Go to Home Page Go to Blog
پادکست سروش سیما

رادیو سروش سیما قسمت نوزدهم

نوزدهمین قسمت از رادیو سروش سیما هم آماده شده و از قسمت پایین صفحه می توانید این  ویدیو را دریافت کنید. همچنین نسخه ویدیو آن نیز تهیه شده که در شبکه های آپارات و نماشا می توانید آن ها را تماشا کنید. مجموعه پادکست های سروش سیما هر هفته از طریق سایت و شبکه های اجتماعی در دسترس شما قرار می گیرد به مسائل رو تبلیغات و مفاهیم و مقالات این عرصه می پردازد از همین رو گوش دادن به این پادکست کوتاه برای دوست داران و فعالان عرصه تبلیغات حتما توصیه می شود. همچنین برای دریافت مشاوره در خصوص برندسازی، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محیطی، طراحی کمپین تبلیغاتی 360 درجه، تولید و تهیه تیزر، توسعه کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و … با شماره های آژانس شرکت تبلیغاتی سروش سیما تماس حاصل فرمایید.

تبلیغات 4p و آمیخته بازاریابی

اغلب کسب و کار ها بازاریابی رو به معنی تبلیغات برای جذب مشتری می دونن،اما درواقع بازاریابی مفهومیه که تمام ابعاد یک کسب و کارو در برمی گیره.در این پادکست قصد داریم شما رو با مفهوم آمیخته بازاریابی آشنا کنیم.آمیخته بازاریابی به شما کمک می کنه تا کسب و کار خودتونو بهتر بشناسین و مدیریت کنین تا در نهایت شما رو به هدفتون،یعنی فروش و سود بیشتر برسونه.اما برخلاف تعریف،آمیخته بازاریابی اصلا چیز عجیب و پیچیده ای نیست و همه ی کسب و کارها با اون سر و کار دارن،بدون اینکه اصلا مفهوم اون رو بدونن.مثلا یکی از مسائل مهمی ک تقریبا همه ی کسب و کار ها باید در مورد اون تصمیم بگیرن مسئله ی قیمت گذاریه که جزئی از آمیخته بازاریابی محسوب میشه.

همچنین در این مقاله به بررسی اجزای اصلی این شیوه بازاریابی  یعنی مدل فور پی و تحولات اون یعنی توسعه به مدل های سِون پی و 8 پی و…می پردازیم تا بتونین به کمک این شیوه بازاریابی با یک استراتژی دقیق ، کسب و کارتونو رونق بدین.

مفهوم آمیخته بازاریابی رو جِروم مک کارتی برای اولین بار در سال 1960 مطرح کرد.او آمیخته بازاریابی را متشکل از چهار جزء محصول،قیمت،مکان و توسعه می دونست.امروزه با گذشت 60 سال،این چهار p برای انعکاس حقایق مدرن دنیای کسب و کار به روز شدن.

برای تولید و عرضه ی یک محصول لازمه تا محصولی رو تولید کنین که مردم به اون نیاز دارن و سپس اون رو در مکان هایی توزیع کنید که دسترسی به اون برای مشتریان ساده باشه و همچنین قیمت محصول رو منطبق بر ارزش ها در نظر بگیرید.با این حال تولید محصولی که مشتریان میخوان ، شناسایی مکان هایی که از اون جا خرید می کننن و قیمت گذاری مناسب که نشون دهنده ی ارزش محصول باشه و گردآوری همه این ها در یک زمان مناسب کار ساده ای نیست.زیرا بی دقتی در هر قسمت  فاجعه آمیزه و ضرر های بزرگی به کسب و کار شما میزنه.فرض کنید با عرضه ی یک محصول گران قیمت در بازاری که محصول مشابه با قیمت کمتر وجود داره یا عرضه یک محصول در زمان نامناسب که خریداری نداره چه عواقبی برای کسب و کار شما به دنبال داره.

آمیخته بازاریابی به شما کمک می کنه تا هنگامی که تصمیم به شروع کسب و کارتان می کنید از انجام این اشتباهات جلوگیری کنید.

بازاریابی 4 پی و آمیخته بازاریابی به عنوان مترادف استفاده میشن اما لزوما یکسان نیستند.

بازاریابی 4 سی هم به تازگی به این تعاریف اضافه شده ،زیرا بازاریابی 4 پی تنها دیدگاه فروشنگان را در نظر می گیره،درحالی که دیدگاه مشتریان نیز در مورد آنچه به آن ها عرضه میشه متفاوته و می تونه در پیدا کردن راه حل های خوب موثر باشه.

بنابراین بهتره که این رویکرد رو با خواست و نظر مشتریان نیز در نظر بگیریم. 4 پی و 4 سی به مانند دو طرف یک سکه هستند که یکی  دیدگاه مشتری و دیگری دیدگاه خریدار رو بررسی می‌کنه. به عنوان یک بازاریاب شما نیاز دارید تا تمام نظرات رو به منظور به حداکثر رساندن احتمال موفقیت در نظر بگیرید.

 

همونطور که اشاره شد ادموند مک کارتی (Edmund Jerome McCarthy) مفهوم «آمیخته بازاریابی» رو مطرح کرد، و ساختاری رو برای اون در نظر گرفت که به نظرش دربرگیرندۀ تمام بخش‌های بازاریابی یک کسب و کار بود: محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان توزیع (Place) و ترویج (Promotion) .

با توجه به شروع تمام این کلمات با حرف P، این ساختار فورP نامیده می‌شه.

