Go to Home Page Go to Blog
رادیو سروش سیما قسمت هشتم

رادیو سروش سیما قسمت نهم

نهمین قسمت از رادیو سروش سیما هم آماده شده و از قسمت پایین صفحه می توانید این رایدو را دریافت کنید. همچنین نسخه ویدیو آن نیز تهیه شده که در شبکه های آپارات و نماشا می توانید آن ها را تماشا کنید. مجموعه پادکست های سروش سیما هر هفته از طریق سایت و شبکه های اجتماعی در دسترس شما قرار می گیرد به مسائل رو تبلیغات و مفاهیم و مقالات این عرصه می پردازد از همین رو گوش دادن به این پادکست کوتاه برای دوست داران و فعالان عرصه تبلیغات حتما توصیه می شود. همچنین برای دریافت مشاوره در خصوص برندسازی، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محیطی، طراحی کمپین تبلیغاتی 360 درجه، تولید و تهیه تیزر، توسعه کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و … با شماره های شرکت تبلیغاتی سروش سیما تماس حاصل فرمایید.

برندبوک ولزوم تهیه و استفاده از آن

همراهان سروش سیما،در این پادکست ما به برند بوک و لزوم  تهیه اون می پردازیم، و در مورد اینکه برند بوک چیه و چه اجزایی داره و نبود اون چه مشکلاتی برای سازمان به همراه داره صحبت خواهیم کرد:

برند بوک چیه؟

طبق تعریف ارایه شده در مقالات: برندبوک یا کتابچه برند سندی است شامل عناصر برند که استانداردها و خطوط راهنمای کلی یا ( گاید لاین Guidelines)های  مربوط به برند را بیان می کنه.

چرا کتابچه برند مهم است؟

هر شرکت یا سازمانی، برای اطمینان از اینکه پیام برند از طریق تمام فعالیت های بازاریابی و کانالهای ارتباطی اون به صورت یکسان از نظر مفهومی منتشر بشه ، نیازمند برند بوک یا همون کتابچه بِرنده. همچنین برای اطمینان از اینکه تمام محتوای بصریِ فعالیت های برند در ارتباطات و بازاریابی و درهنگام بیان هویت برند، یکپارچه لحاظ بشن نیاز اون وجود داره که در ابتدای خلق یک برند به تمامی جوانب هویت اون به درستی فکر کنید و با همکاری آژانس های متخصص، برندی ماندگار خلق کنید

برخی از مشکلات که در اثر نبود راهنمای برند یا همان برندبوک اتفاق می افته شامل این موارده:

  • اولین اثر ،از دست رفتن یکپارچگی برند برای مخاطب ، تغییر و از بین رفتن تدریجی هویت برند
  • بعد ،اینکه تبلیغات و طراحی مسیر مشخصی را نمی تونه دنبال کنه
  • در نتیجه اون هم طولانی شدن پروسه طراحی تبلیغاته

عناصر برند بوک:

بهتره بدونید برند بوک به    3 بخش اصلی تقسیم می شه:

اولین بخش برند بوک درباره ی خود بِرنده

 اینکه نام برند شما به چه معناس، تداعی کننده چه مفاهیمی برای مخاطبانه و تلفظ صحیح فارسی و لاتین اون چیه.

اهداف، ماموریت و ارزش های سازمان: بسیار مهمه که مخاطبان اعم از مشتریان، همکارانِ فروش و تامین کنندگان  در مورد هویت شما دچار اشتباه نشن، پیام های ارتباطی شما رو درست متوجه بشن تا بتونن اقدام های درست در جهت اهداف بازاریابی شما رو درپیش بگیرن، طراحی برند بوک سبب می شه یکپارچکی در پیام های شما صورت بگیره. بنابرین نیازه در ابتدای برند بوک مختصری از اهداف و ارزش های خودتون بگید

دومین مورد در بحث اصول برندبوک، دستورالعمل های بصری و گرافیکیه

این قسمت مهمترین و مفصل ترین بخش برند بوکه که باید  تا جای ممکن اونرو  وسعت بخشید و به طور موشکافانه، استانداردهای اون رو تعیین کرد و شامل این موارد میشه:

اول ، لوگو و تایپو گرافی: خب تو برند بوک اولین موردی که بحث میشه، طراحی لوگوئه ، تمامی المان های به کاررفته در لوگو و رابطه اونها  با برند توضیح داده می شه، پرداختن به مساله مهندسی لوگو، یکی از اون مواردی هستش که در برند بوک دیده میشه و به وضوح تمامی تناسبات به کار رفته شده در لوگو رو بیان میکنه تا تناسبات لوگو در ری سایز به هم نخوره، رنگ  و فونت به کار رفته در اون و از همه مهمتر محدودیت هایی که اعمال میشه، به عنوان مثال هرگز نباید رنگ نارنجی لوگو در پیش زمینه سبز به کار بره .همینطور در نامه های اداری ،لوگو چه طوری باید در هدایای تبلیغاتی درج بشه ،محدودیت رزولیشن بکار رفته در لوگو، وموارد دیگه.

