Go to Home Page Go to Blog
پادکست سروش سیما

رادیو سروش سیما قسمت شانزدهم

شانزدهمین قسمت از رادیو سروش سیما هم آماده شده و از قسمت پایین صفحه می توانید این  ویدیو را دریافت کنید. همچنین نسخه ویدیو آن نیز تهیه شده که در شبکه های آپارات و نماشا می توانید آن ها را تماشا کنید. مجموعه پادکست های سروش سیما هر هفته از طریق سایت و شبکه های اجتماعی در دسترس شما قرار می گیرد به مسائل رو تبلیغات و مفاهیم و مقالات این عرصه می پردازد از همین رو گوش دادن به این پادکست کوتاه برای دوست داران و فعالان عرصه تبلیغات حتما توصیه می شود. همچنین برای دریافت مشاوره در خصوص برندسازی، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محیطی، طراحی کمپین تبلیغاتی 360 درجه، تولید و تهیه تیزر، توسعه کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و … با شماره های آژانس شرکت تبلیغاتی سروش سیما تماس حاصل فرمایید.

اصول طراحی بیلبورد

بیلبورد از دو کلمه Billing و Board گرفته شده است ، که به معنای پول در آوردن از طریق برد هاست .در حقیقت این همان چیزی است که به آن تبلیغات گفته می شود.در واقع بیلبورد ها به تبلیغات محیطی معروف اند.

بیلبورد ها تابلوهای تبلیغاتی بزرگی هستند که هرروز در خیابان ها و اتوبان ها از کنارشان عبور می کنید.چیزی که توجه عابران و رانندگان را جلب می کند،بزرگی بیش از حد بیلبورد ها نیست.علت اصلی تاثیرگذاری بیلبوردها محتوای پیام تبلیغاتی آن ها و شیوه طراحی است که در آن وجود دارد.

با توجه به قیمت بالای تبلیغات روی بیلبوردها در مقایسه با سایر روش های بازاریابی و تبلیغاتی؛توجه به طرح و ایده روی بیلبورد ها اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

امروزه مشتریان شما همانند سال های گذشته به بیلبورد و تبلیغات شهری نگاه نمی کنند و بیشتر به گوشی و تبلت و سیستم های بازی شان علاقه مند هستند .به همین خاطر چشم هایشان بیشتر به سمت پایین خیره می شود و به سمت بالا همچون بیلبورد ها کمتر توجه می کنند.

با این حال تبلیغات روی بیلبورد ها بهترین راه انتقال پیام به مردم محله یا یک مسیر مشخص است ، پس تبلیغات روی بیلبورد نباید نادیده گرفته شوند .اما هرکاری اصولی دارد و انتخاب و طراحی بیلبورد هم از این موضوع مستثنا نیست.

در اکثر شرکت ها وقتی صحبت از تبلیغات برای یک محصول می شود،اولین گزینه ای که بعد از تبلیغات تلویزیونی و رادیویی به ذهن خطور می کند،طراحی بیلبورد تبلیغاتی است.

مطمئنا استفاده از بیلبورد ها برای معرفی محصولات و خدمات گزینه ی بسیار خوبی است،مخصوصا در ساعات اوج ترافیک خیابان ها و اتوبان ها که رانندگان جز توجه به بیلبورد ها کار دیگری از دستشان ساخته نیست.

در این شیوه تبلیغات آنچه اهمیت زیادی پیدا می کند این است  که شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی به دنبال فروش و اجاره بیلبورد هایشان هستند و هدف اصلی آن ها کسب درآمد است نه مشاوره و کمک به شما.طراحی محتوای بیلبورد کاری است که شما باید  دقت بسیاری به آن داشته باشید تا پیامتان را به مخاطب برسانید.

ما به عنوان بیننده می توانیم دیدگاه های مختلفی نسبت به هرآگهی نما داشته باشیم اما این واقعیت را نمی توان انکار کرد که بیلبورد ها نماد جریان دائمی زندگی هستند.

درسه دهه آخر قرن نوزدهم میلادی بر اثر تحولات مصور سازی،پیوند نزدیکی بین نقاشی و چاپ برقرار شد همچنین نیاز های اجتماعی و فرهنگی ایجاب می کرد تا بیلبورد ها در سطح جامعه بوجود آیند.درواقع بیلبورد ها به دنبال رفع نیاز های جامعه برای تبادل اطلاعات در سطح جامعه به وجود آمده اند.مثلا در فاصله جنگ جهانی اول و دوم نقش بیلبورد ها در تبلیغات جنگ بسیار پررنگ بود و ابزاری قدرتمند برای تبلیغات به شمار می رفتند‌.

