مرکز کنسرن‌های آدیداس و پوما از شهر هرتسوگن آوراخ شهری مرفه ساخته و باعث شده تا این شهر حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیز درصد بیکاری بسیار نازلی داشته باشد.

شما هم میتوانید همراه شرکت تبلیغاتی سروش سیما باشید در تمام زمینه های تبلیغاتی اعم ازتبلیغات تلویزیونی،دیجیتال مارکتینگ، برندینگ و… میتوانید به سایت آژانس تبلیغاتی سروش سیما و یا با شماره های شرکت در پایین همین صفحه تماس بگیرید.