Go to Home Page Go to Blog
پادکست سروش سیما

رادیو سروش سیما قسمت هفدهم

هفدهمین قسمت از رادیو سروش سیما هم آماده شده و از قسمت پایین صفحه می توانید این  ویدیو را دریافت کنید. همچنین نسخه ویدیو آن نیز تهیه شده که در شبکه های آپارات و نماشا می توانید آن ها را تماشا کنید. مجموعه پادکست های سروش سیما هر هفته از طریق سایت و شبکه های اجتماعی در دسترس شما قرار می گیرد به مسائل رو تبلیغات و مفاهیم و مقالات این عرصه می پردازد از همین رو گوش دادن به این پادکست کوتاه برای دوست داران و فعالان عرصه تبلیغات حتما توصیه می شود. همچنین برای دریافت مشاوره در خصوص برندسازی، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات محیطی، طراحی کمپین تبلیغاتی 360 درجه، تولید و تهیه تیزر، توسعه کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و … با شماره های آژانس شرکت تبلیغاتی سروش سیما تماس حاصل فرمایید.

مس مارکت چیست؟ آیا می‌تونیم برای توسعه کسب و کارمون از این شیوه بازاریابی استفاده کنیم؟

mass در زبان انگلیسی به معنی توده یا جَمعه؛  شاید بتونیم mass market رو به عنوان بازار توده‌ای یا بازار انبوه معرفی کنیم؛ بنابراین به نظر می‌رسه تعریف mass marketing به این شکل درست باشه.«شیوه ای از بازاریابی که به رفع نیازهای جمعیت گسترده ای از مردم، بدون توجه و تمرکز بر ویژگی‌های متمایزکننده ی اون‌ها، تمرکز داره».

 بازار انبوه، به بازار گسترده ای از مشتریان تمایز نیافته اشاره می کنه که پیش زمینه های متنوعی داشته باشن. محصولات یا خدماتی که هر عضوی از جامعه طلب میکنه در مفاهیم بازاریابی انبوه جای داره. تقریبا برای هر کسی قابل استفاده است و از این رو به بازاریابی برای آن ها، بازاریابی انبوه گفته میشه.

بازاریابی انبوه یک استراتژی تبلیغاتیه که در اون یک شرکت تصمیم به نادیده گرفتن تفاوت های بخش های مختلف بازار کرده و محصولات و خدمات خود را بدون توجه به این تفاوت ها ارائه می کنه.

در گذشته تولید و عرضه محصولات توسط کارخانه‌ها و شرکت‌های محلی انجام می‌شد؛ و به دلیل نبود رقیب، مردم هم به استفاده از همان محصولات اکتفا می‌کردن؛ اما زمانی که پای تبلیغات تلویزیونی به زندگی مردم باز شد؛ صاحبان کسب و کار متوجه شدند که می‌توانند مشتریان بیشتری را جذب کنند؛ و به این ترتیب اولین جرقه‌ها برای ایجاد mass marketing زده شد؛ اما مس مارکتینگ یا بازاریابی انبوه، دقیقا برای چه نوع کسب و  کارهایی مناسبه؟ کسب و کارهایی که محصولات عمومی تولید می‌کنند و البته به دنبال برندینگ هستند؛ آیا باید نیازهای بخش خاصی از جامعه رو در نظر بگیرد؟ بازاریابی انبوه  در واقع نقطه مقابل بازاریابی گوشه‌ای یا niche marketing است؛ و بر خلاف بازاریابی گوشه‌ای که به رفع نیازهای یک گروه خاص تمرکز داره؛ سراغ بخش وسیعی از بازار میره و نیازهای انبوه مردم را هدف قرار میده.

مثال های بازاریابی انبوه

.در گذشته ی نه چندان دور برند هایی مثل کوکا کولا و مک دونالدز از بزرگترین استفاده کننده های این شیوه ی بازاریابی بودن.اونها معتقد بودن که محصول نوشابه ی کولا و برگر مک انقدر خوب و کامله که نیازی نیست که برای اون هیچ گونه تمایزی در بازاریابی و فروش قائل شد.اما امروزه بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدن که این شیوه امروزه جواب نمیده .درتایید این نکته هم میتونیم به رفتار فروش کوکاکولا برای جذب مخاطبان بیشتر با معرفی محصول جدید فانتا و همچنین معرفی غذاهای دریایی در کشور های شرق آسیا و چین برای برند مک دونالدز بعنوان مثال هایی برای تغییر این شیوه ی بازاریابی اشاره کرد.

