Go to Home Page Go to Blog

رادیو سروش سیما قسمت دوازدهم

دوازدهمین قسمت از رادیو سروش سیما هم آماده شده و از قسمت پایین صفحه می توانید این رایدو را دریافت کنید. همچنین نسخه ویدیو آن نیز تهیه شده که در شبکه های آپارات و نماشا می توانید آن ها را تماشا کنید. مجموعه پادکست های سروش سیما هر هفته از طریق سایت و شبکه های اجتماعی در دسترس شما قرار می گیرد به مسائل رو تبلیغات و مفاهیم و مقالات این عرصه می پردازد از همین رو گوش دادن به این پادکست کوتاه برای دوست داران و فعالان عرصه تبلیغات حتما توصیه می شود. همچنین برای دریافت مشاوره در خصوص برندسازی، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محیطی، طراحی کمپین تبلیغاتی 360 درجه، تولید و تهیه تیزر، توسعه کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و … با شماره های شرکت تبلیغاتی سروش سیما تماس حاصل فرمایید.

نیچ مارکتینگ در تبلیغات

شنوده های پادکست سروش سیما امروز با یک پادکست آموزشی در خدمت شما هستیم. شاید شما هم اصطلاح نیچ مارکتینگ رو شنیده باشید .بهتره بدونید نیچ مارکتینگ که در ادبیات مارکتینگ ایران نیش مارکتینگ هم گفته میشه بخش کوچکی از مارکتینگه که فعالیت اون بر بخش خاصی از بازار متمرکز شده .این بخش از مارکتینگ برای کسب و کار های کوچکی که می خوان با هزینه کمتری محصولشون رو معرفی کنن و در عین حال با شرکت های بزرگ رقابت کنن فعالیت می کنه.

گاها شرکت های تازه کار صرفا برای ورود به عرصه ی بازاریابی از niche مارکتینگ بهره می جوین .اما گاهی شرکت های بزرگ با درآمد بالا هم به سراغ نیچ مارکتینگ‌ میان.

اگر بخوایم دقیق تر بررسی کنیم، نیچ مارکتینگ به معنی بازاریابی گوشه ایه .یعنی فعالیت های این بازار بر بخش کوچیکی متمرکز شده و در گوشه های دنجی از بازار که از دید رقبا پنهان مانده  یا برای رقبای بزرگ صرفه اقتصادی ندارد فعالیت میکند.

در واقعیت نیچ مارکتینگ وجود نداره بلکه بازاریابانِ اون با توجه به خواسته هایی از مشتریان که توسط مارکتینگ برآورده نشده نیچ رو خلق میکنن.

لازم به ذکره که یک بازار نیچ میتونه در آینده به یک بازار عادی تبدیل بشه.

بازار هدف در نیچ بر پایه نیاز ویژه مشتریان،قیمت و کیفیت محصولات و تقاضای مشتریان تعریف می شه.

در نیچ مارکتینگ لازم نیست برای راه اندازی کسب و کار خود همه ی بازار را در نظر بگیرید بلکه موفقیت شما در هدف قرار دادن بخش کوچکی از بازار است.

رویکرد نیچ مارکتینگ اونه که با کوچیک کردن بازار هدف برند خودش رو شناسانده و محصولش را بفروشه .مشتری ترجیح می ده برای خرید محصول خودش به فروشگاهی مراجعه کنه که فقط همون محصول مورد نظرش رو عرضه میکنه نه فروشگاهی که همه چیز به علاوه محصول مورد نظرش رو می فروشه.

به طور مثال درحال حاضر دیجی کالا یک فروشگاه اینترنتی بزرگ و موفقه که تقریبا همه چیز در اون موجوده و اکثر افراد خرید های اینترنتی خودرو از دیجی کالا انجام میدن. اما برای خرید قطعات موبایل یا لپتاب نمی تونه به خوبی نیاز مشتری رو برآورده کنه و برای خرید این قطعات ، مشتری ترجیح می ده به سراغ فروشگاه های اینترنتی ای بره که صرفا همین قطعات تخصصی رو عرضه میکنن تا علاوه بر رفع نیازش از خدمات دیگری نظیر مشاوره تخصصی هم بهره بگیره. این همو ن کاربرد نیچ مارکتینگه.و میگه :برای شروع کسب و کارتون سراغ همه چیزفروش ها نرین .مشتریان شما به متخصص ها بیشتر اعتماد میکنن.۰

استراتژی نیچ:

۱.بازاریابی دهان به دهان.

در این روش بازاریابان نیچ میکوشن تا درباره محصول بین مخاطبان بحث ایجاد کنن و مشتریان رو با محصول آشنا کنن.

۲.کسب اعتبار.

