Go to Home Page Go to Blog
پادکست سروش سیما

رادیو سروش سیما قسمت بیست و یکم

بیست و یکمین قسمت از رادیو سروش سیما هم آماده شده و از قسمت پایین صفحه می توانید این  ویدیو را دریافت کنید. همچنین نسخه ویدیو آن نیز تهیه شده که در شبکه های آپارات و نماشا می توانید آن ها را تماشا کنید. مجموعه پادکست های سروش سیما هر هفته از طریق سایت و شبکه های اجتماعی در دسترس شما قرار می گیرد به مسائل رو تبلیغات و مفاهیم و مقالات این عرصه می پردازد از همین رو گوش دادن به این پادکست کوتاه برای دوست داران و فعالان عرصه تبلیغات حتما توصیه می شود. همچنین برای دریافت مشاوره در خصوص برندسازی، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محیطی، طراحی کمپین تبلیغاتی 360 درجه، تولید و تهیه تیزر، توسعه کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و … با شماره های آژانس شرکت تبلیغاتی سروش سیما تماس حاصل فرمایید.

همه ما در زندگی روزمره با کلماتی مثل وفاداری و حمایت و مفهوم اونا در روابطمون سروکار داریم.اما مگه میشه به برند وفادار بود؟اصلا وفاداری به برند ینی چی؟

وفاداری یه واژه مثبته. در فرهنگ لغت آکسفورد،لویالتی به معنی وفادار موندن به یک شخص یا یک چیزه  و کلمه لویال به معنی حمایت ثابت و استوار شخص از نهاد،کسب و کار و یا شخصی دیگره.

تعریف ریچارد اولیور از وفاداری مشتری، تعهدی قوی از سوی مشتری برای خرید مجدد یک محصول یا خدمات برتر در آینده ، حتی با وجود رقیبان دیگره.

در دهه اخیر به طور قابل توجهی میزان توجه به وفاداری به برند افزایش یافته و امروزه موضوع وفاداری به برند به عنوان دستورالعملی برای افزایش درآمد مطرح میشه. تا همین چند سال پیش دغدغه عمده شرکت ها ،یافتن و جذب مشتریان بیشتر بود.در حال حاضر حفظ و راضی نگه داشتن مشتریان ،یکی از مهمترین فعالیتهای کسب و کارهای موفقه.در این راستا مفاهیمی مثل مدیریت بر مبنای رضایت مشتریان  ،مدیریت کیفیت فراگیر  ، روش شش سیگما و … در شرکتها پیاده شده

برند سازی مقوله ای حساسه و به دست آوردن فرصت ایجاد وفاداری در مشتری به راحتی انجام نمیشه.وفاداری رو می شه به دست اورد اما سازمان باید به طور پیوسته روی این مسئله تمرکز و فعالیت کنه،با این حال ایجاد وفاداری برای همه ی مشتریان تقریبا غیرممکنه. امروزه تعداد مشتریان راضی که از شرکتها به دلایلی روی بر می گردانند ،کم نیست.تحقیقا ت مختلف نشون داده که هزیته بدست آوردن یک مشتری جدید ،تقریبا ۷ برابر بیشتر از هزیته حفظ مشتریان فعلیه. به همین خاطر سازمان ها تلاش می کنند تا مشتریان فعلی شون رو حفظ کنن و در اون ها وفاداری ایجاد کنن.

وفاداری به برند یا بی وفایی به اون ، رفتاریه که هر یک از ما ، اون رو به شکلی در رفتار خود و اطرافیانمون تجربه کردیم.تعهد مشتری نتیجه ی اینه که یک سازمان مزایایی رو برای مشتری ایجاد کنه که موجب افزایش خرید مشتریان از اون سازمان بشه و این تعهد زمانی واقعیه که مشتری بدون هیچ تبلیغ و تشویقی خودش برای خرید برانگیخته شه.باید یک رابطه دو سر برد بین سازمان و مشتری برقرار بشه تا هر دو طرف، احساس کنند که برایشان مزایایی وجود دارد و یکدیگر را جذب کنند.دقت داشته باشین که وفاداری به برند،اغلب در مورد یه دسته محصول خاص صادقه و نه یک شرکت.

وفاداری به برند وقتی ایجاد میشه که مشتری احساس کنه برند مورد نظرش علاوه بر داشتن خصوصیات و کیفیت مناسب،قیمت مناسبی داره و با وجود کالا هایی با قیمت کمتر،مشتری همچنان از همون برند خرید کنه.

وفاداری به برند از طریق روش هایی مثل تبلیغات دهان به دهان ، خرید مداوم ، حساسیت به قیمت ، تعهد ، اعتماد به برند ، رضایت مصرف کننده و مواردی از این دست سنجیده میشه.

کارشناسان علم بازاریابی مزایای زیادی رو برای وفاداری برشمردن که برخی از بارزترین اون ها عبارتند از:

۱ – کاهش هزینه های جذب مشتریان جدید

۲ – کاهش حساسیت مشتریان به تغییرات و قیمت ها

۳ – منافع حاصل از ارزش طول عمر مشتری

۴ – عملکرد مثبت از طریق افزایش قدرت پیش بینی

۵ – افزایش موانع برای ورود رقبای جدید

علامت تجاری و نقشی که در وفاداری داره

علامت تجاری ،یک نام ،لغت ،نشانه ،طرح یا نشان تجاریه که برای شناسایی یک محصول یا خدمات یک تولید کننده به کار میره و برای متمایز کردن هر تولید کننده از رقبا استفاده میشه.یک علامت تجاری باید شامل اجزای کاربردی و احساسی باشه که یک رابطه  ، بین مشتری و اون محصول یا خدمت برقرار بشه.