چرخش های لوگو در صفحه هم از موارد دیگه ایه که در سال های اخیردر برند بوک به اون توجه ویژه میشه   و اسمش لوگو موشنه ، لوگو موشن به چرخش های در تیزرها ی تبلیغاتی و موشن گرافی ها پرداخته و جهت چرخش درست و سمت و سو حرکت اونها رو مشخص میکنه.

موارد ممنوعه در نحوه ی نمایش لوگو حتما به تفصیل باید مورد بحث قرار گیرد، تا خواننده کوچکترین اشتباهی در نمایش پیام های تبلیغاتی نداشته باشه.

دومین مورد فونتها هستن: اینکه چه فونت هایی فارسی و لاتینی باید در تیترها، متون  طولانی  و پیام های تبلیغاتی به  کار بره

سوم دستور زبان و قالب بندیه : که به اختصارات، اعداد، حروف بزرگ، اختصارات، زمانها و عناوین می پردازه

چهارم رنگ : رنگ های اصلی به کار رفته در هویت سازمانی کدومن و کد رنگی اونها در چاپ های CMYK چطوره و چه ارتباطی با ارزش های سازمانی دارند، نسخه های سیاه سفید لوگو باید به چه صورت باشد

پنچم ، ست اوراق اداریه :  نوشته هایی که باید در ست اوراق اداری درج شه با چه فونت و تناسبی باید باشه، جایگیری لوگو و طراحی کامل اون باید به وضوح آمده باشه، این موارد بسیار با اهمیته ، بویژه امروزه که نامه نگاری های آنلاین صورت میگیره، امکان تغییر تناسبات به وضوح در محیط ورد  محتمل است. موارد دیگه از جمله  طراحی پاکت، کارت ویزیت، ساک های اداری و هولوگرام، کارت های شناسایی سازمانی و غیره هم در این بخش بررسی میشه.

ششم،طراحی دیجیتال: هویت شما در بستر سایت ، اپلیکیشن و شبکه های اجتماعی شما باید از لحاظ رنگ و چینش آیکون ها چگونه باشه، در واقع علاوه بر تکیه بر اصول رابط کاربری و تجربه کاری UI ,UXدر فضای مجازی نیازمند حفظ کامل هویت  بصری در سایت وجود داره.

هفتم،طراحی و دکوراسیون اداری: این امر شاید برای بسیاری از برندها، مهم نباشه و نیازی در گنجاندن این مبحث در برندبوک نبینن، اما وقتی صاحب شعب متعدد شدین اونوقت بسیار حائز اهمیته، که چیدمان دکوراسیون و رنگ  ، متناسب با هویت سازمانی شما باشه.

هشتم، مشخصات، نشانه و تبلیغات در فضای باز مانند استند و بیلبورد

از موارد مهمی که در بخش دستور العمل های گرافیکی در برند بوک به اون اشاره می شه، مشخصه های  تبلیغاتی در محیط بازه، مواردی همچون تناسباتِ سایز بیلبوردها، پیش زمینه های رنگی بکار رفته، المان ها و موارد ممنوعه در شعارها نُه ، طراحی کاتالوگ و بروشور:

تناسبی که باید به منظور حفظ هویت سازمانی در کاتالوگ  و بروشورها وجود داشته باشه ، استانداردهای جایگاه تصاویر و تیترها که لزوم رعایت شدن اونها، میتونه به ارتباط موثرتری با مخاطبان در جهت شناسوندن برند بیانجامه.

ده، تابلوهای سر در: جنس و رنگ و ال ای دی های بکار گرفته شده در نورپردازی ها، حفظ تناسب المان های بکاررفته در تابلو

یازدهم .عکاسی:بسیار مهمه که  عکس های گرفته شده از محصول از لحاظ زاویه دید،درست گرفته شوند تا مواردی مانند بسته بندی و نمایش  به درستی و بصورت جذاب به ذهن منتقل بشن

دوازده و آخری از.لباس فرم کارکنان و خودروهای سازمانی تشریفاتی،تا سبک طراحی بر روی هدایای تبلیغاتی

سومین مورد در مورد اصول برندبوک دستورالعمل های ارتباطیه

استفاده از دستورالعمل های ارتباطی در برند بوک سبب می شود، ارتباط کلامی با مخاطب تحت هویت سازمانی و ارتباط موثربدرستی  انجام شود.

زبان : زبان مشتری و بازار هدف شما چگونست و یا به عبارتی زبان برندتون چیه؟ از جمله ،تُن صدایی که در شعارها و پیام های تبلیغاتی و گفتگو با مخاطب استفاده میشه ،چه منطقی / احساسی، صمیمی / دور، جدی / طنز آمیز و غیره  .

شعار برند یا تگ لاین:شعار برند شما چیه، در بردارنده چه مفهومی است، و چگونه تلفظ می شه

در نظر داشته باشید که هر چقدر این برند بوک (کتابچه برند) کاملتر باشه و تمامی جوانب رو بیشتر سنجیده باشه، می توند در ارائه تصویر درست از برند بسیار موفق تر بوده و از لحاظ زمانی، باعث صرف جویی بسیاری بشه. طراحان شما در طول کار همواره ممکنه تغییر کنن و این موضوع نباید روند طراحی ومعرفی و رشد برند شما رو دچار اختلال کنه و مخاطبان برند احساس کنن جایی در میان راه، برند دچار سردرگمی شده.