Go to Home Page Go to Blog

رادیو سروش سیما قسمت یازدهم

یازدهمین قسمت از رادیو سروش سیما هم آماده شده و از قسمت پایین صفحه می توانید این رایدو را دریافت کنید. همچنین نسخه ویدیو آن نیز تهیه شده که در شبکه های آپارات و نماشا می توانید آن ها را تماشا کنید. مجموعه پادکست های سروش سیما هر هفته از طریق سایت و شبکه های اجتماعی در دسترس شما قرار می گیرد به مسائل رو تبلیغات و مفاهیم و مقالات این عرصه می پردازد از همین رو گوش دادن به این پادکست کوتاه برای دوست داران و فعالان عرصه تبلیغات حتما توصیه می شود. همچنین برای دریافت مشاوره در خصوص برندسازی، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محیطی، طراحی کمپین تبلیغاتی 360 درجه، تولید و تهیه تیزر، توسعه کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و … با شماره های شرکت تبلیغاتی سروش سیما تماس حاصل فرمایید.

برند و هویت ملی

اگه در بین رشته های مرتبط با مارکتینگ و فروش و در میان متخصصان برندینگ تحقیقی انجام بدیم متوجه خواهیم شد که همه ی علوم معتقدند که برند ها هویت ملی رو تحت تاثیر قرار می دن. اما بازاریابی این رابطه رو بیشتر بررسی کرده.

ما مفهوم برند رو به عنوان نمادی که با اون هویت مصرف کنندگان رو میسازه معرفی می کنیم. هویت ملی هم به عنوان یک مفهوم در ارتباط با مصرف کنندگان تعریف میشه ؛ بیش از فرهنگ مشترک، هویت ملی بیانگر احساس تعلقه. ما قراره به بررسی دیدگاه های مصرف کنندگان در مورد چگونگی تاثیر برندها بر هویت ملی بپردازیم. یافته‎ها نشون میده که برندها با تاثیر بر احساسات مصرف کننده، بخشی از یک جامعه ملی میشن. داده های این موضوع نشون میده که جنبه های مختلف هویت ملی می تونه در تبلیغات تلویزیون شناسایی بشه.

هویت ملی یک اصطلاحه که در زمان مدرنیته (یعنی از زمان توسعه و مفهوم سازی ملت در قرن های هجدهم و نوزدهم) به دایره واژگان وارد شده و مورد استفاده قرار می گیره. هویت ملی، یک پدیده اجتماعی ساخته شده است که به افراد کمک می کنه تا مکان خود را در جهان درک کنند و معتقده که مشترکاتی وجود داره که اعضای یک ملت رو باهم متحد می کنند. هویت ملی فقط در مورد فرهنگِ مشترک نیست بلکه در مورد احساس تعلق هم بحث می کنه.

مفهوم سازی هویت ملی بر نظریه های روان شناسی و جامعه شناسی، خودشناسی و هویت جمعی – به ویژه نظریه هویت اجتماعی، که توسط تاجفل و ترنر توسعه داده شده استواره. هویت ملی یک شکل از هویت جمعیه که با هدف پیوند افراد در یک جامعه شکل گرفته و به اونا حس عضویت در یک گروه فرهنگی یا قومی رو میده. هویت ملی یک دیدگاه ثابت از ویژگی های ملموس نیست، بلکه یک دیدگاه شخصی از ملت است.

هویت ملی نوعی هویت اجتماعی خاصه که برای حفظ عزت، حس تعلق و امنیت ضروریه. علیرغم این واقعیت که اشاره به ملت ها یا هویت ملی در ادبیات بازاریابی وجود نداره، قابل ذکره که تبلیغات به عنوان نقش اصلی در مفهوم سازی ملت شناخته می شه. با توجه به اینکه برندها معمولا حامیان تبلیغاتی هستن و از طریق تبلیغاته که برندها مورد استفاده قرار می گیرن، خواهیم پرسید، رابطه بین برندها و هویت ملی چیه؟

در پژوهشی که از مصاحبه ها با 20 زن در یک گروه خاص جمعیتی در مارکتینگ نیوزیلند گرفته شده مشخص شد که چگونه هویت ملی تحت تاثیر یک برند قرار می گیره. نتیجه ی این پژوهش این بود که برند های محلی و چند ملیتی که تبلیغ شده اند به عنوان برند هایی که مردم اونهارو مرتبط با هویت ملی خودشون میدونن شناسایی شدند. برند هایی که تبلیغات کمتری دارند و یا فعالیت های بازاریابی اون ها فراموش شده نیز بر هویت ملی موثر بودن. فاکتور مشترک در بین این برندها ، ارائه‌ی داستان هایی بود که مربوط به تبلیغات این برندها بودند و بوسیله مصرف کنندگان بازتاب می شد.