ویژگی های علامت تجاری می تونه مثبت یا منفی باشه و می تونه سطح های مختلفی از اهمیت و ارتباطات رو بین بازارها و  مشتریانی با فرهنگ های مختلف ایجاد کنه.

نام تجاری  هویت و خصوصیات منحصربه‌فردی داره که مجزا از کمپانی و نام کالاست. هرنام تجاری یک اسم خاصه که این اسم می‌تونه برگرفته از نام اجتماع،شهر،گروه و یا یک فرد باشه. حتی نام شما هم می‌تونه یک نام تجاری باشه. در واقع یک نام تجاری باید به اندازه‌ای در ذهن‌ها نقش ببنده که با شنیدن نام اون کالا یا سرویس، سریعاً برای ما تداعی شه. امروزه مدیران شرکت‌ها درک کردن که نام تجاری شرکت اونها یک اسم بی مفهوم نیست بلکه یک دارایی و ثروت اندیشمند برای شرکت به‌شمار می‌ره.

نام تجاری ،وفاداری مشتریان رو افزایش میده. از اوجایی که مشتریان اکثرا نام هایی را انتخاب میکنن که میشناسند استنباط میشه که وفاداری مشتریان ،به شرکتهایی با نام تجاری مورد تأیید بیشتره. نام تجاری قوی ورود به بازار جدید رو ممکن میکنه . سازمان هایی با نام تجاری قوی در ورود به بازار جدید به مراتب موفق ترن.

تفاوت وفاداری و رضایتمندی

بهتره برای اینکه دچار سردرگمی نشین ابتدا هر یک از این دو واژه را تعریف کنیم. همونطور که توضیح دادیم، وفاداری یا Loyalty به معنای پایبند بودن به شخص یا چیزیه و در مقابل رضایت مندی یا Satisfaction به معنای خشنودی، پسندیدگی و میله. پس همون طور که از مفهوم این دو پیداست، بین رضایت مندی و وفاداری تفاوت وجود داره.

فیلیپ کاتلر مشتریان رو از لحاظ وفاداری به برند به چهار دسته تقسیم میکنه.

  • مشتریان وفادار سرسخت (Hardcore Loyals):این دسته از مشتریان همواره در خریدها و تصمیم‌های خودشون، «یک برند مشخص» رو ترجیح می‌دن،که تجربه ی استفاده از اون رو دارن و به اون برند اعتماد کردن.

  • مشتریان وفادار اشتراکی (Split Loyals):این گروه از مشتریان به دو یا سه برند خاص وفادارند،مثلا هنگام خرید تلفن همراه هم برند سامسونگ و هم برند آیفون رو به دیگران معرفی میکنن.

  • مشتریان وفادار با تغییر سلیقه (Shifting Loyals): وفاداری به برند، جزو رفتار ‌های شخصی این دسته از مشتریانه اما ممکنه در هر دوره ای به یک برند وفادار باشند.
  • مشتریان بی‌وفا (Switchers): برای هر خرید و تصمیم خود، مستقل تصمیم می‌گیرن.این مشتریان، ممکن که بر اساس قیمت،‌ یا تنوع‌طلبی یا توصیه‌ی دیگران،‌ به سادگی تصمیمشونو عوض کنن.

چرا وفاداری به برند انقدر با اهمیته؟

سه دلیل اصلی برای پاسخ به این سوال وجود داره

۱-  افزایش فروش: شرکتهای آمریکایی که نیمی از مشتریانشونو در طول پنج سال از دست میدن، سالانه ۱۳۰ درصد ضرر وخسارت از کاهش مشتریانشون  میدن. این آمار نشون دهنده چالش هاییه که شرکتها برای رشد در محیط رقابتی با آن روبه‌رو هستن.رسیدن به رشد سالانه ۱درصد نیازمند افزایش فروش به مشتریان فعلی و جدید به میزان ۱۴درصده.کاهش خسارت مشتریان می‌تونه به‌صورت مهیجی رشد تجاری و وفاداری به برند را بهبود بخشده، که این منجر به فروش ثابت ویا افزایش فروش با افزایش تکرارخرید اون برند میشه.

۲-  توانایی در افزایش قیمت: همان اندازه که وفاداری به برند افزایش پیدا میکنه، حساسیت مشتریان نسبت به تغییرقیمت کمتر میشه.مشتریان ممکنه در برابر قیمت بیشتر برند  برگزیده یا منتخب خود حرفی نزنن. چون ارزشهای بی نظیری در اون برند یا علامت تجاری دیدن که رقبای دیگه اونرو ارائه نمی‌دن.

۳- اهمیت حفظ مشتری: وفاداران به برند ،مایل به جستجوی برند خود هستن و کمتر به رقابت های بازار حساسن. نتیجه این کار هزینه کمتر برای توزیع، رقابت وبازاریابیه. برند سازی مقوله ای حساسه و به دست آوردن فرصت ایجاد وفاداری در مشتری به راحتی انجام نمیشه.