البته مدلی هم وجود داره که مرتبط با فرایند شرکت های خدماتیه. فرایند، نیروی انسانی و محیط فیزیکی دربرگیرنده ی این فرایند هست و three pنامیده میشه

بیست سال بعد از آقای مک کارتی، و تعدادی از نظریه‌پردازان بازاریابی به این نتیجه رسیدند که مدل چهار پی خیلی کامل نیست و پاسخ نیازهای برخی کسب‌وکارها (به خصوص شرکت‌های خدمات‌محور) را نمی‌ده. بنابراین سه بخش دیگر هم به مدل 4پی اضافه شد: نیروی انسانی (People)، شواهد عینی (Physical Evidence) و فرایند (Process). با اضافه شدن این بخش‌ها، نواقص مدل قبلی تا حدی برطرف شد و (به لطف تعهد این بازاریاب‌های عزیز به حرف P) ساختار فور p به سِوِن p تغییر شکل داد.

البته زمان زیادی نگذشت که مدل‌های دیگری از آمیخته بازاریابی با 8P، 11P، 13P و 15P هم مطرح شدند.

آمیخته بازاریابی چهار پی یعنی: محصولی مناسب  در مکان و زمان مناسب، با یک قیمت مناسب به دست مشتری برسد..

در نگاه اول این کار بسیار ساده است ، اما این فقط ظاهر قضیه است. در اصل ما باید بدونیم که چگونه همه ی این P ها را به شکل یکپارچه مدیریت کنیم، چون هر وقت یکی از اون ‌ها درست عمل نکنه، بخش‌های دیگر هم دچار مشکل میشن و چه بسا کسب و کارمون به خطر بیفته. برای درک بهتر این موضوع بیایید هر چهار P به‌طور جداگانه بررسی کنیم و بعد به یک جمع‌بندی کلی برسیم.

 

 P اول: product

منظور از محصول، کالا یا خدماتیه که به مشتری عرضه می‌کنیم. محصول لزوماً یک چیز قابل لمس و فیزیکی نیست. مثلاً، نه تنها خودرویی که از کارخانه‌ها می‌خریم یک محصول است، بلکه خدماتی مثل کوتاه کردن مو که آرایشگاه‌ها ارائه می‌کنند، یا پهنای باند اینترنتی که از اپراتورها می‌خریم هم در این مدل یک محصول محسوب میشن. چیزی که مهمه اینه که محصولات چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

P  دوم : price

قیمت، همان هزینه‌ای است که مشتری پرداخت می‌کنه تا از محصول (کالا یا خدمات) ما استفاده کنه.

خیلی از مردم فکر می‌کنن که اگه هزینه‌هایی که صرف تولید محصول شده حساب کنیم، و درصد سود مورد نظرمون رو به اون اضافه کنیم،قیمت محصول بدست میاد.

P سوم: place

بعد این‌که جوانب مختلف محصول را بررسی کردیم و برای آن قیمت تعیین کردیم، وقت اینه که به فکر توزیع محصول در محل‌های مناسب باشیم. این‌که چه کانالی برای عرضۀ محصول (کالا یا خدمات) شما بهتره، به نوع کسب‌وکار و بازار هدف شما بستگی داره.

P چهارم : پروموشن

فرض رو بر این میذاریم که شما سه مرحلۀ قبلی رو با موفقیت پشت سر گذاشتید.در این مرحله  باید دربارۀ محصولتون صحبت و آن را تبلیغ کنید .

مدل 7پی علاوه‌ بر 4 بخشی که در مدل آمیخته بازاریابی 4پی  داشتیم،سه بخش دیگر هم دارد که عبارتنداز: نیروی انسانی، فرایند و شواهد فیزیکی.

p  پنجم: people

نیروی انسانی، شامل تمام کسانیه که در فعالیت‌های مختلف کسب‌وکار شما به‌  صورت مستقیم یا غیر مستقیم، شرکت داشتن. این نیروی انسانیه که کسب‌وکار شما را شکل می‌ده. پس از تاثیر اون‌ها و تصویری که از شما در ذهن مخاطبان می‌سازن، نباید غافل شین.

p ششم: procss

فرایند مسیریه که محصولات (کالا یا خدمات) تا رسیدن به دست مشتری طی می‌کنن. به بیان دیگر، فرآیند همون مسیریه که ما اون رو به عنوان سفر مشتری ‌میشناسیم، و هر چقد این سفر راحتتر باشه، تجربه کاربری بهتری برای کاربر ایجاد میشه.

:p هفتم: Physical Evidence

ساختمان شرکت، دکوراسیون شرکت، ظاهر پرسنل، ظاهر وب‌سایت، فونت‌هایی که در سایت استفاده می‌کنیم، و در کل محیطی که در آن فعالیت می‌کنیم، همگی به‌نوعی شواهد فیزیکی برند ما را تشکیل می‌دن.

تا اینجا با آمیزۀ 7 پی بازاریابی آشنا شدیم، و هر کدام را به‌طور جداگانه بررسی کردیم. اما همانطور که در اول بحث هم گفتم، داستان‌های P دار ما در این‌جا تموم نمی‌شن. کارشناسان مختلف P های دیگری را هم به مدل آمیخته بازاریابی اضافه کردن و از اون مدل‌هایی مثل 8p، 11p، 13p، 15p و … ساختن. اما اکثر این Pهای جدید، زیرمجموعه‌ای از همان Pهای قبلین.

با شناخت درست آمیخته بازاریابی:

شما نگاهی جامع‌ و یکپارچه به بازاریابی شرکت خود خواهید داشت و بخش‌های مختلف بازاریابی شما هماهنگی بیشتری پیدا خواهند کرد. همچنین مطمئن خواهید بود که تمام جوانب بازاریابی کارِتون رو در نظر گرفتین وامکان طراحی یک استراتژی بازاریابی کامل رو پیدا خواهید کرد.