در این روش نیچ می کوشه تا با استفاده از افراد صاحب نفوذ و تایید و طرفداری اونها محصول رو معرفی کنه.این روش در مارکتینگ امروز بسیار پرطرفداره و در واقع نوعی اینفلوئنسرمارکتینگه که بجای استفاده از افراد معروف از پیشنهاد دهندگان استفاده میکنه.

۳.تایید موازی.

در این روش نیچ محصول شما رو با استفاده از ویدئوی آموزشی،بیلبورد و… در معرض دید مخاطبانتون قرار میده.

انواع نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ موضوعی

نیچ مارکتینگ موضوعی با تکیه به این نیاز ایجاد شده که مشتریان محصول خودش رو از فروشگاهی تهیه کنن که علاوه بردریافت محصولشون از خدمات تخصصی و پشتیبانی هم بهره ببرن ؛ راه اندازی این فروشگاه ها هم سرمایه کمتری می‌خواد، هم حاشیه سود بهتر و ریسک کمتری داره و هم مشتریان خاص و تخصصی خودش رو داره ؛ ضمن این‌که در نیچ مارکتینگ موضوعی، امکان سئو و بهینه‌سازی سایت به شدت افزایش پیدا می‌کنه..

نیچ مارکتینگ جغرافیایی

نیچ مارکتینگ بر اساس منطقه جغرافیایی یکی دیگه از روش‌هاست ؛ مانند خدمات استارتاپی سفارش غذا به صورت آنلاین مثل اسنپ فود. البته یکی از معایب نیچ مارکتینگ جغرافیایی، گسترده بودن  شهرها ی بزرگه؛ اگه بخواین برای ارائه محصول از این نوع بازاریابی استفاده کنید بهتره برای موفقیت  ،نیازهای یک محله  ی خاص رو تامین کنید.

نیچ مارکتینگ محصول

این نوع از نیچ مارکتینگ زمانی کارآمده که شما بخواین محصولی رو در یک بازار پر رقابت ، اما با ویژگی‌های منحصر به فرد ارائه بدین .مثلا طراحی مانتو های دخترانه ی سنتی.

نیچ مارکتینگ بر اساس سن و جنسیت

در این نوع  به سراغ گروه‌هایی برین که سایر رقبا به نیازهای اونها بی توجه هستن؛ سالمندان و کودکان اغلب گزینه مناسبی برای نیچ مارکتینگ هستن و باز در همین بازه، می‌تونید دایره مشتریان رو باز هم تنگ‌تر کنید ؛ مثلا تولید کفش های طبی تابستانی برای زنان باردار.

نیچ مارکتینگ بر اساس قیمت

حتی شرکت‌های بزرگ هم محصولات ارزون قیمت برای افراد با درآمد متوسط  تولید می‌کنن؛ اما بسیاری از مردم به گمانِ برند بودن و گران بودن، به سراغ این محصولات نمی‌رن ؛ بنابراین شما می‌تونید با تولید محصولات ارزون قیمت و یا گرون قیمت، جامعه هدف خود رو داشته باشید.

مشتریان نیچ مارکت

مشتریان نیچ گروه کوچیکی هستن که بر اساس موقعیت جغرافیایی،سن و سال،درآمد و… دسته بندی میشن .برای مثال کسانی که به تازگی خونه خریده ان و دنبال تغییر دکوراسیون و مدرن کردن خو نه خود هستن.

برنامه ریزی برای نیچ مارکتینگ

برای اجرای مناسب یک نیچ مارکتینگ کامل و دقیق باید به نکات زیر توجه کرد.

۱.منحصر بودن محصول

برای اونکه بتونید در نیچ مارکتینگ جایگاهی داشته باشید لازمه محصولاتتون خاص و منحصر به فرد باشه و در مارکت دیگری ارائه نشده باشد.

۲.مقبولیت محصول

خاص بودن محصول کافی نیست .باید تقاضای مشتری رو در نظر بگیرید. اما این نکته رو هم در نظر بگیرید که شما یک بازار گوشه ای دارید و به تقاضای عمومی نیاز ندارید.

۳.توانایی نیچ مارکت

باید این نکته رو در نظر بگیرید که نیچ مارکت شما در حال حاضر چه محصولاتی رو ارائه میکنه و آیا توانایی و ظرفیت رسیدگی به محصول شما رو داره؟

۴.قدرت بازاریابی

قدرت بازاریابی رو نادیده نگیرید.بدون بازاریابی کسب و کار شما مفهومی نداره.

۵.تست محصول در بازار

محصولتون رو هرچند وقت یک بار در بازار تست کنید تا از کارایی استراتژی معرفی اون با خبر بشین.