برای درست کردن یک بیلبورد از نظر گرافیکی باید به چند نکته توجه داشت

سرعت انتقال پیام

کیفیت انتقال پیام

توجه به فرهنگ و هویت ملی

با ظهور دنیای اینترنت انتظار می رفت که نقش بیلبورد ها کمرنگ تر شود اما امروزه نه تنها فعالیت بیلبورد ها بیشتر شده بلکه رنگ و بوی تازه ای هم به خود گرفته است.بیلبورد های تبلیغاتی خلاقانه به outdoor media معروفند و به عنوان ابزار رسانه ای در محیط بیرون شناخه می شوند.امروزه با افزایش رقابت بین برند های مختلف از بیلبورد ها برای افزایش آگاهی از برندها و یا همان brand awarness استفاده می شود.

مزایای استفاده از بیلبورد های خلاقانه:

به راحتی دیده شدن

در دسترس بودن

امکان انجام تبلیغات با کیفیت گرافیکی بالا

تناسب سایز بیلبورد با هزینه

سرعت بالای بازدهی

نکات اصلی در طراحی بیلبورد:

۱.قبل از شروع محصول را بشناسید.

باید همه چیز را در مورد محصولی که می خواهید تبلیغ کنید بدانید و مشتریان و پیام مورد نظر شرکت را تعیین کنید.بهتر است که محل نصب بیلبورد را خودتان انتخاب کنیداما اگر محل نصب آن از قبل تعیین شده است باید درجریان محل دقیق آن قرار بگیرید.

۲.انشا نویسی ممنوع!

هرچه تعداد کلماتی که برای معرفی محصول و انتقال پیام تبلیغاتی تان استفاده می کنید کمتر باشد،شانس تاثیر گزاری آن بیشتر است.باید به مکانی که بیلبورد شما در آن نصب شده است دقت کنید و سرعت حرکت خودرو ها را درنظر بگیرید.متخصصین تبلیغات برای هر بیلبورد ۶ ثانیه را در نظر میگیرند.پس سعی کنید از کلمات کمتری استفاده کنید و بیشتر از تصاویر استفاده کنید تا در این زمان کوتاه پیامتان به سرعت منتقل شود.

۳.استفاده از طرح و رنگ تاثیرگذار در طراحی بیلبورد.

باید بتوانید با استفاده از رنگ ها و المان ها توجه مخاطب را جلب کنید.استفاده از طرح های جالب توجه یکی از شگرد های موفقیت در طراحی بیلبورد است اما در عین حال توجه کنید که بیلبورد یک تابلوی نقاشی یا یک اثر هنری نیست.پس زیاده روی نکنید.

۴.همه ی فضا را پر نکنید!

هرگز آدرس سایت و یا شماره تماس و …را در بیلبورد ها قرار ندهید.توجه داشته باشید که عابران مشغله های خودشان را دارند و به آدرس و تلفنی که در بیلبورد قرار داده شده باشد توجهی نمی کنند.پس بیهوده حجم محتوای تبلیغتان را بالا نبرید،باور کنید مقداری فضای خالی هم بد نیست.

۵.هوشمند و خلاق باشید.

محتوای تبلیغاتی شما نباید کسل کننده باشد.در طراحی پیام تبلیغاتی متناسب با پرسونای مخاطب عمل کنید.

۶.تعداد بیلبورد ها را بیشتر کنید!

با اینکه بیلبورد ها ارزان نیستند اما تاثیر زیادی بر روی کسب و کار شما می گذارند.باید بیش از یک بیلبورد اجاره کنید. هر بیلبورد نرخی به نام GRP دارد که بر اساس ترافیک و موقعیت و اندازه و… تعیین می شود. GRP عددی بین ۱ تا ۱۰۰ است که اگر GRP برای یک بیلبورد عدد ۵۰ باشد به این معنی است که ۵۰ درصد از جمعیت ناحیه موردنظر یکی از بیلبورد های شما را در یک روز دیده اند.

۷.تست طرح نهایی

بعد از رعایت کردن این نکات باید به این سوالات پاسخ بدین

آیا تبلیغ شما دیده خواهد شد؟آیا عابران آن را میخوانند؟

آیا مردم می توانند مفهوم و پیام تبلیغ شما را درک کنند؟

قبل از ارائه نهایی طرح و اجرای آن، بیلبورد خود را به اندازه یک کارت ویزیت چاپ کنید و به چند نفر نشان بدهید و نظر آنها را بپرسید.مهم ترین چیز برداشتی است که بعد از ۷ الی ۱۰ ثانیه به شما می گویند. آیا تمامی مواردی که در ان چاپ شده است همانند زمانی که روی مانیتور نمایش داده می شد قابل درک است؟؟