ویژگی بازاریابی انبوه

  • این روش بازاریابی گروه عظیمی از افراد را مخاطب قرار میده و بازار را به بخش های مختلف تقسیم نمی کنه..
  • تبلیغات بازاریابی انبوه اغلب با استفاده رسانه های جمعی مثل رادیو و تلویزیون انجام میشه، اما در آن از پیام های به خصوص و ویژه ای  استفاده نمیشه. به عبارتی پیام های تبلیغاتی در این نوع بازاریابی برای عموم مخاطبان  ساخته میشه .دقیقا نقطه ی مقابل نیچ مارکتینگ که مثلا در تبلیغ نوعی کتاب، می‌بینیم که در همون ابتدا گروه خاصی از مردم، مثلا کلاس اولی‌ها مخاطب قرارداده می‌شن.
  • روش بازاریابی انبوه اغلب برای برندینگ ، یادآوری نام تجاری و یا معرفی محصولات و خدمات جدید مورد استفاده قرار می گیره. چراکه پیام در این بازاریابی مشخصه و با تکرار یک پیام ثابت بدون تکیه بر یک ویژگی خاص، به راحتی تصویر برند در ذهن مخاطب حک می‌شه.

مزایای مس مارکتینگ mass marketing

مهم‌ترین مزیت مس مارکتینگ، توزیع محصول در ابعاد بسیار گسترده است؛ شما از طریق رسانه‌های جمعی پیامتان را به گوش میلیون‌ها مخاطب می‌رسانید؛ و با صرف هزینه‌ای به مراتب کمتر از سایر روش‌ها مثل بازاریابی تلفنی می‌تونین مخاطبان را تبدیل به مشتریان اصلی محصولتان کنید. پیام تبلیغاتی از طریق رسانه های جمعی در کسری از ثانیه، به گوش میلیون ها نفر می رسه و فعالیت در چنین ابعاد تجاری توزیع انبوه را ارزان تر از توزیع توسط دلالان محلی می کنه.

مزیت اصلی بازاریابی انبوه این است که در این روش بزرگترین بازار بالقوه با کمترین هزینه شکل می گیرد که منجر به قیمت های پایین تر یا بحاشیه های سود بالاتر می شود. با این حال، منتقدین معتقدند که به دلیل افزایش بازاریابی گوشه ای، انجام بازاریابی انبوه سخت تر شده . افزایش رسانه های تبلیغاتی باعث سختی روزافزون دستیابی به مخاطبان انبوه شده . برخی ادعا می کنند که بازاریابی انبوه رو به نابودی است. تعجبی ندارد که اکثر شرکت ها رو به بازاریابی گوشه ای می آورند.

چرا استفاده از بازاریابی انبوه کاهش یافته است؟

  1. افزایش رقابت : با افزایش تعداد کسب و کار ها رقابت بین شرکت های تولیدکننده بیشتر شده و این شرکت ها در تلاشند که به جای بازاریابی انبوه ، از بازاریابی گوشه ای یا نیچ مارکتینگ استفاده کنند. چرا که انتخاب بخش کوچکی از بازار هدف باعث کم شدن رقبا در حوزه ای خاص شده و شما می توانید تمرکز خود را بر این بخش قرار دهید.
  2. سودآوری بیشتر در بازاریابی گوشه ای : استفاده از بازاریابی گوشه ای به دلیل تمرکز بیشتر و کوچک تر بودن بازار هدف ، سود بیشتری به شما میده. اگر شما از بازاریابی انبوه استفاده می کنید، اما رقیب شما بازاریابی گوشه ای را انتخاب کرده است، شاید به نظر برسد که کسب و کار او بازار هدف کوچک تری دارد اما قطعا در نهایت سود بیشتری کسب خواهد کرد.
  3. آسان تر شدن تحقیقات بازار : تحقیقات بازار یکی از مهم ترین مراحل موفقیت در کسب و کاره. اگه بازار هدف کوچک باشه، انجام این کار ساده تره و در صورتی که از روش بازاریابی انبوه استفاده کنید تحقیقات بازار برای یک بازار هدف بزرگ دشوار خواهد شد.
  4. کاهش هزینه : هزینه های مختلف مثل بازاریابی، تبلیغات، تحقیقات بازار و… برای بازاریابی انبوه و یک بازار بدون تقسیم بندی، بسیار بالاست. اما در بازاریابی گوشه ای به دلیل کوچک بودن بازار هدف ، می توان با هزینه های کمتر فعالیت های بازاریابی را انجام داد.