از دیدگاه پژوهشگران، این مطالعه شواهدی از ارتباط بین برند ها و هویت ملی رو نشون میده و به اهمیت نقش صاحبان برند می پردازه که چگونه داستان های برندِ اونها بر مصرف مشتریان و خرید و ارزش برند تاثیر میذاره.

در میان نویسندگان در حوزه مطالعات فرهنگی، علوم سیاسی، روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی مطالبی منتشر یا نوشته میشه با این مضمون: “تبلیغات، بیشتر از محصولات فروخته می شوند؛ تبلیغات، ارزش ها، شیوه های زندگی، عقاید خود و دیگران و ایدئولوژی ها را به فروش می رسانند”

دربررسی ها مشخص شد که برای برندها یک شکاف واضح در ادبیات وجود داره؛ در اصل، رشته های دیگه میدونن که برندها بر هویت ملی تأثیر می ذارن، اما ادبیات به سختی این رابطه رو تشخیص داده یا کمتر اون رو مورد بررسی قرار میده. بنابراین امیواریم که با این پادکست به درک بهتر برندها چگونگی استفاده از اونها توسط مشتریان ومتقابلا ارزش گرفتن از برند ها کمک کنیم.

اقتصاد، برندها رو به عنوان نماد اعتبار، جامعه شناسی برند ها رو به عنوان مکانیسم اعتماد؛ روانشناسی برند هارو به عنوان فریم های اکتشافی؛ و رشته های فرهنگی برند هارو به عنوان سمبل معرفی میکنن و به بررسی تعاریف تاریخی و مفهوم سازی برندها می پردازن و در نتیجه توجه به شکاف های طبقه بندی برند را مورد توجه قرار نمیدهند. تجزیه و تحلیل در ادبیات نشون می ده که اونچه که یک نام تجاری انجام میده، چگونگی استفاده از اون و نقش اون برای مصرف کنندگان و صاحبان مارک ها به طور کامل درک نمی شود. مطمئنا، همانطور که کِلر و دیگران نشون میدن، شکاف های قابل توجهی در درک ما از برند ها و ارتباط مصرف کنندگان با اونها وجود داره. طبق ادبیات، محصولات و خدماتی که در فعالیت های مصرفی مورد استفاده قرار می گیرند از ارتباطات و جوامع اجتماعی حمایت می کنند.

برای ساخت برند ملی موفق باید به این پارامترها توجه ویژه ای داشت

داستان سرایی:

داستان سرایی و روایات زیبا و فاخر از اولین اصول برای خلق برندی ملیه .اگر داستان ملت زیبا و کامل باشه تاثیری شگرف بر سایر ملت ها خواهد گذاشت و بسیار بهتر از سخنرانی ها و بحث ها در اذهان باقی میمونه

برندگذاری مشترک بر برند ملی

هدف از ساخت و بیان برند ملی فروش اون نخواهد بود، بلکه هدف اینه که، بگیم که یک برند ملی چطور برروی سایر ملت ها تاثیر مثبت و اثربخش خواهد داشت.مثلا باشنیدن نام ایتالیا به یاد پیتزا و با شنیدن هند به یاد ادویه خواهیم افتاد. حال با داشتن استراتژی صحیح میشه بر تقویت مشترکات و استفاده از نقاط قوت اون ملت برنامه ریزی نمود.

توجه به شگفتی سازی

باید توجه داشت که در بیان مطالب خود باید به موضوعات شاد و تحسین برانگیر نگاه ویژه کرد. زیرا اساس شکل گیری تصویر جذاب از برند ملی با یک جرقه از یک موضوع هیجان انگیز شکل خواهد گرفت. هرچقدر میزان هیجان بیشتر باشه، به طبع آن کیفیت تصویر از برند ملی نیز قوی تره.